5 porad SEO dla biznesu

27.08.2014

Marketing jest jednym z najbardziej istotnych czynników, decydujących o sukcesie i rozwoju biznesu. W większości wypadków jest on jednak dość kosztowny, co dzieli firmy na te, które mają fundusze na reklamę oraz te, które muszą zadowolić się niewielkimi budżetami marketingowymi. Jest jednak miejsce, w którym nie liczy się ilość zainwestowanych pieniędzy, a pomysł i zdrowy rozsądek. Mowa tutaj o Internecie, gdzie pozycjonowanie swojego biznesu w wyszukiwarkach internetowych jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi.

Wyszukiwarki internetowe dają firmom jednakowe możliwości reklamowania się. Specyficzny charakter pozycjonowania sprawia, że nawet niewielka firma ma szanse znaleźć się przed gigantem w danej branży. Trzeba jednak pamiętać o jednej ważnej prawdzie – nie ma nic za darmo. W tym przypadku koszty finansowe zastępuje ilość pracy, którą trzeba włożyć w dobre wypozycjonowanie strony.

Jaką strategię obrać, żeby praca włożona w dotarcie na pierwsze miejsca wyszukiwarek internetowych była skuteczna i dała nam przewagę nad konkurentami? Oto pięć porad, jak pozycjonować swój biznes:

Po pierwsze: Wyszukiwarka równa się Google.

Podstawową informacją, którą trzeba brać pod uwagę przy pozycjonowaniu własnego biznesu jest to, że w Polsce Google jest bezkonkurencyjny jeśli chodzi o udziały w rynku. W związku z tym, wszystkie kolejne decyzje muszą być dopasowane do zasad, jakie panują właśnie w tej wyszukiwarce. Ma to swoje dobre i złe strony. Do tych drugich należy fakt, że istnieje tylko jedna możliwość dostania się do czołówki. Jeżeli strategia nie zadziała w Google, jedynym ratunkiem jest jej całkowita zmiana. Z drugiej strony ułożenie jej jest łatwiejsze, ponieważ trzeba wziąć pod uwagę tylko silnik wyszukiwarki i jego algorytmy. Znacznie ułatwia to rozpoczęcie działań oraz określenie wytycznych, którymi należy się kierować. Jedna wyszukiwarka, z której korzysta większość społeczności internetowej ma też inny, duży plus. Zasięg, który możemy uzyskać jest znacznie większy niż w przypadku kilku konkurujących ze sobą silników.

Po drugie: Strona internetowa

Strona internetowa powinna być jak najbardziej czytelna dla odwiedzających ją użytkowników. Od początku powinno być jasne, czym zajmuje się firma i jak można skorzystać z jej usług. Krótkie i treściwe informacje, które znajdują się w widocznych punktach strony oraz jasne pozycje w menu dają dużą szansę, że czytelnik zostanie na niej dłużej i zajrzy do innych zakładek. Witryna powinna być też często aktualizowana. Treść, którą publikujemy, powinna być unikalna i stworzona specjalnie na nasze potrzeby. Często dodawana oryginalna zawartość jest dla Google bardziej interesująca i posiada większą wartość. Należy przy tym pamiętać, że każda zmiana powinna być dyktowana strategią, którą obraliśmy wcześniej. Daje to spójność treści, też cenioną przez silnik wyszukiwarki.

Po trzecie: Słowa to klucze.

Przy doborze odpowiednich słów kluczowych ma znaczenie kilka czynników. Ważne są rankingi popularności fraz, preferencje klientów, działania firm konkurencyjnych oraz kreatywność.

Słowa i frazy, których używamy przy pozycjonowaniu, powinny być dostosowane do naszych odbiorców. Ważne jest to, aby wiedzieć kim oni są i jakiego języka używają. Wpisując zapytania w wyszukiwarkę klienci decydują, czego i jak szukają. Dopasowanie się do konkretnych odbiorców daje większe szanse, że to właśnie nasza strona zostanie wyszukana jako pierwsza.

Znaczenie ma również to, jak często konkretne słowa są używane przez inne firmy. Ma to bezpośrednie przełożenie na nasze działania. Popularne słowa sprawią, że zaistniejemy, ale niekoniecznie zaprowadzą nas na pierwszą stronę Google.

Korzystanie z tych najpopularniejszych fraz jest wskazane, ale trzeba wystrzegać się używania ich jako jedynych słów. Ranking popularności powinien nam pomóc w wyborze kierunku, którym należy podążać przy układaniu naszej listy. Jednak bez własnej inwencji może to skutkować zagubieniem się wśród innych firm, które obrały taką samą strategię.

Pod wybraną listę używanych słów trzeba dostosować domenę, slogany marketingowe, a nawet słownictwo, które używane jest na stronie. Każdy tekst powinien być przemyślany, spójny, a przede wszystkim – unikalny. Takie podejście uwierzytelni witrynę dla Google i silnik będzie chętniej pokazywał ją ponad stronami, które nie stosują się do tej zasady.

Po czwarte: Zdobywanie wartościowych linków.

Wartościowe odnośniki prowadzące do naszego serwisu pozwalają na utrzymanie stałego ruchu. Pokazuje to Google, że strony są ciągle odwiedzane i żyją. Jednak wybór źródeł linkowania musi być dobrze przemyślaną decyzją. Odpowiedni kontekst sprawi, że linki będą bardziej interesujące a czytelnicy chętniej w nie klikną. Nie bez znaczenia jest też okres, w jakim dany artykuł znajduje się na stronie. Dla Google cenniejszy jest jeden link, pochodzący z tekstu, który opublikowany jest w tym samym miejscu od dłuższego czasu, niż pięć przekierowań z pojawiających się i znikających publikacji. Dlatego jako partnerów należy wybierać pewne strony, które same pozycjonują się bardzo wysoko. Takie źródła linków dają pewność, że atrakcyjność naszego serwisu wzrośnie.

Po piąte: Bądź ekspertem.

Jest to ciekawy sposób na to, żeby pokazać się w sieci. Ekspert, który nie tylko na swojej stronie publikuje obiektywne teksty, ale także aktywnie komentuje i udziela się na forach internetowych, zyskuje uznanie wśród czytelników. Często rozpoczyna dyskusję, jest cytowany, a jego artykuły pojawiają się na innych stronach, różnych forach i serwisach społecznościowych. Jest to bez wątpienia najcięższa z prac, które można wykonać przy próbie pozycjonowania biznesu w sieci, ale jednocześnie jej efekty potrafią być bardzo trwałe i skuteczne. Ekspert zdobywa zaufanie, które pomaga przy działaniu komercyjnym.

Do tych pięciu porad, należy dodać jeszcze jedną, ważną informację. Pozycjonowanie może być działaniem bardzo tanim, jednak bez względu na to ile włoży się w nie wysiłku, wymaga ono cierpliwości. Pierwszych skutków można spodziewać się dopiero po jakimś czasie, jednak kiedy działania są przeprowadzone poprawnie, mają one charakter bardzo trwały i mogą przynosić korzyść przez jeszcze długi okres po ich przeprowadzeniu.