Narzędzia wspomagające realizację kampanii Paid Search i SEO

06.06.2016

 

W celu przeprowadzenia skutecznej kampanii SEM lub podczas zarządzania procesem SEO, czyli pozycjonowania witryny w wynikach naturalnych niezbędne są odpowiednie narzędzia.

Kampanie Reklamowe SEM

W przypadku kampanii reklamowych SEM konieczne jest jej dobre zaplanowanie i zbudowanie, a po uruchomieniu codzienna analiza i optymalizacja. W pierwszym etapie planowania bardzo ważnym narzędziem jest KeyWord Planner znajdujący się w interfejsie AdWords. To za jego pomocą zbudujemy listę słów kluczowych, na które warto wyświetlać swoje reklamy.

rys_1

Rysunek 1. Planer słów kluczowych
Tu wpisujemy początkowe pomysły i uzyskujemy podpowiedzi jakie inne podobne słowa kluczowe są wpisywane w Google.

Kolejnym krokiem w planowaniu kampanii SEM jest określenie jakie metody kierowania reklam warto zastosować w sieci reklamowej Google. Jeśli zdecydujemy się na kierowanie kontekstowe, czyli wyświetlanie reklam przy treściach zawierających określone słowa kluczowe to za pomocą narzędzia „Planer kampanii displayowych” sprawdzimy na jakich dokładnie stronach system Google AdWords może wyświetlić nasze reklamy kierowane kontekstowo wg określonych słów kluczowych.

rys_2

Rysunek 2. W planer kampanii displayowych wpisujemy słowa kluczowe, aby dowiedzieć się jakie strony z sieci reklamowej Google uzna za adekwatne do wyświetlania naszych reklam.

W dalszym etapie planowania chcemy dowiedzieć się ile można i opłaca się zainwestować w reklamę SEM. Przydatne w tym celu jest narzędzie sprawdzania prognozy liczby kliknięć i kosztów w planerze słów kluczowych AdWords.

rys_3

Rysunek 3. Planer słów kluczowych podaje również prognozy liczby kliknięć i kosztów

Jeszcze jednym narzędziem pomocnym w planowaniu kampanii SEM jest Google Trends, w którym poznamy jak zmienia się w czasie liczba wyszukiwań słów kluczowych zaplanowanych w kampanii. Na rysunku poniżej widzimy przykładowy trend dla słowa „wczasy”.

rys_4

Rysunek 4. Trend dla słowa „wczasy” w narzędziu Google Trends

W analizie konkurencji z pomocą przyjdzie natomiast narzędzie SEMSTORM (semstorm.pl). Przeanalizujemy nim słowa kluczowe konkurencji, jej aktywność oraz oszacujemy realizowane przez konkurentów wydatki na reklamę w AdWords.

Analiza efektywności kampanii prowadzona jest najczęściej za pomocą 2 narzędzi:

  • pomiar konwersji AdWords
  • oraz Google Analytics

Narzędzie konwersji AdWords służy do  przypisywania zdarzeń konwersji takich jak sprzedaż, kontakt za pomocą formularza, zapis na newsletter i jakichkolwiek innych do konkretnych kliknięć z reklam. Google Analytics umożliwia natomiast bardzo szeroki zakres analiz dotyczących ruchu z kampanii reklamowej w tym modelowanie konwersji wielokanałowej.

rys_5

Rysunek 5. Sekcja raportów Google Analytics dotyczących kampanii SEM w AdWords

W codziennym zakupie kampanii Pay-Per-Click wspomagają nas systemy Bid Optimizer, które na podstawie pomiaru konwersji sugerują lub wręcz licytują za nas odpowiedni stawki za kliknięcie. Niektóre agencje SEM oferują także własne narzędzia na przykład do przeprowadzenia audytu kampanii SEM, który po pierwsze umożliwia ocenę czy kampania jest prowadzona poprawnie, a po drugie jak duży jest potencjał optymalizacji.

 

SEO – pozycjonowanie witryny w wynikach naturalnych

Wspomnieć należy także o narzędziach monitorujących działania SEO. Istnieje wiele narzędzi do monitorowania pozycji w wynikach naturalnych np.: Stat4Sseo, Seo-stat, Positionly, SearchMetrics. Z kolei dzięki Majestic, Ahrefs czy Google Search Console w łatwy sposób możemy przejrzeć wszystkie odnośniki do swojej witryny, które mają ogromny wpływ na nasze pozycje w wyszukiwarce.

Autor: Piotr Guziur, CEO, Marketing Online

Poradnik w całości do pobrania pod linkiem: Poradnik dla internetowego reklamodawcy