Możliwości reklamowe na Youtubie

24.06.2016

Youtube jest największym serwisem i wyszukiwarką video na świecie. W Polsce należy do trójki najpopularniejszych serwisów internetowych, plasując się w rankingu zaraz za Googlem i Facebookiem. Duży zasięg serwisu daje reklamodawcy możliwość dotarcia z jednej strony do masowego odbiorcy, ale też umożliwia liczne warianty targetowania reklamy, czyli wyboru mniejszych, ściślej określonych grup odbiorców.

Inną niewątpliwą zaletą Youtuba są atrakcyjne i angażujące formaty reklamowe. Oprócz standardowych form reklamy graficznej, firmy mogą prowadzić komunikację ze swoimi odbiorcami w wyjątkowej i mocno zapadającej w pamięć formie video. Obydwa formaty mogą być kupowane w modelach efektywnościowych, gdzie reklamodawca płaci tylko za konkretny efekt: za kliknięcie przypadku reklamy graficznej (CPC) i za obejrzenie spotu video (CPV).  Kampanie reklamowe można również emitować w klasycznym modelu CPM.

Jak firma może pokazać się na Youtubie?

Przede wszystkim każdy użytkownik serwisu, w tym firma, może założyć i prowadzić swój własny kanał video na Youtubie. Na takim kanale firmowym można zamieszczać dowolnej treści i długości materiały video związane z firmą, jej działalnością, produktami, branżą, w jakiej działa itp. Dość ważne jest jednak, aby kanał firmowy na Youtubie stanowił przemyślany element komunikacji marki z odbiorcami i spójną część szerszych działań content marketingowych prowadzonych przez firmę . Poprzez takie działania firma staje się youtubowym twórcą contentu video.

Dobrze prowadzony i odpowiednio przygotowany kanał firmowy może być również ważnym elementem działań SEO PR, czyli dobrej ekspozycji wartościowych treści o marce w wyszukiwarce Google.

Nie każda firma ma jednak możliwości czy potrzebę regularnego tworzenia materiałów video i prowadzenia aktywnej działalności content marketingowej akurat na Youtubie. Inną formą dotarcia do użytkowników tego serwisu są działania czysto reklamowe. Można prowadzić kampanie graficzne w ramach sieci reklamowej Google, w tym również kampanie remarketingowe  Można również emitować spoty video przed materiałami video innych użytkowników serwisu: w formie pomijalnych spotów True View rozliczanych za faktyczne obejrzenie video (CPV) lub w formie niepomijalnych spotów rozliczanych za emisję (CPM). Reklamy w systemie TrueView można kupować poprzez panel reklamodawcy AdWords.

TrueView In-Stream

Najpopularniejszym formatem reklamowym TrueView jest In-Stream.  Jest to spot reklamowy wyświetlany przed filmem docelowym, który chce obejrzeć użytkownik Youtuba.

Obejrzenie pierwszych 5 sekund jest obowiązkowe. Jednak po tym czasie osoba niezainteresowana może pominąć reklamę i przejść do oglądania właściwego filmu. Reklamodawca nie płaci wtedy za obejrzenie reklamy. Opłata jest naliczana dopiero w momencie, kiedy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu. Jeśli spot reklamowy jest krótszy, reklamodawca płaci tylko, jeśli został obejrzany w całości.

TrueView In-Display

Kolejnym formatem TrueView, który możemy kupić poprzez panel reklamowy AdWords jest In-Display. Może się on pojawiać w wynikach wyszukiwania filmów na YouTubie lub z boku, po prawej stronie okna emisji filmów na liście pokazującej powiązane video.

Charakterystycznym elementem tego formatu jest miniaturka filmu, która wyświetla się na górnej pozycji wyników wyszukiwania filmów. Jeśli użytkownik Youtuba w nią kliknie,  zostaje przeniesiony na kanał firmowy reklamodawcy na YouTube i tam ogląda spot reklamowy. Drugą lokalizacją dla tego formatu strona z filmem docelowym. Miniatura i link do spotu wyświetlają  się kontekstowo po prawej stronie docelowego filmu w kolumnie z polecanymi filmami.

Targetowanie reklamy

Na YouTubie mamy dużo różnych możliwości kierowania cechuje się szerokimi kierowania reklamy. Można określać m. in. pory dnia, w których emitowane będą reklamy, geolokalizację użytkownika, jego wiek lub płeć. Istnieje możliwość wyboru kategorii tematycznych filmów lub zainteresowań użytkowników. Spot może zostać wyświetlony widzom określonych kanałów filmowych lub nawet konkretnych filmów.

Remarketing

Obecność na Youtubie można połączyć z działaniami remarketingowymi. Do użytkowników, którzy widzieli nasz film lub  zasubskrybowali nasz kanał na Youtubie można dotrzeć poprzez kampanię remarketingową prowadzoną w sieci reklamowej Google Display Network.

Pomiar efektywności

System AdWords umożliwia dość dokładny pomiar efektywności reklam video w modelu TrueView. W dostępnych raportach znajdują się dane dotyczące liczby wyświetleń i obejrzeń potu reklamowego oraz uzyskanego zaangażowania użytkowników w film (tj. do którego momentu był oglądany). Ten ostatni wskaźnik pozwala na przykład zidentyfikować ten moment filmu, kiedy widzowie najczęściej przestają go oglądać.

Autor: Iwona Połóg, Optimizers

Więcej o możliwościach reklamowych Youtuba w publikacji grupy roboczej SEM do pobrania pod linkiem: Poradnik dla internetowego reklamodawcy