Kreacje na miarę naszych możliwości czy na miarę nowych czasów?

Autor: Agnieszka Jagusiak
01/31/2022
Zmierzenie się z „nową”, covidową rzeczywistością dla nikogo nie było łatwe. Jednak życie i biznes (!) muszą toczyć się dalej. Po przystosowaniu się do nowych warunków, marki powróciły do realizacji zaplanowanych kampanii reklamowych, PR-owych, do działań z obszaru employer brandingu itp. Nie mogły jednak działać tak jak zawsze, bo pandemia zmieniła reguły gry i otoczenie.
Zmiana tematyki przekazu od razu stała się oczywista, ale jako pierwsza w oczy rzuca się jego nowa forma i autentyczność. Co prawda wymuszone, ale jednak świadome zrezygnowanie z profesjonalnej jakości przekazu na rzecz naturalności, prawdy i odniesienia się do aktualnych wydarzeń zdało egzamin zyskało uznanie odbiorów, a to jest najważniejsze. Dlatego autentyczność przekazu będzie jednym z ważniejszych trendów w komunikacji także w 2022 r.

W pandemii profesjonalne i drogie spoty rekrutacyjne kręcone tygodniami, które można obserwować m.in. na LinkedIn, zmieniły się w filmiki kręcone „z ręki”, nagrywane podczas lockdownu w domowym zaciszu przez prezesów, HRowców czy samych pracowników. Przyniosły świetne rezultaty. Odbiorca, czyli potencjalny pracownik pierwsze co może „wyczytać” z takiego materiału wideo to duch firmy, może poznać przyszłych kolegów, a nie „zimne” przestrzenie biurowe i sztuczne uśmiechy, co zazwyczaj widać w kreacjach tego rodzaju.

Na wizytówkach korporacyjnych zaczęto pokazywać pracowników w maseczkach. To z kolei daje prosty, konkretny i potrzebny przekaz firma X jest odpowiedzialna, dba o bezpieczeństwo swoich pracowników, a przy tym sama zyskuje coś bardzo ważnego wiarygodność. Można dalej inwestować w stockowe fotografie i ujęcia z drona, tylko po co? Wszyscy, także pracownicy, żyją kolejnymi falami pandemii, w zmienionej rzeczywistości i tak tego nie ukryjemy.

Screen z wideo employer brandingowego, zachęcającego do rekrutowania do zespołu AML w mBanku.
Źródłó:
https://www.youtube.com/watch?v=X3cU5peBH3w
Bardzo prosty przekaz mówiący zwraca się wprost do odbiorcy, można odnieść wrażenie, że film powstał chwilę przed publikacją.
Konkretny przekaz, ale wiele daje przyszły pracownik może poznać swojego szefa

Screen ze spotu rekrutacyjnego Amazon Polska Dzień z życia pracownika Amazon”.
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=Vtp9Adu3Rko&t=93s
Pokazanie, jak wygląda dzień pracownika w Amazon A.D. 2021 bez upiększania i bez sztucznego scenariusza.
Pokazane są życie i prawda.

W marketingu i reklamie zaczęto postępować w ten sam sposób. Spoty coraz częściej odzwierciedlają nasze aktualne życie, a nie jak to ma (lub miało!) często miejsce kreują je. Na znaczeniu zyskała maksyma
prawda czasu, prawda ekranu. Marki, które nie trzymały się tej zasady, narobiły sobie problemów, straciły wiarygodność w oczach swoich klientów. Wszyscy pamiętamy zeszłoroczną, świąteczną reklamę Apartu.

Screen ze spotu rekrutacyjnego T Mobile kampania „Jesteśmy dla Ciebie”.
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=divkCbWys4Y
W materiale zostało pokazane obecne, codzienne życie klientów TMobile. Marka idealnie wyczuła moment film obrazuje, jak
istotny dla ludzi w czasie pandemii jest jeden z produktów firmy.

 

Reklama piwa Capitan Jack, spot „Kapitana Domówka”.
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=7CN6RSFlZ6g&ab_channel=PlatigeImage
W reklamie piwa zostało pokazane to, co wszystkim Polakom jest doskonale znane od czasu pierwszego lockdownu
korzystanie z internetowych komunikatorów wideo, by pozostawać w kontakcie z bliskimi.

