POZYCJONOWANIE FILMÓW W WYSZUKIWARCE YOUTUBE

11.08.2016

 Serwis YouTube jest największą platformą filmów wideo na świecie, natomiast jego wewnętrzna wyszukiwarka ustępuje globalnie jedynie Google. Osiągając czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania YouTube mamy więc możliwość dotrzeć do milionów użytkowników. Duża widoczność w rezultatach YouTube pozwala ponadto zwiększyć dodatkowo ekspozycję contentu dzięki przedstawianiu filmów dla znacznej liczby zapytań na stronach wyników Google.

Kolejność filmów w rezultatach wyszukiwarki YouTube ustalana jest na podstawie bardzo wielu różnego typu czynników rankingowych. Naturalnie nie są one publicznie ujawniane, jednak w wyniku przeprowadzanych przez branżę SEO testów, badań i obserwacji istnieje możliwość wskazania najistotniejszych elementów algorytmu wyszukiwania:

  • tytuł filmu,
  • opis filmu,
  • zaangażowanie użytkowników,
  • czas trwania filmu,
  • liczba wyświetleń,
  • tagi filmu,
  • liczba osób subskrybujących kanał filmu,
  • linki do filmu na zewnętrznych witrynach,
  • data utworzenia kanału.

 

Znajomość głównych czynników wpływających na miejsca osiągane przez filmy w wynikach YouTube umożliwia rozpoczęcia pozycjonowania. Jego skuteczność możemy zmaksymalizować poprzez kompleksowe działania uwzględniające następujące etapy:

 

Dobór słów kluczowych

Prawidłowy wybór fraz ma zasadnicze znaczenie dla pozycjonowania filmów ponieważ szukający ich użytkownicy wpisują zwykle zapytania innego rodzaju niż w czasie standardowego wyszukiwania w Google. Jak często w miesiącu dane słowo kluczowe jest wpisywane w Google sprawdzimy w jednym z narzędzi systemu AdWords – „Keyword Planner”. W innym – „Display Planner” otrzymać możemy podpowiedzi fraz dopasowanych do filmów wraz z poziomem ich trafności.

 

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarki

Kolejnym krokiem po wybraniu słów kluczowych jest dostosowana do algorytmu YouTube optymalizacja filmu pod ich kątem. Obejmuje ona poniższe zagadnienia:

 

Tytuł i opis filmu

Tytuł powinien skrótowo przedstawiać zawartość filmu, jednocześnie koniecznie należy umieścić w nim wybraną frazę / frazy, im bliżej początku tytułu tym lepiej. Natomiast dla opisu filmu wskazane jest, aby był jak najbardziej unikalny i także zawierał pozycjonowane słowa kluczowe, pamiętając jednak by nie upychać ich zbyt wiele na siłę.

 

Pozycjonowanie filmów w wyszukiwarce YouTube Rysunek 1

Rys. 1. Przykładowy wynik wyszukiwania w serwisie YouTube

 

Tagi filmu

Do tagów warto dodać nie tylko te zawierające najważniejsze frazy kluczowe, lecz również inne związane z tematyką filmu i jego kategorią.

 

Nazwa pliku wideo

Z punktu widzenia pozycjonowania korzystne jest by fraza umieszczona została również w nazwie pliku z filmem np. jak-wykonac-sufit-podwieszany.mp4.

 

Optymalizacja filmu

Czynniki uwzględniane przez algorytm wyszukiwania obejmują także grupę związaną z zaangażowaniem użytkowników. Wśród elementów mających wpływ na ten obszar znajduje się m.in. jakość filmu. Z tego względu warto zadbać o takie kwestie jak:

 

Jakość materiału filmowego

Zalecane jest, aby film można było obejrzeć w jakości HD, co pozwala uzyskać wyższe oceny użytkowników oraz wyróżnienie na stronie z wynikami wyszukiwania.

 

Jakość dźwięku

Ten element także istotnie wpływa na odczucia i notowania wśród użytkowników, dlatego powinniśmy postarać się o możliwie jak najwyższą jakość ścieżki audio w materiale filmowym.

 

Technika kręcenia filmu

Pozytywne wrażenia widzów, a tym samym szanse na wyższe oceny możemy osiągnąć przykładając uwagę również do następujących zagadnień: odpowiednie oświetlenie, intensywność kolorów, wykonywanie zbliżeń, właściwe wykadrowanie oraz czas trwania filmu (zazwyczaj im dłuższy, tym korzystniej).

 

Promocja filmu

Wysoki poziom zaangażowania i aktywności użytkowników przekładający się na lepsze pozycje filmu w rezultatach YouTube uzyskać można nie tylko poprzez jego optymalizację, ale również dzięki odpowiednim działaniom promocyjnym w poniższym zakresie:

 

Liczba subskrybentów i widzów kanału

Duża liczba subskrybentów i widzów kanału zwiększa „zaufanie” wyszukiwarki, czego efektem są wyższe miejsca filmów z tego kanału w wynikach wyszukiwania. Pomocne dla zdobywania nowych użytkowników może być udostępnianie materiałów wideo w najpopularniejszych mediach społecznościowych jak Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ czy Pinterest. Do zwiększenia liczby subskrybentów przyczynić może się także osadzenie filmu we własnej witrynie i/lub blogu, jak również zamieszczanie w ich obrębie linków do filmu na YouTube.

 

Wyświetlenia filmu

Zwiększenie liczby wyświetleń filmu możliwe jest za pomocą różnego rodzaju reklam jak chociażby „Promowane filmy w YouTube”, które dostępne są w ramach Google AdWords. Ponadto wykorzystać można mailingi do obecnych subskrybentów, a także dodawanie filmu do tematycznych playlist.

Pozycjonowanie filmów w wyszukiwarce YouTube Rysunek 2

Rys. 2. Wskaźniki przykładowego filmu i jego kanału w serwisie YouTube

 

Linki prowadzące do filmu

Widoczności filmu w wyszukiwarce YouTube, podobnie jak w przypadku Google, zależna jest ponadto od prowadzących do niego linków z zewnętrznych serwisów. Zdobywając odnośniki z wartościowych, powiązanych tematycznie witryn zwiększamy prawdopodobieństwo, że materiał filmowy będzie notował wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania YouTube.

 

Podsumowanie

Omówione wskazówki dotyczą najważniejszych sygnałów rankingowych uwzględnianych przez YouTuba, dlatego powinny znacząco pomóc w poprawie miejsc uzyskiwanych przez film w wewnętrznej wyszukiwarce serwisu. Choć dla bardzo konkurencyjnych fraz kluczowych proces pozycjonowania bywa zwykle długotrwały i pracochłonny, tym niemniej przedstawione zalecenia pozwalają osiągnąć wyraźny wzrost liczby wyświetleń filmu oraz widzów kanału.

 

Autor: Maciej Dobkowicz, Senior SEO Account Manager, Cube Group