Brief w kampanii influencerskiej. Dlaczego jest tak ważny?

Liczba kampanii marketingowych z udziałem influencerów nieustannie rośnie – a co za tym idzie, wzrasta liczba twórców internetowych zainteresowanych współpracą biznesową z markami. Dziś przedstawiamy specyfikę briefu w kampaniach influencerskich i podpowiadamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę, będąc influencerem!


Zacznijmy od definicji – brief to szczegółowa instrukcja, którą reklamodawca przekazuje influencerowi przed rozpoczęciem kampanii reklamowej. Zawiera on wszystkie niezbędne informacje, które pozwalają influencerowi promować produkt, usługę lub markę skutecznie i zgodnie z oczekiwaniami.

Co powinien zawierać brief?

  • Cele kampanii – np. wzrost zasięgu, zaangażowania, czy rozpoznawalności marki.
  • Hasztagi – komplet oznaczeń, których należy używać w publikacjach.
  • Dos and don’ts – wszystko, czego należy unikać i co jest dozwolone.
  • Styl i ton komunikacji – np. formalny, ciepły, żartobliwy lub ciekawostkowy.
  • Zakazy konkurencji – czyli marki i kategorie, z którymi nie możesz współpracować.
  • Harmonogram – najważniejsze daty i terminy, których należy dotrzymać.
  • Opis produktu lub usługi – np. specyfikacja, najważniejsze cechy oraz przewagi.

Jak czytać brief?

  • Uważnie, rzetelnie i analitycznie. Czytaj go powoli i ze zrozumieniem. Zastanów się nad celem briefu i nad tym, co reklamodawca chce osiągnąć współpracując właśnie z Tobą.
  • Pamiętaj, że brief to nie inspiracja, a konkretne wskazówki. Traktuj go jak zbiór wytycznych, których musisz się trzymać, a nie jako luźne sugestie. Brief określa bowiem nie tylko oczekiwania marki, ale też granice Twojej swobody twórczej.
  • Zadawaj pytania. Jeśli coś jest dla Ciebie niejasne lub potrzebujesz więcej informacji, nie wahaj się pytać. w ten sposób unikniesz wielu poprawek na późniejszym etapie!

Jak pracować z briefem?

  • Dobrą praktyką jest podsumowanie briefu własnymi słowami i przesłanie tego podsumowania reklamodawcy, aby upewnić się, że oboje rozumiecie go tak samo.
  • Poszukaj punktów wspólnych między Tobą, a marką. Pomoże Ci to stworzyć naturalne i angażujące treści. Zastanów się, dlaczego marka wybrała właśnie Ciebie!

Podziel informacje z briefu na dwie części – potrzeby marki oraz oczekiwania Twojej publiczności – a następnie spróbuj kreatywnie połączyć je w swoim materiale! 

Brief to więc Twoja mapa drogowa do udanej kampanii. Zawsze czytaj go uważnie i zadawaj pytania, jeśli coś jest niejasne – lepiej wyjaśnić wątpliwości na początku niż wprowadzać poprawki później. Warto również podsumować brief własnymi słowami i skonsultować to z reklamodawcą, aby upewnić się, że oboje macie to samo na myśli. Dzięki temu Twój materiał będzie idealnie odpowiadał potrzebom marki i oczekiwaniom Twojej publiczności!

Otrzymuj informacje o najnowszych publikacjach, webinarach i konferencjach IAB Polska, a także newsy z branży!

Klinięcie w przycisk przeniesie Cię na stronę iab.org.pl

Adrian Pokrywka

Wciśnij ESC, żeby zamknąć