Opowiedz o swojej marce w fascynujący sposób. 7 sprawdzonych technik storytellingu

07.10.2014
Legendy, baśnie i inne historie z przesłaniem od tysiącleci służą do przekazywania kolejnym pokoleniom  uniwersalnych prawd i uczenia pożądanych postaw. Opowieść można łatwo zapamiętać, wyniesioną naukę zastosować w analogicznej sytuacji, zaś bohatera postawić sobie za wzór. Właśnie dlatego narracja jest również skutecznym narzędziem marketingu.

Opowiadać o marce warto w zróżnicowany sposób: w postaci wpisu na blogu, ciekawie zaaranżowanej grafiki, czy poprzez film, który na dłużej zapadnie w pamięci. Łatwiej jednak zadbać o formę niż o treść. Tak jak mit czy baśń, również historia marki powinna być angażująca, ciekawa i nieść korzyść dla czytelnika czy widza – choćby w postaci przyjemnie spędzonego czasu. Jak opowiadać, aby osiągnąć marketingowe cele?

Oto 7 skutecznych technik storytellingu:

1. Mów prawdę

W erze Internetu kłamstwa o marce, jej historii czy pozycji na rynku można łatwo zweryfikować. Gdy fałsz wychodzi na jaw, konsekwencje dla wizerunku często okazują się tragiczne. Możesz pisać kwiecistym stylem, jeśli tylko opisywane zdarzenia naprawdę miały miejsce.

2. Bądź elastyczny

Opowieść o marce nie musi być pisana w całości oficjalnym tonem. To przecież fragmenty bardziej intymne „sprzedają” historie fabularne; angażują czytelników i pozwalają im nawiązać emocjonalną więź z autorem. Należy jednak znać umiar i pamiętać o tym, by unikać emocji jednoznacznie negatywnych.

3. Nakreśl bohaterów

Historia marki nie może być historią pozbawioną czynnika ludzkiego. Same wydarzenia to za mało – zaprezentuj więc ludzi, którzy odpowiadają za sukces. Odbiorca powinien poznać postaci, z którymi będzie mógł się identyfikować.

4. Pokaż twarde dane

Każdy może napisać, że bardzo się stara i zależy mu na najlepszej jakości. Prawdziwym wyróżnikiem są twarde dane liczbowe, które udowodnią, że marka spotyka się z zainteresowaniem i dąży do rozwoju.

5. Pamiętaj o fabule

Nie możesz przedstawiać niepowiązanych ze sobą wydarzeń. Każda ciekawa opowieść ma początek i dąży do punktu kulminacyjnego. Zwroty akcji są pożądane, ale sprawdzają się tylko wtedy, kiedy odbiorca jest świadomy, że opowieść dokądś zmierza.

6. Zadbaj o oprawę

Błędy gramatyczne czy ortograficzne w przypadku tekstów, niechlujny montaż czy niewyraźny dźwięk w filmie, brzydka kompozycja graficzna zdjęć – to wszystko potrafi zniechęcić do zapoznania się nawet z najciekawszą historią. Wbrew pozorom ludzie przejmują się szczegółami.

7. Nie nudź

Stopniowanie napięcia to dobry pomysł, ale pamiętaj, by mówić do rzeczy i nie odpływać w dygresje. Zbyt rozwlekła, obfitująca w zbędne detale opowieść może bowiem zostać uznana przez czytelników za stratę czasu.

Marketing poprzez narrację to w pewnym sensie granie na emocjach – ale to samo można powiedzieć praktycznie o każdej formie sztuki. Cenimy prace artystów właśnie za to, że pozwalają nam wejść w ich umysł; doznać czegoś nowego; przeżyć coś fascynującego. Przede wszystkim zatem bądź kreatywny, eksperymentuj i rób wszystko, by dostarczyć odbiorcom materiały jedyne w swoim rodzaju.