TikTok, niegdyś jedynie przestrzeń do wyzwań tanecznych dla pokolenia Z, obecnie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się kanałów, słynący z ogromnego potencjału do wywoływania viralowych trendów, stał się obszarem zainteresowania dla marketerów, którzy w swoich działaniach chcą nie tylko dotrzeć do użytkowników, ale również zwiększyć przychody. A to za sprawą intensywnego rozwoju narzędzi i funkcji, które wyznaczają nowe kierunki w strategiach reklamowych oraz otwierają drzwi dla innowacyjnych podejść w e-commerce. Co trzeba wiedzieć o tej platformie, aby jak najefektywniej wykorzystać jej potencjał? Dowiesz się właśnie z tego artykułu.
Niższe koszty dotarcia, większa efektywność
Nie jest tajemnicą fakt, że TikTok wciąż generuje niższe koszty emisyjne niż inne platformy społecznościowe. Co więcej już w 2022 roku w aktualnościach od TikToka mogliśmy znaleźć informację o tym, że przewyższa skuteczność reklam telewizyjnych. W ramach badania przeanalizowano 11 kampanii w kategoriach urody, higieny osobistej oraz żywności i napojów. Reklamy TikTok generowały mocno zbliżoną kwotę dodatkowych dolarów na 1000 wyświetleń mimo niższej częstotliwości.
Co więcej zapewniały prawie dwukrotnie wyższy ROAS w porównaniu z telewizją.

Źródło: https://www.tiktok.com/business/en-CA/blog/tiktok-works-ads-drive-business-impact
Jednak wciąż bardzo wielu reklamodawców wstrzymuje się z decyzją o rozpoczęciu działań na tej platformie. Część firm twierdzi, że ma trudności ze zwiększeniem wskaźników zaangażowania, inni, że konsekwentne tworzenie treści stanowi wyzwanie.

Źródło: https://www.adobe.com/express/learn/blog/using-tiktok-as-a-search-engine
Odpowiedzią na te blokery może być podjęcie współpracy z influencerami odpowiednio dobranymi do założeń kampanii.
Koperacja z twórcami = klucz do sukcesu
Nie od dziś wiadomo, że współpraca z influencerami jest opłacalna na wielu płaszczyznach. Na TikToku dostępnych jest wielu twórców, którzy tworzą treści tematyczne, lifestylowe, poradnikowe czy tutoriale. Kluczem jest zidentyfikowanie odpowiednich influencerów dla Twojej marki oraz zorientowanie się jakie nowe trendy pojawiają się w płatnych kampaniach influencerów i przygotowanie wspólnej koncepcji kampanii.
Jednym z najgorętszych trendów w social mediach są obecnie transmisje na żywo, to co sprawia, że te dostępne na TikToku są wyjątkowe, to, możliwość wysyłania wirtualnych prezentów do twórców. Dzięki temu użytkownicy w czasie rzeczywistym mogą wyrazić swoje uznanie. Jeśli więc twórca przeprowadzi live, w którym opowie o konkretnych produktach
czy usługach zyska zarówno on, jak i Twoja marka. Nie tylko wzrosną zasięgi, rozpoznawalność i wiarygodność. Dodatkowo taka forma interakcji pozytywnie wpływa na budowanie relacji z fanami oraz lojalizację klientów. Na przykład Dasha Derkach, założycielka firmy Enchanted Scrunch zajmującej się gumkami do włosów, odnotowała mocny wzrost sprzedaży po przeniesieniu działań marketingowych live w mediach społecznościowych z Instagrama na TikTok.
Marka może również przeprowadzać live’y z własnego konta, a jeżeli posiada sklep na TikToku może dodawać oznaczenia konkretnych produktów z linkowaniem do sklepu w momencie, gdy pojawiają się w filmie. Skraca to ścieżkę zakupową użytkowników, jeśli zainteresuje ich konkretny produkt mogą od razu dokonać zakupu jeszcze w czasie trwania transmisji.

