W poprzedniej części artykułu (KLIK!) pisaliśmy o rodzajach zadań, jakie może dla Ciebie wykonać ChatGPT, o technikach, dobrych praktykach i najczęstszych błędach przy pisaniu promptów.
W tej części dajemy wzór prompta i omawiamy, jak na nim bazować. Tłumaczymy, czym jest zjawisko halucynacji AI i jak sobie z nim radzić, a także, czego unikać przy pisaniu promtów i jak iteracyjnie poprawiać prompty na podstawie informacji zwrotnych od AI.
Wzór prompta
Aspekty wymagające doprecyzowania:
- Rola i grupa docelowa
- Kontekst i przykłady referencyjne
- Zadanie i intencja
- Forma
- Krok po kroku
- Pytania i deficyty informacyjne
Wzorcowy tekst: „{wzorcowy tekst}”
Twoim zadaniem jest przygotowanie wysokiej jakości treści, która zainteresuje odbiorców. Podczas tworzenia zastanów się nad odpowiedzią krok po kroku. Jeśli uważasz, że podane informacje są niekompletne, wypisz listę 10 pytań, na które mogę odpowiedzieć, aby zwiększyć jakość odpowiedzi. Jeśli mogę udoskonalić ten prompt, napisz mi, co mogę zrobić lepiej.
Przykład:
- {rola} – jesteś copywriterem | analitykiem | social media managerem
- {treść zadania} – napisz post | stwórz artykuł | wyjaśnij
- {grupa docelowa} – rodzina z dziećmi | doświadczony podróżnik
- {gdzie} – w social media | na stronie | w czasopiśmie
- {co} – podkreślenie piękna plaż | wyjaśnienie terminologii
- {obszar} – doświadczenia użytkownika | opis krajobrazu
- {cel} – wyjaśnienie | perswazja | nakłonienie | zbudowanie zaufania
- {format} – artykuł do 2000 znaków | scenariusz z podziałem na role
- {styl} – podniosły | emocjonalny | sensualny
ChatGPT i halucynacje – zrozumienie i zarządzanie
ChatGPT uwielbia mijać się z prawdą. Tak, dobrze słyszycie. Możecie zrobić mały eksperyment. Wejdźcie w narzędzie i zadajcie mu polecenie:
Napisz esej, w którym porównasz dwa wielkie dzieła literackie: „Dziady” Adama Mickiewicza oraz „Dziady” Juliusza Słowackiego.
Oto wynik:
Odpowiedź ChatGPT-4 jest fascynująca i zupełnie nieprawdziwa (w zakresie dzieła Juliusza Słowackiego). To zjawisko nazywamy halucynacjami sztucznej inteligencji. Nie można go jednak rozpatrywać w świetle błędów. Wynika ono bezpośrednio z zasady działania sztucznej inteligencji, która generuje odpowiedzi na zasadzie prawdopodobieństwa wystąpienia kolejnych tokenów, nie prawdy.
Mimo że nie należy umniejszać możliwościom AI ze względu na halucynowanie, to przyznać trzeba, że jest to zjawisko, dzięki któremu wielu użytkowników traci zaufanie do narzędzia i nie rekomenduje jego wykorzystania. To błąd, bo z halucynowaniem można sobie dość prosto poradzić.
Artykuł jest częścią „Przewodnika po AI 2024” Grupy Roboczej AI IAB Polska.
Materiał zawiera blisko 120 stron opisów i analiz narzędzi AI przydatnych w konkretnych obszarach marketingu i jest dostępna w dwóch wersjach – jako interaktywny dokument online oraz klasyczny pdf.
W jaki sposób?
To proste. Należy dostarczyć chatowi kontekstu merytorycznego, na bazie którego ma działać. Jeśli dla przykładu chcemy stworzyć opis produktu, jakim jest hipotetyczny rower elektryczny X300, to w prompcie musimy określić jego specyfikację techniczną. Ponadto dopiszmy zdanie, które zmusi chat do niekorzystania z innych źródeł.
Taki prompt może wyglądać w ten sposób:
Wciel się w rolę copywritera. Twoim zadaniem jest napisać opis produktu, jakim jest rower elektryczny X300. Treść tworzysz dla osób, które rozważają zakup roweru elektrycznego i chcą zrobić to online. Treść zostanie użyta w karcie produktu na stronie sklepu internetowego. Treść powinna zawierać informacje takie jak: mocna bateria 1000W, grube opony, karbonowa rama, 8-stopniowe przerzutki i ograniczać się do emocji z jazdy. Nie powołuj się na żadne inne dane i źródła. Celem treści jest perswazja i wywołanie potrzeby zakupowej.
Odpowiedź napisz w formie treści podzielonej na akapity i zawierającej 3 śródtytuły. Styl odpowiedzi powinien być profesjonalny i edukacyjny.
W tak przygotowanym prompcie wskazujemy sztucznej inteligencji, jakie parametry mają zostać podane w opisie, i ograniczamy jej wiedzę tylko do nich, co sprawia, że AI nie zacznie podawać nieprawdy (nie będzie halucynować).
Inne metody
Jeśli korzystamy z pluginów, np. webpilot, możemy wskazać link do wiedzy, na podstawie której ma zostać wykonany opis. Zadziała to również w przypadku załączenia pliku. Wtedy prompt brzmiałby:
Wciel się w rolę copywritera. Twoim zadaniem jest napisać opis produktu, jakim jest rower elektryczny X300. (…) Treść powinna zawierać informacje, które wskazane zostały na stronie {tutaj podajemy link do strony}. Nie powołuj się na żadne inne dane i źródła. (…)
Ewentualnie możemy zastosować również technikę multi-promptingu. W pierwszym prompcie prosimy o przeszukanie Internetu pod kątem określonych informacji i sporządzenie notatek merytorycznych z podaniem źródeł. Następnie formułujemy polecenie stworzenia treści, które ogranicza się wyłącznie do tej wiedzy.
