I choć dynamicznie zmieniają się trendy rynkowe, odwieczna zasada kreowania wizerunku pozostaje taka sama – zewnętrzna percepcja firmy jest nierozerwalnie związana z wizerunkiem jej lidera.
Najlepszym sposobem na tworzenie i podtrzymywanie kontaktu z poszczególnymi grupami interesariuszy jest obecność indywidualna w kanałach społecznościowych. Jak zatem pozycjonować general management, by budować wiarygodną komunikację i rozwiązywać problemy korporacyjne? Najwyższe kierownictwo musi być nie tylko świadome trendów i nastrojów rynkowych, ale także mówić o nich publicznie. Mieć jasno określoną platformę, na której można będzie umieszczać opinie. Platforma ta będzie podstawą reputacji lidera, odzwierciedlając jego styl przywództwa i kierunek, w jakim będzie podążać firma.
Wzajemne powiązania kanałów komunikacji cyfrowego świata, całodobowy cykl informacyjny, a co za tym idzie – hiperprzejrzystość, która sprawia, że dyskusje w każdym zakątku świata cyfrowego stają się domeną publiczną. Konsekwencją tego jest znacznie większa widoczność liderów, co może być zarówno ogromną szansą, jak i wielkim zagrożeniem.
By zbudować szeroką i wiarygodną rozpoznawalność, najistotniejszym jest utrzymywanie maksymalnie eksperckiego charakteru każdej publikacji. Odbiorca będzie bowiem interpretował każdy komunikat lider jako wypowiedź eksperta. Dotyczy to zarówno niezdefiniowanych użytkowników mediów cyfrowych, jak i określonych grup interesariuszy. Wszyscy oni w określonym czasie mogą mieć wpływ na szeroko pojętą reputację firmy. Istotnym jest, by pamiętać, że reputacja lidera nie przekłada się na wizerunek firmy natychmiast, w czasie rzeczywistym i nigdy nie dzieje się to w stosunku jeden do jednego.(1)
Wymaga to ścisłej współpracy zarządu z działem komunikacji w celu wypracowania schematów zachowań podkreślających styl przywództwa w firmie. Dla samych liderów jest to przede wszystkim bycie stale aktywnym i konstruktywnie reaktywnym podczas toczonej dyskusji. Management w roli lidera – zarówno na zewnątrz, jak i do wewnątrz organizacji – powinien skupić się na wprowadzaniu zmian poprzez dostarczanie inspiracji i wielowymiarowe podejście do wyzwań.
(1) Zazwyczaj jest to 60–90 dni różnicy – https://www.alva–group.com/case–studies/ceo–reputation–vs–corporate–reputation/