Poradnik E-commerce: Czy muszę promować swój sklep?

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Ta krótkoterminowa, to przede wszystkim działania czysto sprzedażowe, realizowane w modelach performance’owych. Długoterminowa, to budowanie rozpoznawalności i pozycji marki na rynku. W obecnej sytuacji warto przede wszystkim skupić się na działaniach bezpośrednio przekładających się na sprzedaż, bo te są w stanie wygenerować zysk, w relatywnie szybkim czasie, podczas gdy działania długofalowe, choć także konieczne, mają dłuższy okres zwrotu z inwestycji.

W tak niepewnej sytuacji jak obecna, obrót gotówkowy zapewnia stabilne funkcjonowanie na rynku, dlatego odpowiadając na pytanie, czy musisz promować swój sklep, odpowiedź brzmi: tak, ale musisz robić to z głową.

Jakie działania powinna uwzględniać strategia krótkoterminowa (sprzedażowa)?

• e-mail marketing;

• Google Ads + PLA + remarketing

• kampanie display RTB;

• remarketing na FB;

• działania on-site np. powiadomienia PUSH, rekomendacje, cross-sell;

• komunikacja z klientami w SM + FB Ads;

Jakie działania powinna uwzględniać strategia długoterminowa?

• SEO;

• content marketing;

• kampanie wizerunkowe;

• działania PR;

• działania CSR.


Kiedy inwestycja się zwróci?

Jak to mierzyć, i co zrobić, aby zwróciło się szybciej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy zwróci się inwestycja, zależnajest od wielu zmiennych – modelu sprzedaży, rodzaju magazynu (własny czy dropshipping), marżowości produktów i początkowych kosztów. Rentowność prowadzonego przez ciebie biznesu w sieci, pozwala ocenić wskaźnik zwrotu z inwestycji tzw. ROI (Return On Investment). Żeby ROI był dodatni, twój przychód wygenerowany poprzez ogół działań marketingowych, musi być wyższy niż suma kosztów prowadzonych działań i zakupu/wytworzenia sprzedawanego dalej towaru.

Jeżeli zaczynasz dopiero prowadzić sprzedaż w sieci i większość działań prowadzisz po raz pierwszy, to zdecydowanie prościej będzie ci oceniać skuteczność akcji marketingowych, poprzez ocenę poszczególnych, konkretnych działań, wyliczając dla każdego z nich tzw. ROAS (Return On Ad Spend). Ten wskaźnik pokazuje zwrot w odniesieniu do kosztu poniesionego na tę konkretną reklamę. Po ocenie każdego z kanałów z osobna, możesz dokonać ewaluacji jego wpływu, na ROI w twoim sklepie.

W przypadku sklepów internetowych, oczywistym i podstawowym celem kampanii jest przede wszystkim sprzedaż. Warto natomiast pamiętać, że klienci przeważnie dokonują zakupu dopiero podczas któregoś z kolei kontaktu z daną marką, więc troszczyć się należy także o zapewnienie na sklepie jak największego i jakościowego ruchu, oraz sprawdzać, które kanały inicjują sprzedaż, które ją wspierają, a które finalizują.

Wykorzystanie ROAS do mierzenia efektywności pozwoli łatwo zweryfikować dochodowość każdego z kanałów i doinwestować te działania, które pozwalają osiągnąć maksymalne zyski, wyłączając jednocześnie te, które przynoszą na stronę niewielki ruch lub bardzo przeciętnie konwertują.

W marketingu utarło się powiedzenie, że połowa wydatków na reklamę wyrzucana jest w błoto. Problem w tym, że nie wiadomo, która to połowa. I choć być może, nawet mierząc wszystkie możliwe wskaźniki, nadal nie będziesz tego wiedzieć w 100%, to możesz mieć pewność, że druga połowa została wykorzystana w taki sposób, że inwestycja będzie dochodowa.

 

[/et_pb_text][et_pb_divider _builder_version=”4.4.8″ hover_enabled=”0″][/et_pb_divider][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″][et_pb_column _builder_version=”4.4.8″ type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ hover_enabled=”0″]

Ten artykuł jest częścią publikacji Grupy Roboczej E-commerce pt. “E-commerce w czasach kryzysu”, opublikowanej w czerwcu 2020r. Zachęcamy do zapoznania się z całością materiału. Publikacja jest dostępna bezpłatnie w formacie pdf.

[/et_pb_text][et_pb_button button_text=”POBIERZ PORADNIK ” _builder_version=”4.4.8″ url_new_window=”on” button_url=”https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/06/E-commerce-w-czasach-kryzysu-1.pdf” hover_enabled=”0″ button_alignment=”center”][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Paweł Zasuń

Wciśnij ESC, żeby zamknąć