Technologia w marketingu – martechowe ABC

Podczas jednej minuty na świecie wysyłanych jest 188 milionów e-maili, pobieranych 390 tysięcy aplikacji, a także zadanych zostaje 3,8 miliona zapytań w wyszukiwarce Google.1 Połączenie technologii z marketingiem przyjęło nazwę martechu. Niniejszy artykuł stanowi wstęp do dalszych rozważań na temat istoty transformacji marketingu, świata i człowieka.

Martech – istotny element przemian technologicznych

Zmiany związane z transformacją digitalową możemy zaobserwować w wielu działach marketingu, zarówno w małych firmach, jak i ogromnych korporacjach – przemiany dotknęły każdego. Na przestrzeni lat wzrosła świadomość marketerów dotycząca istotności danych, użyteczności technologii, ale także odpowiedzialności, jaka wiąże się z wykorzystywaniem informacji o swoich użytkownikach czy klientach. Wraz z pojawieniem się kolejnych narzędzi technologicznych rosną nasze możliwości, a ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Właściwe wdrożenie martechowych platform i prawidłowe ich użycie pozwala nam na szybszą i efektywniejszą pracę. Martech stanowi istotę nowoczesnego marketingu. Jak przystało na XXI wiek, zdecydowanie jest to czas, kiedy kreatywność popiera się danymi i przeplata z technologią. Tę ekscytującą mieszankę wykorzystujemy na każdym etapie kampanii, zaczynając od jej planowania, przechodząc do realizacji i mierzenia efektów, a kończąc na jej optymalizacji2. Narzędzia martechowe pozwalają nam zautomatyzować poszczególne procesy, gromadzić wielopoziomowe bazy danych i umożliwiają ich dokładną segmentację – mamy możliwość dotarcia odpowiednimi kanałami do konkretnych odbiorców. Możliwości gonią okazje, warto je wykorzystać.

Podziel słonia na kawałki, czyli obszary narzędzi martech

Narzędzi martechowych jest wiele, dlatego należy dokładnie je przetestować – sprawdzić możliwości oraz potencjał wzrostu. W tym celu najlepiej porozmawiać z dostawcą systemu, szczególnie na temat jego aktualizacji i rozwoju w perspektywie kwartału. Pozwoli to na optymalne dostosowanie działań i odpowiednie zarządzanie architekturą digitalową w firmie. Kompletny zbiór narzędzi martech powinien uwzględniać każdy etap cyklu marketingowego: przyciąganie, angażowanie, konwersję, zarządzanie i zrozumienie docelowego klienta. Z kolei strukturę cyfrową warto podzielić na 3 główne obszary technologiczne, które możemy wydzielić ze względu na poszczególne etapy pracy:

  1. Na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia biznes zdał sobie sprawę z istnienia danych oraz zrozumiał, jak bardzo ważne jest ich pozyskanie – stanowią bowiem bardzo ważny zasób dla przedsiębiorstwa. Dlatego tak istotne stało się ich przetwarzanie. Narzędzia martechowe pozwoliły na gromadzenie zbiorów Big Data, by następnie poddać je szczegółowej obróbce. Stąd pierwszy znaczący obszar, który powinieneś wziąć pod uwagę – narzędzia o charakterze analitycznym. Głównym ich celem jest gromadzenie obszernych danych, które umożliwią marketerom dokładną analizę biznesową czy interpretację zachowań klientów.

TIP

Warto wziąć pod lupę dane nie tylko z prowadzonych kampanii, ale także przyjrzeć się bliżej informacjom pozyskanym ze strony internetowej – to właśnie one pokażą Ci, czy Twoja witryna jest przyjazna użytkownikowi.

Jak do tej pory najbardziej popularnym systemem do prowadzenia analityki webowej jest powszechnie znany i w 100% darmowy Google Analytics. Jest głównie wykorzystywany przez marketerów pracujących w małych i średnich firmach. Natomiast tam, gdzie wymagana jest analiza wielkich zbiorów danych o charakterze globalnym, równie popularny jest Adobe Analytics.

  1. Optymalizacja procesów jest równie istotna co analiza. Stanowi ona kolejny etap pracy w dziale marketingu i polega w dużej mierze na wyznaczaniu najlepszego rozwiązania dla danej kampanii. Idealnym przykładem są działania polegające na dostosowaniu kampanii, których celem jest przekierowanie ruchu na stronę internetową i zachęcenie użytkownika do pozostawienia po sobie śladu, np. w postaci adresu e-mail lub zgody na wysyłkę web pushy. Bez odpowiedniej optymalizacji, tylko 3% użytkowników przychodzących do nas z reklamy online wypełnia formularze i pozostawia adres e-mail. Optymalizacja konwersji pozwala na podwojenie naszego wyniku, który w tym przypadku wyniesie około 6%. Jednak to nie wszystko – dzięki nieszablonowym kampaniom marketingowym niektóre firmy osiągnęły współczynniki konwersji na poziomie nawet 33%3.
    By nie tracić czasu oraz nie przepalić budżetu, przyjrzyjmy się zestawowi narzędzi, które pozwalają na efektywną optymalizację:
    • Wordstream, czyli darmowa porównywarka stron docelowych, która w kilka chwil wskaże, jak możemy technicznie poprawić kampanie Ads
    • Optimzely pozwala przeprowadzać testy A/B na stronach głównych i innych elementach witryny
    • Unbounce umożliwia tworzenie i testowanie A/B strony docelowej
  1. Trzecim ważnym blokiem technologicznym są narzędzia, które pozwalają zarządzać wszystkimi procesami, czyli łączą ich możliwości w jednym systemie. Są to narzędzia typu marketing automation. Posiadają one rozwinięcia lub wtyczki pozwalające na powiązanie i skonfigurowanie systemów np. do e-mail marketingu czy SMS.
    Marketing automation to wspaniała technologia, która działa w sposób kompleksowy: analizuje dane, pozwala na publikację formularzy online oraz śledzenie tego, co użytkownicy robią na naszej witrynie. Co więcej, umożliwia też personalizowanie treści, zarządzanie kampaniami e-mailowymi, dokładne targetowanie i daje lepszą perspektywę sprzedaży, poprzez nadanie punktacji w kampaniach lead scoring. System posiada jeszcze inne zalety, które charakterystyczne są już dla konkretnych narzędzi i dokładnie opisane na stronach ich wydawców.
    Przykładowe systemy marketing automation:
    • Enterprise: Marketo, Adobe Campaign, Oracle Eloqua, Pardot and ExactTarget (Salesforce), Silverpop (IBM)
    • Małe i średnie przedsiębiorstwa: HubSpot, Act-On, InfusionSoft, User.com. SAREhub

Jedynym pewnym elementem naszego życia jest zmiana. Dlatego możemy podążać za nią i systematycznie implementować rozwiązania martech – sprawić by technologia stała się naszym przyjacielem albo też zostać przeciwnikiem rozwoju. Decyzja o tym, którą ścieżkę wybierzemy, należy do nas. Niezależnie, na jaką opcję się zdecydujemy, musimy pamiętać, że martech to nie tylko technologia, ale także ludzie, którzy za nią stoją. W centrum zmian zawsze stoi człowiek, jego potrzeby i pomysły. Dlatego warto otworzyć się na współpracę z konkretnym wydawcą, podjąć próbę negocjacji, jak również wpłynąć na rozwój dedykowanych systemów czy rozwiązań.

IAB Blog

Wciśnij ESC, żeby zamknąć