Dlaczego autentyczność przekazu będzie nadal ważnym trendem w komunikacji w 2022 r.? Bo po prostu się opłaca. Jeżeli nie przekonują przykłady największych brandów na rynku, które podążyły w tym kierunku, warto przyjrzeć się influencerom, którzy zarabiają na pokazywaniu się/promocji marek w social media. Okazało się, że odbiorców bardziej interesuje relacjonowanie domowego życia znanej osoby niż jej zdjęcia
z profesjonalnych sesji zdjęciowych czy migawki z czerwonego dywanu. To akurat znana prawda, którą pandemiczna rzeczywistość tylko potwierdziła.

Warto pamiętać o jednym przekaz musi być naprawdę autentyczny. Nie znaczy to, że w ogóle nie trzeba poświęcać czasu na jego przygotowanie, i że nie mogą pracować nad nim specjaliści od wizerunku. (Co więcej, znawcy tematu doskonale wiedzą, że stworzenie filmu „homemade”, który zachowa swą autentyczność, może być czasami bardziej czaso i pracochłonne niż profesjonalna produkcja). Musi jednak dawać efekt naturalności, bo „udawana” autentyczność przynosi odwrotny skutek.
Warto obejrzeć nagranie dowolnej celebrytki czy też ważnej osobistości, która np. na Instagramie chce przeprosić internetową społeczność za jakąś dramę czy wpadkę. Make up nomakeup, na który poświęcono
godzinę, fryzura „od niechcenia”, przygotowywana przez 3 osoby, sztuczne łzy stykając się z „autentycznym” przekazem już od pewnego czasu, coraz częściej potrafimy dostrzec fałsz w komunikacji.

Piotr Kraśko w swoich mediach społecznościowych tłumaczy się z jazdy samochodem bez uprawnień. Grudzień 2021,
Fot. Instagram.com/p_krasko

Artykuł jest fragmentem publikacji „2022 – Rok Dla Odważnych I Rozważnych: metawersum, spirale informacyjne i łamanie tabu” stworzonej przez Grupę Roboczą Public Relations. Publikacja stanowi zestawienie najważniejszych trendów na rok 2022 w szeroko rozumianym środowisku digital marketingu.
Publikację można bezpłatnie pobrać tutaj:

Agnieszka Jagusiak

Agnieszka Jagusiak

Marketing Manager w agencji Lightscape, w której prowadzi działania zespołu Finance. Posiada doświadczenie w obsłudze firm z sektora finansowego, technologicznego, nieruchomości komercyjnych, także w obszarze employer brandingu. Pracowała m.in. dla: Expander Advisors, Avivy, Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami, Tax Care, Linux Polska. W Lightscape odpowiada m.in. za kompleksową obsługę Intrum, lidera w branży zarządzania wierzytelnościami, w zakresie komunikacji zewnętrznej, public affairs, employer brandingu czy konsultingu marketingowego. Z PR związana od wielu lat. Uważa, że kryzysy w HR nie istnieją, są tylko ciekawe wyzwania!
Działania płatne i organiczne na LinkedIn

Działania płatne i organiczne na LinkedIn

LinkedIn jest powszechnie odbierany jako platforma o charakterze profesjonalnym. Z uwagi na występowanie użytkownika pod związane z zarządzaniem profilami czy kampaniami reklamowymi, prowadzone są z poziomu przeglądarki internetowej.

Działania płatne i organiczne na Pinterest

Działania płatne i organiczne na Pinterest

Pinterest można porównać do wirtualnej tablicy korkowej, na której przypinamy inspirujące zdjęcia lub grafiki. Na stronie głównej platformy użytkownik może przeglądać zamieszczane przez innych użytkowników i marki, zdjęcia lub grafiki. Użytkownik widzi materiały, które algorytm Pinteresta wyselekcjonował dla niego na bazie zadeklarowanych zainteresowań, historii wyszukiwania lub zapisanych na własnej tablicy pinów innych użytkowników.

Transmedia – czy to przyszłość rozrywki?

Transmedia – czy to przyszłość rozrywki?

15 stycznia 2023 roku fani postapokaliptycznej gry The Last of Us mogli wreszcie odetchnąć z ulgą. Adaptacja kultowego tytułu produkcji studia Naughty Dog, która podbiła serca i portfele graczy – w ciągu trzech tygodni od premiery gra sprzedała się w liczbie ponad 3,4 mln egzemplarzy – wreszcie trafiła na ekrany. Pierwszy odcinek nowego serialu HBO o tej samej nazwie nie tylko spotkał się z zachwytem krytyków, ale przekroczył najśmielsze oczekiwania prognostyków.