10 zasad dobrego budżetu online

24.02.2015

O czym pamiętać projektując kampanie online i planując budżet ? Stosując się do poniższych 10 zasad podwyższysz efektywność kampanii, a alokacja środków będzie bardziej skuteczna.

1.Kluczowe Wskaźniki Efektywności kampanii

Podstawa w planowaniu działań. Bez określenia jakie efekty chcemy uzyskać i jak będą mierzone, nie da się w żaden sposób określić tego, czy kampania była skuteczna a przeznaczone na nią środki się zwróciły. KPI (Key Performance Indicators) muszą być mierzalne, jednoznaczne i uwzględniające parametry jakościowe.

2.Korzystaj z synergii narzędzi

Wykorzystuj kilka narzędzi jednocześnie (2-4), pamiętając o spójności przekazu i marki. Zwracaj uwagę na ich wzajemny wpływ. Stawiaj hipotezy, wyciągaj wnioski.

3.Staraj się mierzyć każde działanie

Używaj Google Analytics.  Nie przeprowadzaj żadnych działań bez ich opomiarowania. Manipuluj budżetem – niekiedy lepsze efekty osiągniesz przy zainwestowaniu większej ilości środków, a niekiedy inwestując mniej (nasycenie rynku przekazem).

4.Wykorzystuj narzędzia wielowymiarowo

Tak dobieraj narzędzia, by każde z nich mogło realizować kilka celów (np. cel wizerunkowy – znajomość marki + cel w postaci przesłania zapytania ofertowego). Tak przygotowuj narzędzia, by móc każdy cel analizować z osobna.

5. Analizuj efekty kampanii w sferze offline

Dane pozyskuj również z kanałów poza internetowych. Każdy telefon do firmy, przesłane bez wykorzystania formularza zapytanie mailowe, a nawet wzrost ilości chętnych do pracy w Twojej firmie, mogą być efektem kampanii.

6. Zwracaj uwagę na rynek

Wzrost sprzedaży może nie być skutkiem działań marketingowych, którą rozpocząłeś ale … serią artykułów PR, które na rynek wypuściła twoja konkurencja, a klienci zaczęli szukać tych produktów lub usług. Prowadź statystyki konwersji i osiąganych celów biznesowych i porównuj dane – miesięcznie, kwartalnie, rocznie.

7.Dziel grupy docelowe

Każde narzędzie ma określony target – jeśli twoje grupy docelowe nie są jednorodne, analizuj wykorzystanie narzędzi pod kątem określonych grup. Nie stosuj narzędzia, na które Twój target jest odporny.

8. Bądź odporny na modne narzędzia

Stosuj je wtedy, kiedy pasują do Twoich celów biznesowych i grupy docelowej. Czasem dobrze być pierwszym (efekt innowacyjności kampanii), ale nie inwestuj w narzędzie tylko dlatego, że wszyscy to robią.

9. Uważaj na to, co tanie

Cieszysz się, że masz tanie pozycjonowanie? Mniej się ucieszysz z filtra jaki dostaniesz za nieetyczne techniki. Zrobiłeś tanio stronę? Świetnie, tylko jej użyteczność jest tak słaba, że pacyfikuje efekty każdej kampanii, jaką rozpoczniesz. Dbaj o te elementy, które mogą zniszczyć efekt promocji – np. trudny do  użycia formularz czy zbyt wysoka cena produktu w porównywarce. Co z tego, że Twój artykuł PR ukazał się w wielu mediach, skoro wzmianka o firmie była tak mało znacząca, że nikt nie miał szans jej zapamiętać?

10. Testuj kampanie (testy A/B)

Najczęściej brak efektów kampanii wynika z nieodpowiedniego wykorzystania jej elementów – niedopasowania do targetu, trendów, braku spójności. Kiedy tylko możesz, rób testy A/B, wykorzystuj te same narzędzia kilkukrotnie pod różnymi kątami. Sprawdzaj jakie formy, claimy i kolory działają na twój target. Stawiaj hipotezy i je weryfikuj.  Nie przestawaj testować nawet jeśli jesteś zadowolony z  efektów.