Marketing w wyszukiwarkach – wyzwania i prognozy

18.02.2016

Według szacunków IAB, w 2014 roku reklama w Internecie zajmowała 26 proc. całego rynku reklamy w Polsce, zaś do 2018 roku ma wzrosnąć do 36 proc. Dziś już nikt nie zastanawia się, czy warto reklamować się w Internecie. SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, spośród wielu dostępnych formatów wyróżnia się w ostatnich latach najbardziej dynamicznym wzrostem.

Wartość reklamy internetowej w roku 2014 wzrosła o ponad 176 mln zł i wyniosła 2,6 mld zł. Przełożyło się to na dynamikę na poziomie 7,2 proc. rok do roku. Internet daje możliwość promowania się na kilka sposobów. Najpopularniejszym wciąż jest display, czyli tak zwana reklama graficzna. W 2014 roku udział tego formatu w rynku reklamy online wyniósł łącznie 44,5 proc. Drugim popularnym formatem jest SEM, czyli search engine marketing. Marketing w wyszukiwarkach zajmował w 2014 roku 36,5 proc. rynku reklamy online, osiągając tym samym dynamikę rok do roku wynoszącą 10,5 proc.

Udział reklamy w torcie reklamowym

Za: Raport AdEx 2014 – wydatki na reklamę online w roku 2014

wykres

Za: Raport AdEx 2014 – wydatki na reklamę online w roku 2014

Na SEM składa się SEO, czyli Search Engine Optimization – proces poprawiający ilość i jakość ruchu przychodzącego do pozycjonowanej witryny z wyników organicznych wyszukiwarek, oraz PPC (Pay Per Click, ang. płać za kliknięcie) – model opłat za reklamę w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych. Najczęściej przyjmuje on formę tzw. wyników płatnych czyli linków sponsorowanych. W Polsce oprócz modelu płatności za kliknięcie spotykane są również linki rozliczane za ilość wyświetleń.

SEM otwiera możliwość dotarcia oraz zaprezentowania swoich produktów i usług milionom potencjalnych klientów oraz umożliwia firmom obniżenie kosztów prowadzonej kampanii dzięki optymalizacji działań i dostosowaniu przekazów reklamowych do poszczególnych grup użytkowników. Odpowiednio wysoki wynik strony lub wykupienie linku sponsorowanego oznacza poprawę jej widoczności dla użytkownika i zwiększenie szansy na ruch. Docierając do konkretnej grupy odbiorców zainteresowanych ofertą SEM jest reklamą dyskretną i nieinwazyjną. Ma też znaczenie wizerunkowe – strony internetowe zajmujące pierwsze miejsca są lepiej postrzegane i budzą większe zaufanie. Jednocześnie koszt promocji w wyszukiwarkach jest stosunkowo niski w porównaniu do innych form reklamy, przy jednoczesnym wysokim współczynniku konwersji czyli stosunku liczby pożądanych akcji podjętych przez użytkownika.

jak internauci poszukują informacji

Obecnie głównym wyzwaniem dla SEM jest rosnąca popularność urządzeń przenośnych, takich jak smartfony czy tablety, przekładająca się na większą liczbę użytkowników generujących zapytania z mobilnych wersji wyszukiwarek. Wydaje się, że marketerzy często zaniedbują strony mobilne na rzecz nowinek technologicznych, takich jak aplikacje, które w praktyce okazują się mało użyteczne i nie spełniają swojej funkcji. Tymczasem w aktywnościach zakupowych użytkowników mobilnych nadal dominują strony internetowe, zaś od 2015 roku Google przesuwa na dalsze pozycje te witryny, które nie posiadają wersji zoptymalizowanej pod kanał mobilny. Optymalizacja witryny mobilnej pod kątem SEO umożliwi bezpośrednie przejście użytkowników z wyników wyszukiwania do przenośnej wersji serwisu. Z tego względu należy pamiętać o lżejszej i przede wszystkim responsywnej wersji strony internetowej, która będzie bardziej przyjazna dla mobilnego użytkownika.

Łukasz Iwanek, Internetica

Poradnik w całości do pobrania pod linkiem: Poradnik dla internetowego reklamodawcy