Działania afiliacyjne dla e-commerce w okresie zwiększonej sprzedaży – porady, korzyści, zagrożenia

Afiliacja w 2024 roku nadal może być silnym wsparciem sprzedaży w e-commerce. Warto przyjrzeć się działaniom w okresie zwiększonej sprzedaży, aby możliwie zmaksymalizować zyski. Sprzyjają temu zbliżające się okresy zwiększonej aktywności konsumentów, związane z Black Friday, Black Week, Cyber Monday czy Świętami Bożego Narodzenia. Aby czerpać korzyści z tych okresów, należy odpowiednio wcześniej zaplanować działania afiliacyjne.  

Dlaczego akurat Black Friday i Boże Narodzenie? 

Dobrze prowadzone programy partnerskie/afiliacyjne powininny przynosić równomierne zyski przez cały rok. Baza zaufanych, zaangażowanych wydawców zapewnia stały dopływ zamówień z ich poleceń.  

Pewne okresy w roku, związane z zachowaniami konsumentów, pozwalają jednak zwiększyć ilość zamówień i przychodów związanych z afiliacją. Mowa tutaj zarówno o mniejszych skokach jak w przypadku Dnia Matki, Dnia Chłopaka, jak i zdecydowanych pikach sprzedażowych przypadających na końcówkę roku.  

Obserwując zachowania kupujących, możemy spodziewać się wzrostu ceny koszyka zakupowego i ilości pojedynczych zakupów w najbliższych miesiącach. Zatem, jeśli nie mamy jeszcze gotowego planu działania na końcówkę roku, jest to ostatni dzwonek na zaplanowanie i stworzenie wartościowej kampanii. 

Co zrobić, aby sprzedaż wzrosła w tym czasie? 

Podstawą sukcesu jest dobra strategia uwzględniająca sieci afiliacyjne lub bezpośrednio z wydawców, jeśli posiadamy indywidualny program partnerski. Jeśli zależy nam na kanale sprzedaży jakim jest afiliacja, możemy: 

Zadbać o zwiększenie stawki CPS w tym okresie

Nowi wydawcy chętniej zaangażują się w sprzedaż naszych produktów, jeśli stawka prowizji będzie atrakcyjna. Również obecni afilianci, mając na uwadze, że mogą więcej zyskać – chętniej i częściej będą polecać produkty z naszej oferty. 

Generować kody rabatowe i specjalne akcje promocyjne

Pozwoli to na zwiększenie zaangażowania współpracujących wydawców w działania afiliacyjne. Co ważne, warto stopniować wysokość rabatów – wielu konsumentów oczekuje najwyższej właściwej zniżki konkretnie w Black Friday.  

Zadbać o aktualność treści

Ceny, zdjęcia produktowe, kreacje marketingowe i opisy produktów w naszym sklepie powinny być aktualizowane na bieżąco. Wadliwie działająca strona potrafi zniechęcić do działania nawet największego łowcę okazji. Zadbajmy szczególnie w tym okresie o aktualność naszej oferty i sprawnie działający sklep. 

Wskazówki odnośnie tworzenia kreacji reklamowych na konkretne okazje znajdziesz w artykule Jak przygotować skuteczne kreacje do świątecznych kampanii? Wskazówki dla agencji i klientów.

Zadbać o współpracę z wydawcami oferującymi działania Google CSS

Czy to za pośrednictwem sieci afiliacyjnej, czy będziemy prowadzić kampanie we własnym zakresie – brak takich działań nie pozwoli nam wykorzystać w pełni potencjału sprzedażowego w okresie Black Friday czy Świątecznym. Przekazanie działań CSS jest dobrym rozwiązaniem, jeśli z jakiegoś powodu nie mamy czasu/możliwości zaangażowania się w nie samodzielnie.  

Angażować się w akcje specjalne organizowane przez wydawców

Nie tylko reklamodawcy przygotowują się na okres wzrostu sprzedaży, coraz popularniejsze staje się organizowanie przez influencerów konkursów i kalendarzy adwentowych dla swoich odbiorców – we współpracy w modelu CPS ze sklepami internetowymi.  

Afiliacyjne współprace barterowe

Akcje promocyjne we współpracy z wydawcami mogą pozwolić na zbudowanie długiej, angażującej kooperacji. Udostępnione produkty pomogą Twórcy korzystnie je zaprezentować. Przy okazji możemy zyskać dzięki temu kolejnego klienta – jeśli promowane rzeczy zdobędą jego sympatię – jest ogromna szansa, że przy kolejnych zakupach sięgnie po nasze produkty samodzielnie.  

