Każdego roku oszustwa reklamowe powodują globalnie straty liczone w miliardach dolarów, co stanowi poważne wyzwanie dla branży. Walka z tym zjawiskiem wymaga stałego monitorowania ruchu, edukacji i stosowania certyfikowanych narzędzi. Jako IAB Polska wspieramy branżę w tworzeniu standardów i rekomendacji chroniących budżety reklamodawców.
W artykule znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące klasyfikacji i ochrony przed fraudami reklamowymi – także w formie infografiki. Pobierz koniecznie.
Co to jest fraud reklamowy?
Fraud reklamowy, czyli inaczej „Ad Fraud”, to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (reklamy display, reklamy wideo, reklamy w aplikacjach, reklamy efektywnościowej – performance’owej i content marketing) w miejscu (serwisie internetowym/aplikacji), lub do grupy docelowej innej niż ustalone w warunkach kontraktowych. Działanie takie generuje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej.
Jak to działa w praktyce?
Oszuści generują sztuczny ruch reklamowy za pomocą botów, fałszywych stron czy aplikacji, wyłudzając budżety reklamowe. Aby uniknąć wykrycia, podszywają się pod prawdziwych użytkowników i zasoby reklamowe realnych wydawców.
Jakie są rodzaje fraudów reklamowych?
Oszustwa reklamowe zachodzić mogą na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw – od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców. Klasyfikujemy je ze względu na płaszczyznę ich występowania:
Poziom 1: Ustawienia emisji
• Emisja na innych powierzchniach niż w zleceniu
• Manipulacja placementami
• Manipulacja statystykami
Poziom 2: Odbiorca i/lub jego urządzenie
• Oszustwa co do oferty
• Recycling leadów
• Ruch motywowany
• Nieświadome interakcje
Poziom 3: Strona docelowa
• Fałszywe konwersje
• Fałszowanie zaangażowania na stronie
• Nadużycia związane ze zwrotami na stronie
Jak się chronić przed fraudami reklamowymi?
Fraudy reklamowe to jedno z największych zagrożeń dla reklamy cyfrowej. Odpowiednia strategia zabezpieczeń może zminimalizować ryzyko i zabezpieczyć budżety reklamowe. Dlatego:
- Korzystaj z narzędzi antyfraudowych akredytowanych przez MRC i TAG.
- Monitoruj nietypowe wzorce ruchu.
- Wdrażaj filtry pre-bid i post-bid
- Sprawdzaj źródła ruchu i wybieraj certyfikowanych partnerów
Koniecznie zapoznaj się poniższą infografikę, aby zawsze mieć najważniejsze informacje pod ręką!

Więcej informacji na temat rodzajów fraudów, standardów oraz ochrony znajdziesz w dokumencie opracowanym przez Grupę Zadaniową IAB Polska. POBIERZ WHITEPAPER >>

Chcesz więcej takich treści? Zapisz się do naszej bazy mailingowej!
Co 3 tygodnie na Twoją skrzynkę trafi IAB_Letter, który pozwoli Ci trzymać rękę na branżowym pulsie.
Możesz też liczyć na powiadomienia o najnowszych publikacjach, webinarach i konferencjach IAB Polska, a także newsy z branży!
Kliknięcie w przycisk przeniesie Cię na stronę iab.org.pl