Jak poprawić dostarczalność mailingów, w 5 krótkich lekcjach

03.04.2015

Założenie, że każda wiadomość wysłana w kampanii mailingowej – o ile oczywiście wichura nie zerwała sieci energetycznej lub nie nastąpił wyrzut materii słonecznej – bez przeszkód dociera do adresata zazwyczaj jest równie błędne jak oczekiwanie, że kolejna porcja ciasta kochanej babci z pewnością nie odbije się niekorzystnie na naszej wadze.

Jak poprawić dostarczalność mailingów, w 5 krótkich lekcjach

Niestety, w rzeczywistości marketerzy toczą nieustanną walkę o jak najwyższą efektywność mailingów – poprawność baz, filtry antyspamowe, limity operatorów to ich dzień powszedni. Dostarczalność i skuteczność prowadzonych kampanii zależy w dużej mierze od tego, jak bardzo nadążają za najlepszymi praktykami, standardami oraz dbają o reputację narzędzi i kanałów, z których korzystają.

Oto 5 sposobów na techniczne usprawnienia kampanii mailingowej, które zabezpieczą wysoką dostarczalność, a w efekcie mogą przełożyć się także na wzrost efektywności.

 

1. Twórz opisowe tematy wiadomości

Opisowe tematy wiadomości budzą zaufanie – odbiorca wie, czego może się spodziewać w treści, a to z kolei przekłada się na lepszy współczynnik otwarć. Nowoczesne systemy pocztowe uczą się zachowań użytkowników – im częściej twoje mailingi będą otwierane, a nie usuwane bez czytania, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że kolejne nie będą automatycznie wychwytywane przez filtry antyspamowe.

Ostatnio modne stało się rozpoczynanie tematów mailingów od znaczników RE lub FW, sugerujących iż adresat ma do czynienia z kontynuacją wcześniej rozpoczętej korespondencji. Ponoć podnosi to współczynniki otwarć, ale w praktyce jest to prymitywny zabieg socjotechniczny, który podważa zaufanie odbiorców i sprawia, że kolejne takie mailingi traktowane są z rosnącą podejrzliwością.

 

2. Nie poddawaj w wątpliwość tożsamości nadawcy

Prawidłowe, czytelne i konsekwentne opisanie pola nadawcy jest dzisiaj jednym z głównych elementów pozyskiwania zaufania adresata wiadomości, zwłaszcza w przypadku użytkowników mobilnych.

Na małym ekranie widać mniej, więc im dłuższa lub im bardziej niezrozumiała nazwa nadawcy, tym większe prawdopodobieństwo, że zniechęcimy odbiorcę do zapoznania się z treścią mailingu.

 

3. Unikaj monolitycznych szablonów wiadomości

Ładny, nawet najlepiej dopracowany szablon wiadomości nie zagwarantuje efektywności, jeśli będzie miał monolityczną strukturę, bazującą na przykład na pojedynczych, dużych grafikach.

Większość programów pocztowych domyślnie blokuje wyświetlanie obrazów, a nie każdy jest na tyle cierpliwy lub dociekliwy, aby kliknąć opcję ich wyświetlenia.
Dlatego niezwykle istotne jest tworzenie modułowej struktury wiadomości, łączącej tekst, kod HTML i grafikę. Dzięki temu mamy pewność, że nawet bez grafiki nasz mailing nadal będzie spełniał swoje funkcje marketingowe.

 

4. Zadbaj o dobre wyświetlanie wiadomości na każdym urządzeniu

Każdego dnia powiększa się grono użytkowników mobilnych, a sprzedaż smartfonów i tabletów już dawno wyprzedziła sprzedaż komputerów mobilnych i stacjonarnych.

Dla firm oferujących usługi z email marketingu oraz ich klientów oznacza to konieczność stworzenia od podstaw szablonów wiadomości, tak aby równie dobrze wyglądały na dużych ekranach komputerów, jak i tych mniejszych w tabletach i smartfonach, nie tracąc przy tym na swojej funkcjonalności i efektywności.

 

5. Zaufany adres IP to podstawa

W dzisiejszym email marketingu zaufanie pełni kluczową rolę na każdym etapie. Doświadczeni operatorzy wiedzą, jak bardzo ważne jest nie tylko posiadanie dedykowanego adresu IP, z którego wychodzą kampanie mailingowe, ale również dbanie o jego reputację. Nie respektowanie standardów oraz najlepszych praktyk lub nieodpowiedzialne wykorzystywanie przypisanego IP szybko prowadzi do jego wciągnięcia na czarne listy i blokadę uniemożliwiającą dalsze skuteczne działanie.

 

Więcej porad i dobrych praktyk dotyczących email marketingu znajdziesz w przewodniku The 2015 marketer’s guide to email re-engagement that works, przygotowanym przez specjalistów Ve Interactive.

Więcej porad i dobrych praktyk dotyczących email marketingu i remarketingu znajdziesz w przewodniku The 2015 marketer’s guide to email re-engagement that works, przygotowanym przez specjalistów Ve Interactive.

 

Wpis powstał na podstawie tekstu How to Improve Email Deliverability by Graham McEnroe. Zdjęcie #1  sxc.hu/GretheB