Współpraca z wydawcami z kategorii serwisy rabatowe i porównywarki produktów  

Działania w oparciu na zasięgi prestiżowych wydawców w krótkim czasie mogą przynieść sprzedaż, ale również zagwarantować dodatkowy, wartościowy ruch na nasz sklep. Pojawienie się w niektórych serwisach przyniesie nam dodatkowo zaufanie odbiorców, którzy pozytywnie kojarzą dany serwis/porównywarkę.  

Jak wybrać wydawców do wspólnych działań? 

Posiadając bazę zaangażowanych i zaufanych wydawców, współpracujących w ramach afiliacji – mamy prostą i bezpieczną sytuację. Jeśli Twoja marka nie posiada grona takich sprzedawców – sprawa wcale nie jest jeszcze beznadziejna.  

Ułatwieniem będzie współpraca, którą oferują sieci afiliacyjne. Specjaliści będą mogli przedstawić i zaproponować sprawdzonych już wydawców. Oni z kolei chętnie zaangażują się w działania sprzedażowe – w końcu to właśnie sieć afiliacyjna powinna najlepiej znać swoich wydawców.  

Jeśli zamierzasz działać w ramach wewnętrznego programu partnerskiego: nie bój się poszukać wydawców na własną rękę. Przyda się do tego znajomość rynku Influencerów czy konsultacje ze specjalistami – aby uniknąć problemów wizerunkowych.  

W zależności od oczekiwanych wyników sprzedażowych, budżetu i branży – warto skupić się na odpowiednim, dopasowanym medium i wielkości twórcy. Potężne zasięgi nie zawsze zbiegają się z potencjałem sprzedażowym.  

Poza dopasowaniem Influencera do swojej oferty, bazując na jego działalności, wartościach, zainteresowaniach, wieku czy wyglądzie. Pod lupę koniecznie należy wziąć jego odbiorców. Oprócz dobrej prezentacji naszego produktu, w tym przypadku chcemy go również sprzedać – a zakupu mają w domyśle dokonać obserwatorzy/followersi danego Influencera. Zadbajmy więc aby grupa odbiorców sprzedawanego produktu była zbieżna z odbiorcami Twórcy.  

Warto pamiętać, że każdego wydawcę możemy zweryfikować pod kątem autentyczności liczby obserwujących w dostępnych online. Istnieją do tego darmowye narzędziach. (np. socialblade). Pozwoli nam to zmniejszyć prawdopodobieństwo zainwestowania czasu i środków we współpracę o niskiej wartości.  

Afiliacja w okresie Black Friday i Świąt – podsumowanie 

Potencjał sprzedaży w końcówce roku jest ogromny a przy stosunkowo niewielkim wkładzie możemy wycisnąć z niego jeszcze więcej. Oprócz tradycyjnej sprzedaży, warto przyjrzeć się współpracy afiliacyjnej w tym okresie. Reakcje kupujących i wyniki sprzedażowe wydawców pokazują, że ten obszar marketingu nadal generuje duże możliwości i w efekcie zyski dla sprzedaży.  

Stosując się do kilku wskazówek, jesteśmy w stanie wzmocnić sprzedaż przy równoczesnym budowaniu pozytywnych skojarzeń z naszą marką – opierając się na odczuciach obserwatorów względem Influencera/Wydawcy. 

Nawet jeśli sklep nie prowadzi aktualnie działań afiliacyjnych – jest jeszcze szansa na nawiązanie współpracy z jedną lub kilkoma sieciami afiliacyjnymi.  

Szczegóły dołączenia, integracji i samych wydawców, którzy prowadzą działania afiliacyjne, z pewnością znajdziesz na stronach konkretnych sieci.

Otrzymuj informacje o najnowszych publikacjach, webinarach i konferencjach IAB Polska, a także newsy z branży!

Klinięcie w przycisk przeniesie Cię na stronę iab.org.pl

(np. Awin, TradeDoubler, Afilo, webePartners, MyLead, Kwanko, Adtraction

Grafika: https://pixabay.com  

Aleksandra Zadrożna

Performance&Affiliate Marketing Specialist w IDMnet, (część Grupy ZPR Media). Odpowiada za realizację i nadzór nad kampaniami performance. Specjalizuje się w marketingu afiliacyjnym od strony wydawcy i e-commerce. Posiada doświadczenie we współpracy z Influencerami, Customer Care, e-mail marketingu. Posiadaczka Certyfikatu DIMAQ Professional, członkini Grupy Roboczej Performance.

Wciśnij ESC, żeby zamknąć