Pomiar audio

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Najczęstsze metryki wykorzystywane w pomiarze skuteczności realizacji Digital Audio to:

Impresje – odsłuchania – pierwsza i podstawowa metryka pomiaru ilości pojedynczych uruchomień strumienia audio.

Unikalni Użytkownicy
– (UU) – Unikalny Użytkownik ma nam odpowiedzieć na pytanie, ile w przybliżeniu różnych osób uruchomiło strumień audio w danym okresie. Jeden użytkownik mógł uruchomić strumień raz lub kilkukrotnie.

Zasięg – reach
– oddaje łączną liczbę użytkowników, którzy uruchomili strumień audio.

Częstotliwość
– wydawcy mogą dostarczać liczbę dostarczonych impresji oraz ich osiągnięty zasięg w postaci częstotliwości. Częstotliwość może być obliczona jako różnica ilości odsłuchań do ilości użytkowników którzy je wykonali, jeśli cel kampanii jest wizerunkowy (długo lub średnio okresowy) i zależy nam, aby przekaz był zapamiętany, warto zwrócić uwagę na częstotliwość kontaktu, co pośrednio powie nam więcej o prawdopodobieństwie zapamiętania przekazu.

LTR (Listen-Thru Rate) – reprezentuje procent odtworzeń reklamy, które zostały wysłuchane w całości. Na przykład, jeśli LTR jest wyświetlany jako 97%. Oznacza to po prostu 97% z tych, którzy słuchali audio, wysłuchało jej w całości, jest to ważna miara w przypadku długich kreacji, podcastów czy innych materiałów specjalnych audio, gdzie najważniejsze informacje są równomiernie rozłożone w jej obrębie; również jeśli naszym celem jest zaangażowanie słuchacza,
LTR powie nam, na ile nasze kreacje przyciągały uwagę do końca.

TLH – Total Listening Hours – Metryka mówiąca jaka była całkowita liczba godzin, które stacja/wydawca transmitował podczas sesji, o łącznym czasie trwania co najmniej jednej minuty w podanym okresie czasu. Wykorzystywana najczęściej do pomiaru ilości czasu spędzonego na słuchaniu stacji. Jest to również dobra miara do sprawdzenia, jak popularna jest dana stacja poprzez podanie całkowitej ilości czasu w wyznaczonym okresie, w którym stacja była słuchana.

Session start – SS – Liczba różnych żądań dotyczących uruchomienia strumienia audio, o łącznym czasie trwania co najmniej jednej minuty w podanym okresie czasu.

Active session – AS
– Liczba aktywnych sesji, o łącznym czasie trwania wynoszącym co najmniej jedną minutę o dowolnym czasie trwania w podanym okresie czasu.

Avarage Active Session – AAS – Całkowita liczba godzin odsłuchiwania (TLH) podzielona przez liczbę godzin w raportowanym okresie czasu.

Bounce Rate
Współczynnik ilości uruchomionych odtworzeń przez użytkownika, które trwały poniżej jednej minuty. Metryka wyraża jak duży procent uruchomień streamu trwał poniżej jednej minuty.

W przypadku podcastów mierzenie efektywności jest możliwe tylko wtedy, gdy odtwarzacz klienta przekazuje dane pomiarowe z powrotem do źródła.

Przy określaniu sukcesu kampanii podcastowej należy wziąć pod uwagę następujące metryki:
Odsłuchania: ile razy został uruchomiony odcinek, przez jaką ilość użytkowników.
Pobrania: ile razy seria/epizod jest pobierany i odsłuchiwany.
Zasięg słuchaczy: ile osób pobiera serie/odcinek.

Warto pamiętać, że przy analizie efektywności podcastów
można wykorzystać również miary social mediowe. Podcasty nie występują w próżni, zazwyczaj mają swoje strony w social mediach, dystrybuowane są poprzez wiele kanałów (Facebook, Youtube i in.), więc wszystkie miary, którymi oceniamy content social mediowy (typu udostępnienia, polubienia, liczba komentarzy), można również wykorzystywać do oceny tego, czy kampania audio przybliża nas do założonego celu.
[/et_pb_text][et_pb_divider _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”]

Artykuł jest fragmentem Poradnika Reklamy Audio Online stanowiącym kompendium wiedzy z zakresu tego typu reklamy. Publikację stworzoną przez Grupę Roboczą Audiowideo można bezpłatnie pobrać tutaj:

[/et_pb_text][et_pb_button button_url=”https://www.iab.org.pl/baza-wiedzy/poradnik-reklamy-audio-online/” button_text=”POBIERZ PUBLIKACJĘ” button_alignment=”center” _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Marcin Pyra

W branży reklamy internetowej od ponad 7 lat. Ekspert ds. realizacji kampanii audio i programmatic audio. W Grupie RMF odpowiedzialny za rozwój produktów reklamowych audio i display. Pracował między innymi w Grupie GG network, Goldbach Audience, Agora, gdzie odpowiadał za techniczne aspekty realizacji reklam, oraz Httpool Polska gdzie był wsparciem technicznym reklamodawców Twittera i Linkedina w Polsce. Absolwent informatyki ze specjalizacją optymalizacji procesów biznesowych w Wyższej Szkole Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie.

Wciśnij ESC, żeby zamknąć