Narzędzia reklamowe dla sklepów internetowych

04.04.2016

Z jakich narzędzi reklamowych mogą korzystać sklepy internetowe?

Branża e-commerce z roku na rok rozwija się bardzo dynamicznie. To sprawia, że Facebook i Google również rozwijają spectrum narzędzi reklamowych, z których korzystają sklepy internetowe, by w efekcie zwiększyć sprzedaż. Czym są kampanie zakupowe, remarketing, lista odbiorców Google oraz jak wygląda reklama na Facebooku?

Kampanie zakupowe (z listą produktów)

To, z jakich narzędzi reklamowych skorzystamy jest uzależnione od przyjętej strategii i branży, w której działamy. Dzięki kampaniom zakupowym promujemy produkty w wyszukiwarce Google za pomocą reklam zawierających zdjęcie produktu, nazwę, cenę oraz nazwę sklepu. Wyświetlają się one po prawej stronie lub nad wynikami wyszukiwania. Użytkownik po najechaniu kursorem na konkretny produkt, widzi dodatkowe informacje, np. koszt dostawy. Po kliknięciu w reklamę, zostaje przeniesiony na konkretną podstronę produktu.

Rys. 1 Wyniki wyszukiwania hasła lodówka beko

Zaletą reklam produktowych jest łatwość dotarcia do potencjalnych klientów, dzięki dostarczeniu im najważniejszych informacji, na temat ceny i wyglądu produktu.

Do stworzenia tego typu reklam potrzebne jest konto AdWords – do zarządzania reklamami oraz Google Merchant Center, by móc zarządzać plikami produktowymi. Aby reklamy wyświetlały się poprawnie, należy stworzyć taki plik zgodnie z zasadami Google (są dostępne w Centrum Pomocy Google). Jeśli plik wgrywamy bezpośrednio na serwer, a w Google Merchant Center podamy jego lokalizację, Google będzie automatycznie aktualizował dane w nim zawarte bezpośrednio z serwera. Zatem każda zmiana np. zdjęcia czy ceny produktu, będzie na bieżąco aktualizowana. Najczęściej będzie odbywać się to raz dziennie, jeśli chcemy by następowało to częściej, należy skorzystać z bardziej zaawansowanych aktualizacji, np. systemu mikrodanych.

Remarketing dynamiczny

Dzięki niemu możemy dotrzeć do osób, które w przeszłości odwiedziły naszą witrynę, ale nie dokonały zakupu. Reklamy remarketingowe mogą zachęcić internautów do ponownego odwiedzenia strony i dokonania zakupu. Do prowadzenia kampanii potrzebny jest plik produktowy umieszczany w Google Merchant Center. Na stronie należy dodać także dynamiczny tag remarketingowy. Będzie on zbierał informacje o odwiedzających witrynę i powiąże ich z identyfikatorem produktu, który oglądali.

Wyróżniamy 4 podstawowe listy remarketingowe:

  • Ogólna lista użytkowników – odwiedzili witrynę, ale nie wyświetlili żadnych produktów;
  • Wyświetlenia produktów – użytkownik wyświetlił konkretne strony produktów, ale nie dodał ich do koszyka;
  • Użytkownicy, którzy porzucili koszyk – dodali do koszyka produkt, ale ostatecznie go nie kupili;
  • Kupujący w przeszłości – ci, którzy wcześniej kupili produkt w sklepie.

Warto dodać, że system AdWords sam dopasuje format reklamy do odwiedzanej przez użytkownika witryny.

Listy odbiorców Google

Dzięki kampaniom kierowanym na wyszukiwarkę Google docieramy do osób, które są zainteresowane danym produktem. Na każdym z etapów decyzji zakupowej jesteśmy w stanie docierać z precyzyjnym przekazem reklamowym. W przypadku użytkowników, u których chcemy dopiero zbudować zainteresowanie marką, docieramy z kampanią za pomocą sieci reklamowej Google. Korzystając z odpowiedniego targetowania  możemy dotrzeć do ściśle określonej grupy użytkowników, kierując kampanie na:

  • Odbiorców o podobnych zainteresowaniach – np. sklep z akcesoriami sportowymi może kierować kampanie do miłośników aktywności na świeżym powietrzu, zdrowia czy też ruchu;
  • Odbiorcy na rynku – osoby, które aktywnie szukają informacji o produktach podobnych, do tych, które oferujemy w naszym sklepie i wkrótce sfinalizują zakup. Np. firma jubilerska może dotrzeć z przekazem reklamowym do osób, które ostatnio przeglądały strony z ofertą obrączek i planują ślub.

Reklamy na Facebooku

Facebook daje także możliwość dynamicznego wyświetlania reklam produktowych. Za pomocą tych kampanii możemy wyświetlać reklamy produktów, które użytkownicy wyświetlali już w naszej witrynie lub aplikacji. Reklamy możemy kierować do osób, które:

  • zobaczyły produkt, ale nie dodały go do koszyka;
  • dodały produkt do koszyka, ale nie dokonały zakupu;
  • zobaczyły lub dodały produkt do koszyka.

Warto pamiętać, że możemy wyświetlać użytkownikom reklamy produktów komplementarnych, a same reklamy targetować po określonych zainteresowaniach. W przeciwieństwie do Google, Facebook nie definiuje użytkowników za pomocą ciasteczek, a rzeczywiste osoby, które informują o swoich zainteresowaniach za pomocą wpisywanych danych o sobie. Reklamy na Facebooku możemy kierować do określonych grup na podstawie wieku, płci, języka, którym się posługują, zainteresowań (interesujący się np. samochodami czy modą), zachowań (lubiący podróże, posiadający smartfony) i połączeń (osoby, które lubią naszą stronę, znajomi fanów, etc.).

Reklamy możemy kierować także do niestandardowych grup odbiorców:

  • Lista klientów – reklamy kierujemy do klientów, którzy zostawili w naszym sklepie internetowym swój adres mailowy. Pozyskaną w ten sposób bazę mailingową wykorzystujemy w reklamach na Facebooku. Jeśli pozostawiony w sklepie adres mailowy pokrywa się z tym, za pośrednictwem którego użytkownik loguje się na Facebooku, na pewno zobaczy on naszą reklamę.
  • Ruch w witrynie (remarketing) – za pomocą tagu remarketingowego tworzymy listę osób, które z Facebooka trafiły na naszą stronę internetową i do nich kierujemy kampanie.
  • Aktywność w aplikacji – w tym przypadku możemy utworzyć listę osób, które skorzystały z naszej aplikacji i zaproponować im np. zniżkę na zakup.
  • Lookalike audiences – warto skorzystać z tego sposobu targetowania jeśli chcemy poszerzyć grupę naszych odbiorców o tych, którzy są w jakiś sposób podobni do już zdefiniowanych przez nas grup.

 

Autor: Agata Marczewska, Paid Search Executive, Bluerank

 

Poradnik w całości do pobrania pod linkiem: Poradnik dla internetowego reklamodawcy