A co jeśli nie dysponujemy wersją ChatGPT-4 i nie możemy uzyskać dostępu do Internetu ani załączyć plików? Pozostaje nam jedynie wkleić merytorykę bezpośrednio do promptu. Mógłby on wyglądać np. w ten sposób:
Zadanie: Wciel się w rolę copywritera. Twoim zadaniem jest napisać opis produktu, jakim jest rower elektryczny X300. Treść tworzysz dla osób, które rozważają zakup roweru elektrycznego i chcą zrobić to online. Treść zostanie użyta w karcie produktu na stronie sklepu internetowego. Treść powinna zawierać informacje, które podaje niżej. Nie powołuj się na żadne inne dane i źródła. Celem treści jest perswazja i wywołanie potrzeby zakupowej.
Wiedza: {tutaj wklejamy informacje techniczne}.
Niezależnie, którą z wyżej opisanych metod radzenia sobie z halucynowaniem wybierzecie, wszystkie one minimalizują ryzyko halucynowania. Pamiętajmy, że narzędzia typu ChatGPT są modelem językowym, który działa na zasadzie przetworzonej wiedzy i prawdopodobieństwa językowego. Jeśli dostarczymy mu kontekstu merytorycznego i ograniczymy jego działanie wyłącznie do tej wiedzy, możemy być pewni, że wyniki będą satysfakcjonujące merytorycznie.
Co robić, a czego unikać w pisaniu promptów i interakcjach z narzędziami AI?
Dobre praktyki:
- Bądź konkretny i jasny w swoich promptach, aby skutecznie kierować działaniami AI.
- Używaj prostego, zwięzłego języka, aby unikać niejednoznaczności.
- Podawaj kontekst tam, gdzie jest to konieczne, aby zwiększyć zrozumienie przez AI.
Pamiętaj:
- Nie komplikuj promptów niepotrzebnymi informacjami.
- Nie zakładaj, że AI ma wcześniejszą wiedzę lub kontekst, który nie został podany w prompcie.
- Nie używaj niejasnych lub otwartych pytań bez określenia pożądanego formatu lub stylu odpowiedzi.
Jak iteracyjnie poprawiać prompty na podstawie informacji zwrotnych od AI?
- Analizuj odpowiedzi AI, aby zidentyfikować obszary nieporozumień lub niedokładności.
- Dopracuj swoje prompty, dodając, usuwając lub klarując informacje na podstawie wyników AI.
- Eksperymentuj z różnymi sformułowaniami lub strukturami, aby zobaczyć, które przynoszą lepsze rezultaty.
Zaawansowane techniki w pisaniu promptów:
- Używaj funkcji role-play, aby określić ton lub perspektywę odpowiedzi AI.
- Wprowadź logikę warunkową lub hipotetyczne scenariusze, aby kierować procesem rozumowania AI.
- Wykorzystuj kreatywne prompty, aby poszerzać granice generatywnych możliwości AI.
Przestrzegając tych najlepszych praktyk i eksplorując zaawansowane techniki, użytkownicy mogą stale zwiększać skuteczność swoich interakcji z narzędziami AI, osiągając dokładniejsze, bardziej kreatywne i dostosowane wyniki.
Chcesz więcej takich treści? Zapisz się do naszego newslettera!
Otrzymuj informacje o najnowszych publikacjach, webinarach i konferencjach IAB Polska, a także newsy z branży!
Klinięcie w przycisk przeniesie Cię na stronę iab.org.pl
Autorzy:
Adrian Kaczkowski
Jeden z liderów w obszarze AI w niezależnej grupie komunikacyjnej Group One. Przez ostatnie 8 lat zajmuje się wdrażaniem rozwiązań AI oraz doradztwem w transformacji cyfrowej dla firm, takich jak Grupa Volkswagen, Żabka, czy Orange. Odpowiada za strategię rozwoju biznesowego firmy Synerise, koncentrując się na rozwiązaniach AI dla klientów z branży e-commerce. W codziennej pracy wykorzystuje AI do rozwoju osobistego i zwiększania produktywności. Zastępca Szefa Grupy Roboczej AI IAB Polska oraz prelegent na konferencjach AI. Autor jednego z pierwszych szkoleń z generatywnej AI w Polsce.
Jakub Szczygieł
Ekspert ds. CRM i automatyzacji marketingu z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w sektorach B2B i B2C. Obecnie kieruje zespołem Customer Intelligence w Salestube, specjalizując się w zarządzaniu danymi 1st party oraz optymalizacji wartości klienta. Aktywny szkoleniowiec w zakresie promptingu, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z profesjonalistami. Łączy pasję do innowacyjnych technologii z efektywnymi strategiami marketingowymi, budując trwałe relacje z klientami i poprawiając wyniki biznesowe.
Paweł Szczyrek
Marketing Manager i Team Leader w agencji Ideo Force. Wykładowca akademicki na temat e-marketingu w Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie oraz na Uczelni Techniczno-Handlowej w Warszawie. Autor szkoleń z e-marketingu, social media oraz komunikacji w sieci. Ma 8-letnie doświadczenie w prowadzeniu projektów marketingowych. Zainteresowania: sztuczna inteligencja, automatyzacja w marketingu oraz content marketing.