Content Marketing off-site

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]Działania content marketingowe w Internecie możemy podzielić na on-site, czyli w obrębie naszej strony internetowej np. bloga, jak i off-site, polegające na publikowaniu poza witryną firmową. Podczas gdy działania on-site powinny być fundamentem strategii SEO, publikowanie treści poza naszą witryną jest jej kluczowym uzupełnieniem:

  • buduje reputację i zaufanie do marki,
  • wspiera budowanie świadomości marki i pozwala dotrzeć do nowych grup odbiorców,
  • pozwala na zwiększenie autorytetu strony firmowej poprzez pozyskiwanie wartościowych wzmianek i linków do naszej witryny.

Co można osiągnąć za pomocą publikacji off-site

Podstawowym celem każdego działania marketingowego jest potęgowanie zadowolenia obecnych klientów, docieranie do osób potencjalnie zainteresowanych naszymi usługami i towarami oraz wzmacnianie pozycji marki na rynku. Również temu służyć mają działania podejmowane w zakresie content marketingu off-site.

Dobrym przykładem jest tworzenie poradników i artykułów które pozwalają kreować nasz wizerunek jako eksperta w danej branży i edukować osoby szukające informacji na dany temat. Za pomocą dobrze dobranych treści możemy budować świadomość naszej marki i jej oferty. Poprzez działania off-sitowe mamy szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy później mogą zostać naszymi klientami.

Najpopularniejsze formy content marketingu off-site

Publikacje content marketingowe powinny być dostosowane do naszych celów i potrzeb odbiorców. Poniżej omawiam najpopularniejsze formaty:

Poradniki – jeśli są napisane w sposób profesjonalny i zrozumiały dla szerszego grona odbiorców, po-zwalają użytkownikom na korzystanie z wiedzy i doświadczenia ekspertów. Jednocześnie stawiają nas w doskonałym świetle – pozycjonują nas jako firmę, gdzie pracują osoby znające się na rzeczy, i z którą warto podjąć współpracę.

Artykuły sponsorowane – mogą przyjmować dowolną formę i dotyczyć różnych zagadnień, ale ich wspólną cecha jest to, że trzeba zapłacić za ich publikację. Są one jednocześnie jedną z najpopularniej-szych form pozyskiwania wartościowych linków wspierających działania SEO. Oczywiście miejsce pu-blikowania artykułów nie jest bez znaczenia. Należy wziąć pod uwagę zarówno autorytet danej domeny w branży, jak i popularności wśród użytkowników. Artykuły sponsorowane umożliwiają skierowanie uwagi czytelników danej witryny w stronę produktów lub usług oferowanych przez naszą firmę. Ich minusem, poza samymi kosztami, jest również to, że takie publikacje muszą być odpowiednio oznaczone – np. poprzez dopisek „artykuł sponsorowany”, co może zniechęcać czytelnika do zapoznania się z tekstem.

Artykuły eksperckie – do napisania takiego tekstu trzeba się rzetelnie przygotować, aby był merytoryczny, zawierał wiarygodne dane, ale jednocześnie był ciekawy i skłaniający do refleksji. Nie bez znaczenia jest też forma w jakiej przedstawiamy zagadnienie. Obecnie każdy firma walczy o uwagę użytkownika, dlatego forma artykułu powinna być angażująca i przyciągająca uwagę. Dobrze, gdy treść jest innowacyjna i wnosi jakieś nowe, świeże spojrzenie na dane zagadnienie.

Raporty – obecnie interesującym klientów zagadnieniem jest na pewno koronawirus i jego wpływ na poszczególne gałęzie gospodarki, tak więc raporty na ten temat na pewno będą się cieszyły zainteresowaniem.

Wywiady – często z założycielami firm czy ekspertami w jakiejś dziedzinie.

Infografiki – w wielu sytuacjach mogą się okazać bardziej skuteczne w realizacji naszych celów niż tradycyjne artykuły. Ważne, żeby miały atrakcyjną szatę graficzną i były poprawne merytorycznie. Może się wtedy okazać, że będą się cieszyć dużym zainteresowaniem wśród szerokiego grona odbiorców, którzy nie zawsze mają czas i chęci czytać długie teksty, a połączenie obrazu i tekstu będzie dla nich atrakcyjne i przykuje uwagę.

Treść w content marketingu

Zanim przystąpimy do działań content marketingowych należy uzmysłowić sobie, co dają nam dobrze napisane treści, bowiem tu przede wszystkim liczy się jakość, a nie ilość publikacji. Powinniśmy stawiać na sprawne warsztatowo teksty, które zainteresują odbiorców, przykują ich uwagę i sprawią, że będą chcieli doczytać do końca i sprawdzić kto stoi za publikacją. Jakościowe treści wzbudzają zaufa-nie, budują wizerunek profesjonalisty, a także motywują do podejmowania działań. Odbiorcy, którzy trafią na interesujący tekst, dłużej pozostaną na stronie, możliwe, że przeczytają również inne publikacje, napiszą komentarze, czy też polecą naszą ofertę innym.

