Influencer marketing na przełomie 2022: zmiany, trendy i nowe regulacje

Autor: Grupa Robocza Public Relations IAB Polska
02/10/2022
Wzrost popularności i wysoka skuteczność influencer marketingu wyznaczają również kierunki rozwoju na najbliższe miesiące. Najważniejszym z nich jest bez wątpienia konieczność regulacji rynku. Pierwszy krok w tym obszarze mamy już za sobą – to opublikowany jesienią „Zbiór Dobrych Praktyk” w zakresie oznaczania treści reklamowych i współpracy z twórcami, nad którym pracowaliśmy w ramach Grupy Roboczej IAB Polska od początku 2021 r.
Kategorie: public relations

Mijający rok upłynął pod znakiem wciąż rosnącej popularności influencer marketingu wśród reklamodawców. Znacząco zwiększyły się budżety marek przeznaczone na ten obszar, a w rezultacie wzrosła też liczba podmiotów zajmujących się współpracą z influencerami – zarówno nowych agencji, jak i wewnętrznych działów w firmach i organizacjach.

Na uwagę zasługuje też szereg głośnych akcji marketingowych z udziałem internetowych twórców. Szczególnie warto podkreślić fenomen Lodów EKIPA, opracowanych przez markę Koral we współpracy z najpopularniejszymi polskimi YouTuberami. Produkty, które tego lata były na ustach wszystkich, sprzedały się w milionach sztuk i wymagały uruchomienia dodatkowych linii produkcyjnych.

Wzrost popularności i wysoka skuteczność influencer marketingu wyznaczają również kierunki rozwoju na najbliższe miesiące. Najważniejszym z nich jest bez wątpienia konieczność regulacji rynku. Pierwszy krok w tym obszarze mamy już za sobą – to opublikowany jesienią „Zbiór Dobrych Praktyk” w zakresie oznaczania treści reklamowych i współpracy z twórcami, nad którym pracowaliśmy w ramach Grupy Roboczej IAB Polska od początku 2021 r.

Ważny sygnał w tej sprawie wysłał także UOKiK, który aktywnie przygląda się tworzonym regulacjom. Zaangażowanie państwowej instytucji w tworzenie branżowego „kodeksu” pozwoli nie tylko na podniesienie rangi tematu, ale też większe poszanowanie zasad przyjętych zarówno przez reklamodawców, jak i twórców – co już teraz możemy zaobserwować w mediach społecznościowych.

W 2022 r. spodziewamy się też zwiększonego zainteresowania marek segmentem mikroinfluencrów. Ta grupa twórców pozwala na precyzyjne dotarcie ze swoim produktem lub usługą do wąskiego grona użytkowników, a przy tym nie wymaga tak wysokich nakładów budżetowych per influencer. Z kolei najbardziej rozpoznawalnych i szerokozasięgowych influencerów zobaczymy raczej jako ambasadorów największych marek – w kampaniach telewizyjnych czy launchingowych, a także przy działaniach długookresowych i współpracach na wyłączność.

Stopniowej zmianie ulega ponadto rola agencji. W oczach klientów coraz częściej zyskują firmy, które są w stanie zapewnić nie tylko wsparcie w wąskim obszarze (np. w doborze twórców), lecz kompleksową obsługę kampanii – od koncepcji strategicznych przez opracowanie kreacji, aż po egzekucję i dystrybucję treści na różnych platformach – nie tylko społecznościowych.

Artykuł jest fragmentem publikacji „2022 – Rok Dla Odważnych I Rozważnych: metawersum, spirale informacyjne i łamanie tabu” stworzonej przez Grupę Roboczą Public Relations. Publikacja stanowi zestawienie najważniejszych trendów na rok 2022 w szeroko rozumianym środowisku digital marketingu.
Publikację można bezpłatnie pobrać tutaj:

Grupa Robocza Public Relations IAB Polska

Grupa Robocza Public Relations IAB Polska

Czytaj także

Czas liderów online

Czas liderów online

Współczesny nam postpandemiczny krajobraz biznesu kształtuje swoją obecność w niezakładanym dotąd wymiarze w przestrzeni cyfrowej.

Komunikacja w gamingu i o gamingu

Komunikacja w gamingu i o gamingu

Nie jest tajemnicą, że gaming rośnie i będzie rósł w siłę. Dowodzą tego wyniki wielu badań, które w zależności od źródła, podają wskaźniki dynamiki wzrostu liczby graczy (rok do roku) na poziomie między 4 a 7%.

Agile? Tak, ale na spokojnie

Agile? Tak, ale na spokojnie

Codziennie setki, tysiące firm i osób publikuje te same śmieszne, sensacyjne, poruszające informacje z nadzieją, że to oni będą pierwsi. Marki jak lwy walczą o uwagę konsumentów, próbując przebić się ze swoim przekazem.