Fraud reklamowy – co trzeba wiedzieć i jak się przed nim chronić? [ TEKST I INFOGRAFIKA]

Każdego roku oszustwa reklamowe powodują globalnie straty liczone w miliardach dolarów, co stanowi poważne wyzwanie dla branży. Walka z tym zjawiskiem wymaga stałego monitorowania ruchu, edukacji i stosowania certyfikowanych narzędzi. Jako IAB Polska wspieramy branżę w tworzeniu standardów i rekomendacji chroniących budżety reklamodawców.

W artykule znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące klasyfikacji i ochrony przed fraudami reklamowymi – także w formie infografiki. Pobierz koniecznie.

Co to jest fraud reklamowy?

Fraud reklamowy, czyli inaczej „Ad Fraud”, to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (reklamy display, reklamy wideo, reklamy w aplikacjach, reklamy efektywnościowej – performance’owej i content marketing) w miejscu (serwisie internetowym/aplikacji), lub do grupy docelowej innej niż ustalone w warunkach kontraktowych. Działanie takie generuje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej.

Jak to działa w praktyce?

Oszuści generują sztuczny ruch reklamowy za pomocą botów, fałszywych stron czy aplikacji, wyłudzając budżety reklamowe. Aby uniknąć wykrycia, podszywają się pod prawdziwych użytkowników i zasoby reklamowe realnych wydawców.

Jakie są rodzaje fraudów reklamowych?

Oszustwa reklamowe zachodzić mogą na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw – od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców. Klasyfikujemy je ze względu na płaszczyznę ich występowania:

Poziom 1: Ustawienia emisji

• Emisja na innych powierzchniach niż w zleceniu

• Manipulacja placementami

• Manipulacja statystykami

Poziom 2: Odbiorca i/lub jego urządzenie

• Oszustwa co do oferty

• Recycling leadów

• Ruch motywowany

• Nieświadome interakcje

Poziom 3: Strona docelowa

• Fałszywe konwersje

• Fałszowanie zaangażowania na stronie

• Nadużycia związane ze zwrotami na stronie

Jak się chronić przed fraudami reklamowymi?

Fraudy reklamowe to jedno z największych zagrożeń dla reklamy cyfrowej. Odpowiednia strategia zabezpieczeń może zminimalizować ryzyko i zabezpieczyć budżety reklamowe. Dlatego:

  1. Korzystaj z narzędzi antyfraudowych akredytowanych przez MRC i TAG.
  2. Monitoruj nietypowe wzorce ruchu.
  3. Wdrażaj filtry pre-bid i post-bid
  4. Sprawdzaj źródła ruchu i wybieraj certyfikowanych partnerów

Koniecznie zapoznaj się poniższą infografikę, aby zawsze mieć najważniejsze informacje pod ręką!

POBIERZ INFOGRAFIKĘ >>

Więcej informacji na temat rodzajów fraudów, standardów oraz ochrony znajdziesz w dokumencie opracowanym przez Grupę Zadaniową IAB Polska. POBIERZ WHITEPAPER >>

Co 3 tygodnie na Twoją skrzynkę trafi IAB_Letter, który pozwoli Ci trzymać rękę na branżowym pulsie.

Możesz też liczyć na powiadomienia o najnowszych publikacjach, webinarach i konferencjach IAB Polska, a także newsy z branży!

Kliknięcie w przycisk przeniesie Cię na stronę iab.org.pl

Hubert Świtalski

Wciśnij ESC, żeby zamknąć