Kolejnym argumentem za tym, by stawiać na jakość publikowanych treści jest ich wpływ na zwiększenie widoczności serwisu, w którym są publikowane. Dobrze przygotowane i zoptymalizowane treści, opublikowane w dobrych jakościowo serwisach mają szanse znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe związane z tematem tekstu. Co za tym idzie, zwiększą szansę na dotarcie z naszym przekazem do potencjalnych klientów bezpośrednio poprzez wyniki wyszukiwania.

Ważnym elementem jest również niepowtarzalność i oryginalność publikowanych treści. Najlepiej jest, jeśli są one unikatowe, czyli nie publikujemy jednego artykułu dwukrotnie w tej samej formie. Pozwoli to na uniknięcie duplikacji, za którą Google nie przepada.

Strategia działań

Przygotowując się do podjęcia działań content marketingowych, powinniśmy odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

• Co chcę osiągnąć poprzez moje działania? Jaki jest cel lub cele zaplanowanych publikacji?

• Do kogo chcę dotrzeć poprzez moje treści? Kim jest moja grupa docelowa?

• Gdzie chcę publikować moje treści? Czy w serwisach typowo specjalistycznych, branżowych czy raczej ogólnych np. biznesowych czy newsowych? Jakie konkretnie serwisy odpowiadają na moje potrzeby?

Tworząc tekst i wybierając miejsce publikacji, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów:

Dostosuj treści do odbiorców – pamiętaj o tym, by dopasować tekst do poziomu informacji, jakie posiadają odbiorcy. Teksty wysoko eksperckie dla portali o wąskiej specjalizacji, skupiającej hobbystów i osoby posiadające dużą wiedze z danego tematu mogą być pisane językiem specjalistycznymi poruszać bardziej złożone zagadnienia. Natomiast teksty kierowane do szerszej publiczności, powinny być napisane w sposób zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy.

Dostosuj treści do portalu – wybierając treści do publikacji weź pod uwagę, gdzie będą się pojawiać. Materiały o skomplikowanej technologii lepiej przeznaczyć do publikacji w portalu, którego grupa do-celowa doceni jego wartość merytoryczną. Na ogólnym portalu newsowym lepiej zamieścić bardziej przystępną treść.

Wybieraj odpowiednie serwisy – jeżeli tworzysz artykuł wysokiej jakości, to wykorzystaj jego potencjał i opublikuj go w dobrym serwisie. Nawet najlepsze treści pojawiające się w słabych mediach nie spełnią swojej roli.

Pamiętaj o Google i optymalizacji treści

Dlaczego należy pamiętać akurat o Google? Ponieważ jest to najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce, z ponad 90 proc. udziału w rynku. Dobrze napisany tekst to również taki, który zostanie wysoko oceniony właśnie przez Google. Aby to osiągnąć należy pamiętać o kilku dobrych praktykach:

• przed napisaniem treści skorzystać z darmowego narzędzia Google Keyword Planner, gdzie można sprawdzić potencjał wyszukiwania wybranych zagadnień i wybrać odpowiednie frazy kluczowe, które powinny się znaleźć w tekście, po to ułatwić mu znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania,

• należy jednak pamiętać, że tekst powinien dobrze się czytać i nie być na siłę przeładowany słowami kluczowymi,

• unikać błędów ortograficznych,

• przywiązywać wagę do wyglądu treści – powinny być przejrzyste, podzielone na akapity, z nagłówkami i wypunktowaniami,

• wzbogacać treści o materiały dodatkowe, takie jak zdjęcia, infografiki, video,

• unikać powielania treści na kilku stronach internetowych, tutaj liczy się unikatowość.

 
[/et_pb_text][et_pb_divider _builder_version=”4.5.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″][/et_pb_divider][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.5.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column _builder_version=”4.5.6″ _module_preset=”default” type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”4.5.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″]

Ten artykuł pochodzi z trzeciej aktualizacji “Poradnika dla internetowego reklamodawcy” Grupy Roboczej SEM.
Zachęcamy do zapoznania się z całością materiału. Publikacja jest dostępna bezpłatnie w formacie pdf

[/et_pb_text][et_pb_button button_text=”POBIERZ PORADNIK” _builder_version=”4.5.6″ _module_preset=”default” button_url=”https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/07/Poradnik-Internetowego-Reklamodawcy-2020.pdf” hover_enabled=”0″ url_new_window=”on” button_alignment=”center”][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Aleksander Kasprzak

Wciśnij ESC, żeby zamknąć