Najczęstsze metryki wykorzystywane w pomiarze skuteczności realizacji Digital Audio to:
Impresje – odsłuchania – pierwsza i podstawowa metryka pomiaru ilości pojedynczych uruchomień strumienia audio.
Unikalni Użytkownicy – (UU) – Unikalny Użytkownik ma nam odpowiedzieć na pytanie, ile w przybliżeniu różnych osób uruchomiło strumień audio w danym okresie. Jeden użytkownik mógł uruchomić strumień raz lub kilkukrotnie.
Zasięg – reach – oddaje łączną liczbę użytkowników, którzy uruchomili strumień audio.
Częstotliwość – wydawcy mogą dostarczać liczbę dostarczonych impresji oraz ich osiągnięty zasięg w postaci częstotliwości. Częstotliwość może być obliczona jako różnica ilości odsłuchań do ilości użytkowników którzy je wykonali, jeśli cel kampanii jest wizerunkowy (długo lub średnio okresowy) i zależy nam, aby przekaz był zapamiętany, warto zwrócić uwagę na częstotliwość kontaktu, co pośrednio powie nam więcej o prawdopodobieństwie zapamiętania przekazu.
LTR (Listen-Thru Rate) – reprezentuje procent odtworzeń reklamy, które zostały wysłuchane w całości. Na przykład, jeśli LTR jest wyświetlany jako 97%. Oznacza to po prostu 97% z tych, którzy słuchali audio, wysłuchało jej w całości, jest to ważna miara w przypadku długich kreacji, podcastów czy innych materiałów specjalnych audio, gdzie najważniejsze informacje są równomiernie rozłożone w jej obrębie; również jeśli naszym celem jest zaangażowanie słuchacza,
LTR powie nam, na ile nasze kreacje przyciągały uwagę do końca.
TLH – Total Listening Hours – Metryka mówiąca jaka była całkowita liczba godzin, które stacja/wydawca transmitował podczas sesji, o łącznym czasie trwania co najmniej jednej minuty w podanym okresie czasu. Wykorzystywana najczęściej do pomiaru ilości czasu spędzonego na słuchaniu stacji. Jest to również dobra miara do sprawdzenia, jak popularna jest dana stacja poprzez podanie całkowitej ilości czasu w wyznaczonym okresie, w którym stacja była słuchana.
Session start – SS – Liczba różnych żądań dotyczących uruchomienia strumienia audio, o łącznym czasie trwania co najmniej jednej minuty w podanym okresie czasu.
Active session – AS – Liczba aktywnych sesji, o łącznym czasie trwania wynoszącym co najmniej jedną minutę o dowolnym czasie trwania w podanym okresie czasu.
Avarage Active Session – AAS – Całkowita liczba godzin odsłuchiwania (TLH) podzielona przez liczbę godzin w raportowanym okresie czasu.
Bounce Rate – Współczynnik ilości uruchomionych odtworzeń przez użytkownika, które trwały poniżej jednej minuty. Metryka wyraża jak duży procent uruchomień streamu trwał poniżej jednej minuty.
W przypadku podcastów mierzenie efektywności jest możliwe tylko wtedy, gdy odtwarzacz klienta przekazuje dane pomiarowe z powrotem do źródła.
Przy określaniu sukcesu kampanii podcastowej należy wziąć pod uwagę następujące metryki:
• Odsłuchania: ile razy został uruchomiony odcinek, przez jaką ilość użytkowników.
• Pobrania: ile razy seria/epizod jest pobierany i odsłuchiwany.
• Zasięg słuchaczy: ile osób pobiera serie/odcinek.
Warto pamiętać, że przy analizie efektywności podcastów można wykorzystać również miary social mediowe. Podcasty nie występują w próżni, zazwyczaj mają swoje strony w social mediach, dystrybuowane są poprzez wiele kanałów (Facebook, Youtube i in.), więc wszystkie miary, którymi oceniamy content social mediowy (typu udostępnienia, polubienia, liczba komentarzy), można również wykorzystywać do oceny tego, czy kampania audio przybliża nas do założonego celu.
Artykuł jest fragmentem Poradnika Reklamy Audio Online stanowiącym kompendium wiedzy z zakresu tego typu reklamy. Publikację stworzoną przez Grupę Roboczą Audiowideo można bezpłatnie pobrać tutaj: