Mobile commerce: technologia PWA – czym jest i kto powinien ją wdrożyć?

Zmiana preferencji kupujących związana z rozwojem technologii mobilnych sprawia, że e-commercy muszą dostosowywać swoje strategie, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów. Jednym z innowacyjnych rozwiązań, które zyskują na popularności w świecie handlu mobilnego, jest technologia Progressive Web App (PWA). Jakie oferuje korzyści? I czy jest to rozwiązanie dla każdego? Tego wszystkiego dowiesz się z artykułu.

Jak rozwój technologii mobilnych zmienia sposób dokonywania zakupów?

Rozwój technologii mobilnych odgrywa kluczową rolę w rewolucjonizowaniu sposobu, w jaki konsumenci kupują online. Coraz więcej osób korzysta z telefonów i tabletów, aby przeglądać produkty, porównywać ceny oraz dokonywać zakupów bez względu na to, gdzie się znajdują. Z raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2023” wynika, że w ubiegłym roku to właśnie smartfon był najczęściej wykorzystywanym narzędziem do transakcji zakupowych – korzystało z niego aż 79% respondentów.  

Ponadto stale obserwujemy wzrost zainteresowania płatnościami mobilnymi, które umożliwiają klientom wygodne i szybkie dokonywanie transakcji. Wspomniany już raport “E-commerce w Polsce” jako drugą najczęściej wybieraną opcję płatności przez e-konsumentów wskazuje BLIK (zaraz po szybkich przelewach bankowych). Coraz powszechniejsze jest również korzystanie z takich metod jak GooglePay, ApplePay czy InPost Pay. 

Sklepy online nie zawsze nadążają jednak za oczekiwaniami klientów, którzy chcą doświadczenia zakupowego wykorzystującego w pełni potencjał urządzeń mobilnych. Na jakie problemy w tym obszarze najczęściej narzekają e-konsumenci?

  • Niewygodne do wypełniania formularze
  • Brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych
  • Problemy z dokonaniem płatności
  • Słabe działanie przy wolnym łączu internetowym
  • Za małe litery
  • Brak aplikacji mobilnej
  • Zbyt skomplikowany proces zakupowy
  • Niewygodne sposoby płatności

Wszystkie te niedogodności oraz brak wyraźnych kroków w kierunku poprawy tych parametrów sprawiają, że wciąż wielu klientów ma problemy z zaufaniem zakupom na smartfonie. Do tego dochodzi jeszcze długi czas oczekiwania na załadowanie strony, co dodatkowo jest frustrujące dla użytkowników. W najlepszym razie finalizują oni swoje zakupy na desktopie, a w najgorszym – na zawsze porzucają koszyki.

Jak poprawić doświadczenie zakupowe użytkowników mobilnych? Kilka słów o PWA

Dotychczas jednym z najczęstszych sposobów na zwiększenie skuteczności w zakupach przez urządzenia mobilne było stworzenie dedykowanej aplikacji natywnej. Jednak jej budowa i utrzymanie stanowią ogromne wyzwanie dostępne przeważnie tylko dla największych graczy.

Aplikacje natywne zapewniają użytkownikom mobilnym wygodę zakupów. Jednak poza kosztownym wdrożeniem wymagają także rozbudowanych działań marketingowych, aby skłonić klientów do zainstalowania aplikacji. A kiedy już się to stanie, okazuje się, że użytkownicy wcale nie planują z nich korzystać długoterminowo – 1/4  aplikacji zakupowych jest usuwana po pierwszym użyciu, a aż 3/4 w pierwszych 3 dniach od zainstalowania. Rozwiązaniem na te bolączki może być PWA.

PWA (Progressive Web App), czyli Progresywne Aplikacje Webowe, łączą w sobie cechy aplikacji mobilnych i stron internetowych. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby działały na różnych urządzeniach i przeglądarkach internetowych, a także zapewniały użytkownikom doświadczenie zbliżone do tradycyjnych aplikacji mobilnych.

Ich główne wyróżniki to:

  • zoptymalizowanie pod kątem różnych urządzeń mobilnych,
  • szybkość i wydajność porównywalna do aplikacji natywnych,
  • dynamiczne wrażenie z korzystania,
  • wygląd, nawigacja i możliwości interakcji przypominające aplikację natywną,
  • praca w trybie offline,
  • obsługa powiadomień push,
  • możliwość dodania ikony na ekranie głównym,
  • brak konieczności instalowania oraz aktualizacji. 

W rezultacie PWA stają się coraz bardziej popularnym wyborem dla firm, które chcą zapewnić swoim użytkownikom mobilnym wygodne i efektywne narzędzie do zakupów internetowych.

Jakie korzyści przynosi wykorzystanie technologii PWA w handlu mobilnym?

PWA, podobnie jak tradycyjne aplikacje mobilne, wspierają pozytywne doświadczenie zakupowe na różnych urządzeniach. Dzięki temu użytkownicy mogą w prosty i szybki sposób dokonać transakcji. Zalety z wykorzystania tej technologii obejmują zarówno korzyści dla przedsiębiorców, jak i klientów. 

  • Szybki dostęp: użytkownicy mogą natychmiast korzystać z aplikacji bez konieczności pobierania i instalowania z App Store lub Google Play.
  • Brak konieczności pobierania aktualizacji: klienci zyskują dostęp do najnowszych funkcji i poprawek bez potrzeby pobierania dodatkowych aktualizacji.
  • Wydajność i szybkość: PWA są bardziej wydajne i szybsze niż tradycyjne strony internetowe, co przekłada się na lepsze doświadczenie użytkownika, krótsze czasy ładowania i mniejsze zużycie danych.
  • Dostępność offline: PWA mogą działać nawet bez połączenia internetowego, co umożliwia klientom korzystanie z aplikacji w miejscach o słabym zasięgu.

