Cztery platformy, na których marki mogą efektywnie współpracować ze światem gamingu i esportu

W zeszłym roku na Twitterze opublikowano ponad miliard wpisów na temat gamingu. W związku z tym coraz więcej marek decyduje się na wejście w świat wirtualnej rozrywki. Firmy mogą efektywnie współpracować ze światem gamingu i esportu na co najmniej czterech platformach.

1. Wejście do gry

Wartość globalnego rynku gier w 2019 roku wyniosła 148,8 miliarda dolarów, a wzrost względem wcześniejszych 12 miesięcy to 7 punktów procentowych – tak wynika z raportów firmy analitycznej Newzoo. Wybór tytułów, które składają się na ten ogromny biznes jest obecnie na tyle szeroki, że osoby w każdym wieku mogą znaleźć wśród nich coś dla siebie. Jedną z gier, która już od wielu lat cieszy się zainteresowaniem jest Counter-Strike: Global Offensive, który został wydany przez Valve 21 sierpnia 2012 roku. To aktualnie druga najpopularniejsza gra na platformie Steam. W grudniu 2019 roku padł kolejny rekord – średnia dzienna liczba graczy wyniosła wówczas ponad 456 tysięcy. Wynik może robić wrażenie, biorąc pod uwagę fakt, że tytuł jest już dostępny prawie 8 lat, a w tym czasie na rynek wypuszczono wiele konkurencyjnych gier.

To właśnie wirtualny świat jest jedną z platform, które są idealne do komunikacji marek z fanami tej formy rozrywki. Firmy zainteresowane dotarciem do tej grupy docelowej mogą dosłownie wejść do gry. Na takie rozwiązanie zdecydowało się między innymi KFC. W ramach zeszłorocznego eventu na wirtualnych mapach prywatnych serwerów umieszczone zostały graffiti z kodami zniżkowymi. To tylko jeden ze sposobów na to, jak marka może pojawić się w środowisku graczy.

2. Transmisje na Twitchu

Kolejną naturalną platformą dla fanów gamingu i esportu są serwisy streamingowe, na których można oglądać ulubionych streamerów, czy też największe turnieje esportowe. Jednym z najpopularniejszych tego typu miejsc w sieci jest Twitch – obecnie 36. najpopularniejsza strona internetowa na świecie. Według danych TwitchTrackera z 23 stycznia 2020 roku średnia tygodniowa liczba widzów na żywo wynosi ponad 1,3 miliona. Nowy rekord oglądalności został natomiast ustalony podczas mistrzostw świata w grze League of Legends w zeszłym roku. Na platformie Twitch w szczytowym momencie zmagania najlepszych zespołów na świecie śledziło ponad 1,7 miliona widzów jednocześnie. Te oraz wiele innych wyników sprawiają, że na inwestycję w esport decyduje się coraz więcej marek z różnych segmentów. Najlepiej świadczy o tym fakt, że sponsorem ceremonii otwarcia wspomnianej imprezy po raz kolejny zostało Mastercard.

Firmy decydujące się na współpracę ze światem gamingu i esportu poprzez platformę Twitch mogą skorzystać z kilku możliwości. Standardem jest już ekspozycja logotypu sponsora podczas transmisji, czy też korzystanie z produktu przez komentatorów oraz ekspertów. Marki obecnie szukają jednak bardziej kreatywnych rozwiązań, dzięki którym mogą zachęcić potencjalnych klientów do konkretnego działania. Ciekawym przykładem z polskiego rynku jest akcja zrealizowana podczas StarLadder Major Berlin 2019. Widzowie polskiej transmisji tych zawodów gromadzili wirtualną walutę, którą potem mogli wymienić na sprzęt od Logitech G, we współpracy z którą zrealizowano całą kampanię. Łącznie w akcji wzięło udział ponad 140 tysięcy osób.

3. Kreatywne treści na YouTube

Serwisem, który zna każdy specjalista do spraw marketingu jest niewątpliwie YouTube. Tam również realizowane są transmisje z rozgrywek esportowych, ale to nie jedyne zastosowanie tej platformy. Firmy decydujące się na wejście w świat gamingu i esportu mogą wykorzystać tę przestrzeń do produkcji kreatywnych treści wideo. Marką, która w Polsce zdecydowała się na tego typu współpracę jest chociażby Sprite, który między innymi został sponsorem drużyny Izako Boars. Dzięki współpracy w ramach akcji #RFRSH zrealizowano na YouTube siedem odcinków z serii “ZOSTAĆ PRO”, która opowiada o kulisach funkcjonowania organizacji esportowej. Cały cykl wygenerował łącznie prawie 1,5 miliona wyświetleń. Podobny wynik osiągnął pierwszy odcinek Teleturnieju YouTuberów 2/10, w którym sprawdzona została gamingowo-esportowa wiedza YouTuberów i streamerów.

