Jak wprowadzenie SGE do Polski wpłynie na ruch organiczny?

Duże zmiany w wyszukiwarce Google zawsze budzą obawy o sens dalszego zajmowania się pozycjonowaniem stron. Tak było w przypadku dużych aktualizacji algorytmów czy wprowadzeniu funkcjonalności — takich jak Feature Snippets, które miały zatrzymać użytkownika w ekosystemie Google. 

Nie inaczej jest z Search Generative Experience (obecnie AI Overview). Rozwój sztucznej inteligencji i implementacja opartych na niej narzędzi do największej wyszukiwarki na świecie sprawiły, że znów pojawiły się głosy wieszczące kres SEO. 

Na podstawie tych danych można przypuszczać, że niektóre serwisy — w zależności od branży i typu treści — mogą odnotować spadki w ruchu organicznym. Pytanie tylko, jak wielkie będą to spadki i od czego będą one uzależnione.

Możemy wyróżnić kilka czynników, które mogą mieć wpływ na utratę ruchu organicznego z wyszukiwarki: 

  • częstotliwość występowania odpowiedzi udzielanych przez AI,  
  • liczba cytowanych źródeł i to, z jakiej puli będą one wybierane, 
  • powierzchnia w wyszukiwarce zajęta przez moduł z odpowiedzią AI, 
  • zachowania użytkowników. 

Jak SGE wpływa na ruch organiczny za granicą?

Według badań przeprowadzonych przez SE Ranking wyniki z odpowiedzią wygenerowaną przez sztuczną inteligencję pojawiają się  w przypadku 64% zapytań1). Nieco wyższy wynik znajdziemy w analizie firmy Authoritas. Według niej odpowiedzi AI pojawiają się   w blisko 87% zapytań2). Podobnych danych dostarcza platforma BrightEdge, tutaj bowiem mowa o 83% zapytań 4). Wszystkie te badania dotyczą Stanów Zjednoczonych.  

Ciekawą perspektywę w tej kwestii dostarcza Sixtrix. W Wielkiej Brytanii — która do SGE dołączyła w sierpniu 2024 roku — odsetek odpowiedzi AI na razie nie przekracza 4%. Obserwując działania za oceanem, można przypuszczać, że to tylko kwestia czasu, kiedy SGE obejmie większą liczbę zapytań. 

Odpowiedzi AI nie zawsze są od razu dostępne dla użytkownika. Według Authoritas jedynie 34,1% zapytań 2) zawierała wstępnie wypełniony element SGE z przyciskiem „Show more”. Pozostała część miała przycisk umożliwiający wygenerowanie odpowiedzi. Nieco odmienne dane prezentuje nam BrightEdge.   Z ich analiz wynika, że średnio jedynie 19% zapytań 4) — biorąc pod uwagę tylko te zawierające odpowiedzi AI — posiada element SGE   z treścią. Co ciekawe, to, czy pojawi się gotowa odpowiedź, czy przycisk do jej wygenerowania zależy od branży. Forma ze zwiniętą odpowiedzią pojawia się najczęściej w branży zdrowotnej (70% zapytań), najrzadziej natomiast w branży finansowej (5% zapytań) 4)

Warto też przyjrzeć się danym na temat tego, skąd SGE czerpie wiedzę do generowania odpowiedzi. Według Authoritas 93,8% linków 2) podawanych przez SGE jako źródła pochodziło spoza domen z wysokim ruchem organicznym. Należy mieć tutaj na uwadze, że badanie dotyczyło jedynie 1000 fraz komercyjnych i uogólnianie mogłoby prowadzić do błędnych wniosków. Szerszego kontekstu dostarcza badanie SE Rankingu. Zaobserwowali oni bowiem, że w 85,5% przypadków 1) SGE jako źródło podaje co najmniej jedną domenę spoza pierwszych 10 wyników organicznych. Daje to szansę stronom z dalszych miejsc na generowanie ruchu z odpowiedzi AI, gdzie   w normalnych warunkach (bez SGE) jest to mniej prawdopodobne.

Pobierz bezpłatnie i dowiedz się, jakie SGE od Googla może zmienić zasady gry w wyszukiwarkach.

 

Analiza wyszukiwań w Wielkiej Brytanii wykazała, że najczęściej jako źródło podawane są domeny z dużym autorytetem 3). Pokazuje to, że Google jest niezwykle wybiórczy przy wyborze źródeł odpowiedzi AI i tylko najlepsze domeny mają realną szansę się w nich pojawić. 

Sama liczba linków podawanych jako źródła także była przedmiotem badań. Według Authoritas średnio w module SGE pojawia się 10 linków z 4 różnych domen 2). Podobne dane dostarcza raport SE Ranking — w rozwinięciu pojawia się średnio 8 linków 1). Z kolei w analizie Sistrix możemy zauważyć, że najczęściej pojawiają się odpowiedzi z 5 lub 6 źródłami 3). Bardzo rzadkie są sytuacje, w których SGE linkuje tylko do jednej lub dwóch stron. Jest to dużą zaletą, jeżeli zestawimy to z Feature Snippets, gdzie Google linkuje tylko do jednej strony.  

Duży wpływ na ruch organiczny może mieć też wielkość modułu z odpowiedzią. O ile  w przypadku pojedynczego przycisku umożliwiającego wygenerowanie odpowiedzi wpływ na liczbę kliknięć w organiczne wyniki wyszukiwania może być niewielki, o tyle wstępnie wygenerowana odpowiedź może być już poważnym zagrożeniem dla wyników organicznych. Rozwinięcie odpowiedzi lub jej wygenerowanie powoduje przesunięcie wyników organicznych o ponad 1 500 px 2) w dół, co dla urządzeń mobilnych stanowi 1,5-krotność wysokości obszaru roboczego. 

Ostatnim elementem, który może zaważyć na wielkości odpływu ruchu organicznego, jest to, jak użytkownicy w Europie, w tym w Polsce, podejdą do nowej funkcjonalności wyszukiwarki. Czas pokaże, czy przypadnie im ona do gustu i czy będą zadowoleni z wygenerowanej odpowiedzi.1 

Podsumowanie

Jak te wszystkie czynniki wpływają na ruch organiczny? Badania i analizy podają spadki ruchu organicznego na poziomie od 15% do nawet 64%. 5) 6) Jest to sporo, choć dużo zależy od tematyki serwisu oraz oczekiwań użytkowników co do odpowiedzi na zadane pytanie.

Już dziś warto przygotować się na nową rzeczywistość. Wcześniej czy później SGE zawita do Europy i wtedy będziemy mogli na własnej skórze przekonać się, jak odpowiedzi AI wpłyną na ruch z wyszukiwarki. 

Co 3 tygodnie na Twoją skrzynkę trafi IAB_Letter, który pozwoli Ci trzymać rękę na branżowym pulsie.

Możesz też liczyć na powiadomienia o najnowszych publikacjach, webinarach i konferencjach IAB Polska, a także newsy z branży!

Kliknięcie w przycisk przeniesie Cię na stronę iab.org.pl

Daniel Jędrysik

MARKETING MANAGER W AGENCJI KS

Wciśnij ESC, żeby zamknąć