Artykuł jest częścią publikacji „SEMbook 2024” Grupy Roboczej SEM IAB Polska.
Trendbook prezentuje najbardziej aktualną wiedzę teoretyczną i najciekawsze przykłady jej realizacji w kampaniach PPC i SEO.
Kolejną możliwością współpracy są dedykowane kody rabatowe dla konkretnych influencerów. Dzięki tej formie Twoja marka ma informacje o tym ile produktów sprzedał konkretny twórca. Co więcej TikTok w kampaniach płatnych umożliwia tworzenie interaktywnych reklam, które nie tylko przyciągają uwagę, ale również angażują użytkowników poprzez możliwość bezpośredniej interakcji z treściami reklamowymi. Przy okazji kampanii z kodami, można również umieścić dedykowany sticker w dowolnym miejscu i momencie filmu, z którego użytkownik będzie mógł skopiować kod.
Niewykorzystany, wciąż rosnący potencjał wyszukiwarki
Ponad 2 na 5 Amerykanów używa TikToka jako wyszukiwarki, prawie 1 na 10 użytkowników z pokolenia Z częściej korzysta z TikToka niż Google jako wyszukiwarki. Te statystyki pokazują jak zmienia się podejście do platformy, powoli staje się ona również wyborem w momencie wyszukiwania informacji, ponieważ zawiera krótkie, spersonalizowane filmy, które pozwalają w szybki sposób otrzymać odpowiedzi. Szczególnie cenione są poradniki, recenzje produktów czy usług, a także prawdziwe historie jak story time. Te dane pokazują, że TikTokowa wyszukiwarka ma duży potencjał, który może zostać sprytnie wykorzystany w działaniach marek, przy odpowiednio dobranych treściach.

Źródło: https://www.adobe.com/express/learn/blog/using-tiktok-as-a-search-engine
Kampanie lead generation
W kontekście pozyskiwania nowych klientów, reklamy lead ads nabierają coraz większego znaczenia. Pozwalają one zbierać cenne dane kontaktowe potencjalnych klientów, oferując im jednocześnie atrakcyjną treść lub promocje. Na TikToku dostępne są dwie możliwości pozyskiwania leadów: leady pozyskiwane w witrynie oraz lead adsy w ekosystemie platformy. Te drugie dają możliwość logicznego ciągu pytań, a także finalizacji leada konkretnym terminem spotkania / kontaktu, bez konieczności opuszczania TikToka. Jednak o czym należy pamiętać planując taką kampanię, aby pozyskać jak najwięcej leadów przy możliwie niskim koszcie?
O odpowiedniej kreacji i wartości dla potencjalnego klienta. Użytkownicy TikToka zazwyczaj szukają wskazówek czy tipów, jako lead magnet świetnie sprawdzą się więc treści edukacyjne. Inną skuteczną korzyścią dla odbiorcy może być także osadzenie produktów czy usług w rutynie grupy docelowej lub pokazanie w jaki sposób Twój produkt może pomóc w trudnościach, wyzwaniach z jakimi się na co dzień borykają, jak może poprawić codzienne życie i komfort.
Pomóż algorytmom!
Zasada jest prosta – im większe zaangażowanie uzyska konkretny materiał wideo, tym lepiej ocenią i wypozycjonują go algorytmy. Wskaźniki takie jak komentarze, polubienia i zapisy określają, jak dobre według TikToka są Twoje filmy. Warto więc mieć to na uwadze tworząc materiały na platformę. Bardzo dobrym przykładem angażowania użytkowników mogą być materiały marki Smarties. W filmach pojawiają się otwarte, proste pytania zachęcające do pozostawiania komentarzy, które dają dużą swobodę i pole do kreatywności w udzielaniu odpowiedzi, przykład.
Do zwiększenia efektywności kampanii reklamowych na TikToku warto wykorzystać szereg narzędzi i funkcji oferowanych przez platformę. Zaawansowane targetowanie, analiza danych oraz współpraca z influencerami to tylko niektóre z możliwości, które pozwalają marketerom dotrzeć do właściwej grupy odbiorców i skutecznie komunikować się z nimi. Obecnie TikTok stale testuje nowe rozwiązania, jak utwory muzyczne generowane przy wsparciu AI, TikTok Notes, czyli aplikację do zamieszczania postów ze zdjęciami, jeszcze większą personalizację reklam, mającą na celu mocniejsze angażowanie użytkowników, widać więc, że platforma stale się rozwija. Kluczem do sukcesu będzie jednak ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i oczekiwań użytkowników, oraz wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi i strategii, aby wyróżnić się na tle coraz bardziej konkurencyjnego środowiska. Nie ma jednego uniwersalnego podejścia do TikToka, ale solidne zrozumienie odbiorców ułatwi Ci znalezienie najlepszych sposobów optymalizacji działań.