Przykładów nie brakuje również za granicą. Sponsorem najważniejszych europejskich rozgrywek w League of Legends jest KIA Motors. League of Legends European Championship we współpracy z południowokoreańskim przedsiębiorstwem motoryzacyjnym przygotowało już kilka różnych treści wideo. Najnowszym przykładem jest piosenka “I want the LEC back!” wraz z teledyskiem, w którym znalazł się samochód marki KIA. W niecały tydzień film zanotował ponad 200 tysięcy wyświetleń i co najważniejsze – cieszy się pozytywnym odbiorem ze strony fanów rozgrywek. To jednak tylko kilka z wielu przykładów tego, jak marka może efektywnie współpracować ze światem gamingu i esportu na platformie YouTube, tym samym docierając do nowych odbiorców ze swoim produktem.

4. Komunikacja na Twitterze

Miejscem, w którym wielu fanów gamingu i esportu dzieli się swoimi doświadczeniami oraz opiniami są niewątpliwie media społecznościowe. Najpopularniejszą platformą służącą do tego drugiego jest obecnie Twitter. W pierwszym kwartale ubiegłego roku miesięczna liczba aktywnych użytkowników serwisu wyniosła 330 milionów. Część z nich interesuje się między innymi grami komputerowymi oraz esportem. W 2019 roku na Twitterze pojawiło się ponad 1,2 miliarda wpisów na temat gamingu. Swoje konta w tym tym serwisie mają jednak nie tylko popularni twórcy, esportowcy, organizacje, czy też konkretne gry. Coraz chętniej pojawiają się tam także marki z innych branż, które angażują się w esport.

Przykładem tego jak można prowadzić działania na wspomnianym portalu społecznościowym może być KFC, które w 2018 roku założyło swój profil gamingowy. Marka publikuje tam rozrywkowe wpisy dotyczące gamingu, ale także te nawiązujące bezpośrednio do jej produktów. Ponadto KFC Gaming wykorzystuje wiele okazji do tego, by nawiązać bezpośredni kontakt z fanami gamingu i esportu. Na przykład przed świętami marka nie tylko zapytała na swoim profilu o to, jakie prezenty chcieliby otrzymać miłośnicy wirtualnej rozrywki, ale także… spełniła świąteczne marzenia niektórych z nich. W podobny sposób inne firmy mogą dotrzeć do swoich nowych klientów. Warto bowiem pamiętać, że fani wirtualnej rozgrywki doceniają pomysłowość.

Dosłowne wejście do gry, lokowanie produktów podczas transmisji na Twitchu, tworzenie kreatywnych treści na YouTube, czy też komunikacja z fanami na Twitterze to tylko cztery z wielu sposobów na to, jak marki mogą efektywnie współpracować ze światem wirtualnej rozrywki. Ten i wiele innych tematów zostanie poruszonych podczas konferencji IAB HowTo: Level up your business with Esports and Gaming, która odbędzie się 6 lutego w Centrum Konferencyjnym West Gate przy Alejach Jerozolimskich 92 w Warszawie.

Gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego wydarzenia jest starannie dobrane grono prelegentów. Wśród występujących podczas konferencji ekspertów znajdują się: Kamil Górecki z Fantasyexpo, Szymon Kubiak z devils.one, Adrian Kostrzębski z ESL, Tomek Przeździecki i Maciej Boroń z Mediacom, Jacek Jankowski z Wirtualna Polska Media, Paweł Kowalczyk z Ringier Axel Springer Polska, Łukasz Turkowski z Gameset, Krzysztof Rygiel i Karolina Kałużyńska z Monday, Arkadiusz Miegoń z Mexad Games, Natalia Skrzypek z Dentsu.

Konferencja adresowana jest do przedstawicieli firm szukających nowych odbiorców, przede wszystkich marek niezwiązanych ze światem gamingu. Na wydarzenie zapraszamy marketerów szukających inspiracji i rozwoju, a także wszystkich odpowiedzialnych za organizację eventów i współpracę z influencerami. Świat gamingu i e-sportu to wciąż ogromne pole do marketingowego działania.

Więcej informacji: howto.iab.org.pl/esport-gaming/ming/

Wojciech Jeznach

Co-owner Fantasy Expo Sp. z o.o., Członek Grupy Roboczej IAB Gry i Esport

Wciśnij ESC, żeby zamknąć