Możliwości AI
Tu zasadniczych kontrowersji być raczej nie powinno – algorytmy już od wielu lat stoją za narzędziami analitycznymi, pomagają zrozumieć kontekst wypowiedzi, umiejscowienie informacji o marce lub produkcie (w ostatnich latach – dzięki rozwojowi technologii – coraz skuteczniej działa też np. wyszukiwanie logotypów w obrazie lub wideo), czy wreszcie coraz lepiej radzą sobie ze stanowiącym do tej pory spore wyzwanie sentymentem treści. Badacze Stanforda wskazują, że analiza sentymentu osiągnęła trafność rzędu 60%, zaś „rozumienie” tekstu pisanego (pozwalające np. na błyskawiczne wyciąganie wniosków albo wysortowywanie trafnych wyników wyszukiwania, nieodzowne np. w sytuacji kryzysowej) – ponad 75%. Można zauważyć, że dla języka polskiego ta analiza jest potencjalnie trudniejsza (szczególnie w wykonaniu narzędzi globalnych, tworzonych pierwotnie dla rynku anglojęzycznego), ale problem ten, wraz z doskonaleniem narzędzi i zwiększaniem korpusu, powoli odchodzi do historii. Polskie narzędzia do monitoringu i analizy opartej na NLP (Natural Language Processing) i NLU (Natural Language Understanding) śmiało wkraczają na światowe rynki, a platformy globalne pozwalają na analizę treści także w naszym języku. I nikogo to już nie dziwi.
Analogicznie: codziennością jest już zaangażowanie AI do analizy wielkich zbiorów danych (Big Data) np. w obszarze zachowań użytkowników social mediów, co pomaga choćby w identyfikacji i tropieniu fake newsów oraz kampanii dezinformacyjnych. Sztuczna inteligencja wspiera też analizę treści własnych i – mówiąc kolokwialnie – „zbiera feedbacki”, pozwalające wyciągnąć wnioski odnośnie skuteczności prowadzonych działań.
Przykładowe narzędzia
Przykładowe rozwiązania bazujące na AI to choćby platforma do analiz zachowań konsumenckich będąca częścią systemu Meltwater, popularny social CMS Emplifi (wcześniej Socialbakers), Cortex – narzędzie do analizy performance’u publikowanych treści, pomagające zrozumieć ich skuteczność (względem grup docelowych, w czasie, w kontekście zastosowanych kreacji itd.). Inwestowaniem w AI chwali się też np. polska platforma monitoringu Brand24, która zarówno wdraża rozwiązania sztucznej inteligencji w samych procesach monitoringowo-analitycznych, jak i wykorzystuje liczne oparte na niej narzędzia w bieżącej pracy firmy.
Artykuł jest częścią „Poradnika AI w social media” Grupy Roboczej Social Media IAB Polska.
Publikacja dostarcza praktycznej wiedzy na temat korzyści, wyzwań i możliwości, jakie niesie ze sobą stosowanie AI w mediach społecznościowych.