Spośród  wszystkich zalet PWA, Head of Marketing w AtomStore, Justyna Pliś, zwraca szczególną uwagę na szybkość działania. Powołuje się na badania przeprowadzone przez Google, według których każda dodatkowa sekunda potrzebna do załadowania strony prowadzi do spadku odwiedzin kolejnych podstron o 20%. “Płynność interakcji oraz brak opóźnień w reakcji na działania użytkownika mają znaczący wpływ na ogólne wrażenia z korzystania z aplikacji, a przez to postrzeganie samej marki, szczególnie w e-commerce” – dodaje.

PWA czy tradycyjna aplikacja – które rozwiązanie wybrać?

Wybór między technologią PWA a tradycyjną aplikacją mobilną zależy od konkretnych potrzeb i celów biznesowych. Oba rozwiązania mają swoje ograniczenia, dlatego w pierwszej kolejności zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy. Oto kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę.

  • Uniwersalność: PWA są bardziej uniwersalne, ponieważ działają na różnych platformach i przeglądarkach internetowych, co może być korzystne dla firm, które chcą dotrzeć do jak najszerszej grupy użytkowników.
  • Szybkość wdrożenia: PWA są łatwiejsze i szybsze do wdrożenia niż tradycyjne aplikacje mobilne, dzięki czemu są chętnie wybierane przez firmy chcące szybko wejść na rynek lub testować nowe pomysły.
  • Funkcjonalność: Tradycyjne aplikacje mobilne często oferują bardziej rozbudowaną funkcjonalność, szczególnie jeśli chodzi o dostęp do zaawansowanych funkcji urządzenia (takich jak np. płatności za pomocą odcisku palca).
  • Doświadczenie użytkownika: Tradycyjne aplikacje mobilne mogą zapewnić bardziej spersonalizowane i interaktywne doświadczenie użytkownika dzięki pełniejszemu wykorzystaniu funkcji urządzenia i dedykowanemu layoutowi.
  • Budżet: wdrożenie, utrzymanie i rozwój aplikacji mobilnej wymaga dużo większych nakładów finansowych. Musisz także pamiętać o kosztach promocji, aby zachęcić użytkowników do zainstalowania i korzystania z aplikacji na telefonie. 

Aplikacje natywne będą dobrym rozwiązaniem dla firm, które dysponują dużym budżetem i nie ogranicza ich czas wdrożenia. Ponadto planują rozbudowany projekt aplikacji, z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji urządzeń mobilnych oraz wymagającą grafiką czy dużą ilością animacji. 

Tradycyjne aplikacje sprawdzą się również w przypadku firm, których grupa docelowa ma wysokie oczekiwania, lubi nowości i potrzebuje w pełni dedykowanej platformy pod urządzenia mobilne. Jest też na tyle zaangażowana oraz docenia jakość i wydajność, że będzie chciała pobrać aplikację na swój telefon i korzystać z niej w procesie zakupowym. Aplikacje mobilne dają również możliwość oceny w sklepach, co jest korzystne dla budowania zaufania, dlatego bardzo często wybierane są w takich branżach jak zdrowie, finanse czy edukacja.

Jeżeli jednak nie potrzebujesz dostępu do rozbudowanych funkcjonalności, możesz z powodzeniem zastanowić się nad wykorzystaniem PWA – zwłaszcza jeśli zależy Ci na szybkim czasie wdrożenia. To rozwiązanie także dla średnich i małych firm, które chciałyby zyskać korzyści z posiadania aplikacji mobilnej, jednak nie mają dużego budżetu, aby pozwolić sobie na to rozwiązanie, lub obawiają się, że nie osiągną odpowiedniej liczby transakcji do zwrotu z inwestycji.

“W AtomStore, jesteśmy po wdrożeniu PWA u pierwszego z naszych klientów, jakim jest Preorder.pl – ceniony sklep z odzieżą i muzyką hip-hopową. Jako platforma e-commerce specjalizująca się w rozwiązaniach dla średniej wielkości sklepów internetowych, widzimy ogromny potencjał w tworzeniu doświadczenia zakupowego zgodnie z warunkami PWA” – podkreśla Justyna Pliś. 

PWA pozwala zaspokoić oczekiwania użytkowników, którzy oczekują szybkich i prostych zakupów mobilnych, a przy tym nie są skłonni do instalowania kilkunastu aplikacji zakupowych na telefonie. Właśnie dlatego technologia PWA jest coraz chętniej wykorzystywana w najpopularniejszych branżach w e-commerce – od mody po rozrywkę.

Dla kogo jest PWA? Podsumowanie

Dzięki swojej uniwersalności PWA są idealnym rozwiązaniem dla firm, które chcą uzyskać przewagę w m-commerce bez konieczności inwestowania w rozbudowane aplikacje mobilne. Dodatkowo mają cel dotrzeć do szerokiej grupy użytkowników mobilnych, niezależnie od preferowanej platformy.

PWA mogą być również atrakcyjne dla firm, które chcą szybko wdrożyć nowe rozwiązania lub testować pomysły biznesowe, ponieważ są one łatwiejsze i szybsze do wdrożenia niż tradycyjne aplikacje mobilne. Przede wszystkim jednak zapewniają klientom wygodę i wysokiej jakości doświadczenie zakupowe, co jest szczególnie ważne w rozwoju m-commerce. 

Autorka: Magdalena Wilk, AtomStore

Justyna Pliś

Wciśnij ESC, żeby zamknąć