Wymienione poniżej 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ może stanowić punkt wyjścia do podjęcia decyzji dotyczącej zaangażowania firmy w określone działania. Warto zwrócić uwagę, że o ile cele, takie jak dbanie o zdrowie i dobre samopoczucie czy równouprawnienie odnoszą się do większości firm, o tyle np. przystępna cenowo i czysta energia są istotne jedynie dla wybranych branż.
Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju (SDG, z ang. The Sustainable Development Goals) określa 17 celów oraz związanych z nimi zadań, które mają zostać osiągnięte przez świat do 2030 roku. Została ona przyjęta przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ Rezolucją Zgromadzenia Ogólnego 25 września 2015 roku w Nowym Jorku.
Cele te dotyczą osiągnięć w 5 obszarach (tzw. 5xP):
• ludzie (ang. people),
• planeta (ang. planet),
• dobrobyt (ang. prosperity),
• pokój (ang. peace),
• partnerstwo (ang. partnership).
17 CELÓW ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W PODZIALE NA OBSZARY
Źródło: Opracowanie infuture.institute oraz CSR Consulting, 2022
Najnowszy raport „Wpływ trendów na Cele Zrównoważonego Rozwoju” infuture.institute pokazuje, że od dwóch lat świat nie dokonuje żadnego postępu w obszarze realizacji tych celów, na co ogromny wpływ miała pandemia czy wybuch wojny w Ukrainie. Te wydarzenia spowodowały, że pogłębił się znacząco kryzys na rynku energii i żywności, powiększyły istniejące nierówności, istotnie spowolniły wzrost gospodarczy, co negatywnie wpłynęło na sytuację krajów, zwłaszcza tych rozwijających się.
Źródło: za raportem „Wpływ trendów na Cele Zrównoważonego Rozwoju” infuture.institute: Sustainable
Development Report 2022. From Crisis to Sustainable Development: the SDGs as Roadmap to 2030 and Beyond,Cambridge University Press, 2022
Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDG) Organizacji Narodów Zjednoczonych zostały opracowane m.in. po to, aby zaangażować sektor prywatny w rozwiązywanie najpilniejszych wyzwań współczesnego świata. Dotyczą one przede wszystkim walki z ubóstwem i głodem, zmianami klimatu, a także wyzwaniami dotyczącymi zdrowia, edukacji, równości płci, bezpieczeństwa i sprawiedliwości społecznej.
Podsumowanie
Zarówno konsumenci, jak i pracownicy chcieliby, aby ich ulubione marki i pracodawcy stosowali bardziej etyczne działania w stosunku do środowiska, a programy zrównoważonego rozwoju są dobrym punktem wyjścia. Kolejnym wyzwaniem jest zapewnienie wsparcia, sprawiedliwe traktowanie i integracja ludzi z różnych środowisk. Firmy powinny zwracać większą uwagę na to, w jaki sposób angażują się w działania CSR, co działa dobrze, co można poprawić zarówno wewnątrz organizacji, jak i w społecznościach lokalnych.
Warto pamiętać, że przemyślana i konsekwentnie realizowana strategia CSR ma potencjał, aby uczynić firmę bardziej konkurencyjną, obniżyć koszty finansowania i zwiększyć jej wartość ekonomiczną.
Materiał przygotowany przez Grupę Roboczą Public Relations IAB Polska.