Dobre praktyki SEO dotyczące linkowania wewnętrznego na stronie www

Jednym z bardziej istotnych elementów podczas optymalizacji serwisu internetowego pod względem SEO (choć nie tylko) jest linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking). W artykule wyjaśnię czym ono jest, jaki ma wpływ na wyniki wyszukiwania oraz zaproponuję kilka dobrych praktyk, które podpowiedzą jak zaprojektować poprawną architekturę informacji.

Linkowanie wewnętrzne jest ściśle powiązane ze stworzeniem prawidłowej struktury strony. Aby linkowanie miało jakikolwiek sens musimy po pierwsze mieć zasoby, które nadają się do linkowania – mają potencjał na uwagę użytkownika w wyszukiwarce oraz mogą zostać zaindeksowane. Można śmiało powiedzieć też, że im większa skala (strona internetowa ma dużo podstron – np. ecommerce) tym większe pole do popisu w kontekście linkowania wewnętrznego. Typowa strona usługowa z kilkoma podstronami może w bardzo prosty sposób dojść do tzw. sufitu jeżeli chodzi o ten aspekt optymalizacji, a efekt może być minimalny.  

Pamiętaj o tym, że z perspektywy SEO najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie oddzielnych podstron dla każdej z grup słów kluczowych, dla których chcesz prowadzić działania – nie należy tworzyć wielu podstron na ten sam temat. Czasami ciężko taki efekt osiągnąć ponieważ kategoria, produkt czy artykuł mogą być odpowiednią stroną docelową dla konkretnego słowa kluczowego. Dlatego też przejrzyj wynik wyszukiwania dla danej frazy i zobacz jaki typ treści jest niezbędny, aby pojawić się w TOP10 wyników wyszukiwania. Podziel także podstrony na sprzedażowe i informacyjne – ustal, które z nich mają większy priorytet.  

Jakie korzyści płyną z poprawnego linkowania wewnętrznego? 

Google ponosi realne koszty wynikające z przeszukiwania Internetu przez swoje roboty. Naszym celem jest optymalizacja strony w ten sposób, aby praca wykonana przez robota (który odgórnie ma ustalony budżet) była jak najbardziej efektywna. Linki wewnętrzne mogą dać znacznie więcej korzyści niż linki zewnętrzne.  

Przejdźmy do korzyści: 

  • Użytkownicy w łatwiejszy sposób mogą poruszać się po Twojej stronie dzięki czemu szybciej dotrą do miejsca docelowego, gdzie potencjalnie mogą dokonać konwersji. 
  • Roboty wyszukiwarek w dokładniejszy i szybszy sposób będą mogły zaindeksować stronę i wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania. 
  • Ustalona hierarchia podstron uporządkuje powiązania tematyczne pomiędzy nimi – stworzą się tzw. “silosy” (patrz obrazek 1). 
  • Odpowiednie anchor texty (fragmenty tekstu, które są podlinkowane) w linkowaniu potwierdzi konkretną tematyczność danych podstron. 
  • Najważniejsze podstrony zostaną wyeksponowane w serwisie. 

Źródło: seobility.net 

Gdzie zweryfikować poprawność linkowania wewnętrznego?

Niestety do pełnej weryfikacji potrzebne będą narzędzia typu Screaming FrogAhrefs czy Sitebulb. Natomiast do podstawowej weryfikacji możesz też użyć Google Search Console w sekcji: 

Linki => Linki wewnętrzne (więcej) => Strony z największą liczbą linków wewnętrznych 

Dobre praktyki dotyczące linkowania wewnętrznego 

  1. Zawsze zacznij od analizy, które z podstron będą najważniejsze – możesz to zrobić na zasadzie potencjału wyszukiwania (choć zawsze mierz siły na zamiary). Przypisz podstronom słowa kluczowe i linkuj je wg. ustalonego harmonogramu. 
  2. Bądź konsekwentny w sposobie linkowania adresów kanonicznych. Linkuj tylko te wersje, które są adresami docelowymi (np. wskazanymi przez tag canonical). 
  3. Staraj się nie linkować adresów, które są zablokowane przed indeksowaniem lub ogranicz to do minimum. 
  4. Używaj tematycznie powiązanych, rozbudowanych ze stroną docelową anchor textów. Nie bój się linkować ją frazami exact match (dopasowanymi ściśle do frazy) – natomiast tak, aby nie zaburzały one czytelności. 
  5. W menu głównym umieszczaj odnośniki głównie do najważniejszych podstron. Oczywiście mogą znaleźć się tam linki do kontaktu lub informacji o firmie. Nie zapominaj natomiast o tych, które mają największy potencjał na wyszukiwanie. 
  6. Zastosuj nawigację breadcrumb, gdy liczba zagnieżdżeń podstron jest większa od 3. Nawigacja okruszkowa szybko odpowie użytkownikowi, gdzie znajduje się w obrębie strony. 
  7. Linki wewnętrzne wplataj także w teksty umieszczone na stronie – tzw. “linki śródtekstowe”. 
  8. Dodaj sekcję z podobnymi artykułami / produktami. 
  9. Dla istotnych (z wyjątkiem np. polityki prywatności czy odzyskiwania hasła) podstron zawsze używaj linków “rel=follow”. Jeżeli link nie posiada tego parametru to także spełnia ten warunek 
  10. Aby umożliwić powrót do strony głównej z każdego miejsca na stronie podlinkuj ją w logotypie. 
  11. Nie linkuj wielokrotnie do tych samych podstron z jednego dokumentu – pomijając linki z nawigacji. 
  12. Linki wewnętrzne muszą być obecne na stronie zarówno na urządzeniach stacjonarnych (np. komputerach) a także na mobilnych. 
  13. Przy planowaniu rozłożenia linków wewnętrznych należy pamiętać o tym, że możliwy do przekazania Page Rank (moc podstrony) jest dzielony przez liczbę wszystkich linków znajdujących się w tym samym dokumencie. 
  14. Nigdy nie odsyłaj użytkowników i robotów do niedziałających podstron – np. z błędem 404 (strony nie znaleziono) lub przekierowanych np. 301 (przekierowanie permanentne). 
  15. Nie ukrywaj linków wewnętrznych oraz zewnętrznych np. stosując taki sam kolor czcionki jak tło. 
  16. Pamiętaj, aby po wprowadzeniu zmian sprowadzić robota Google dzięki Search Console. 

Rozpisanie i ustalenie harmonogramu linkowania wewnętrznego to jedno. Kolejnym jest jego wdrożenie, które w praktyce przynosi najwięcej problemów. Pamiętaj o tym, że najlepszym wyjściem jest zautomatyzowanie pewnych procesów. Na koniec jako inspirację polecam zajrzeć na stronę Wikipedii, aby zobaczyć w jaki sposób jest tam rozwiązany system linkowania wewnętrznego. 

sem

Wojciech Władziński

Head of SEO, SEOgroup
Ukończył kierunek Informatyka ze specjalizacją „Technologie Internetu” w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Olsztynie. Z branżą SEO jest profesjonalnie związany ponad 10 lat. Pracował w agencjach takich jak Semtec czy Virtal oraz próbował swoich sił jako freelancer. Stale rozwija swoje umiejętności z zakresu Front-endu, UX oraz optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki. Z SEOgroup związany od lipca 2017. Odpowiedzialny jest za kompleksową obsługę Klientów z obszaru SEO, zarządzanie oraz nadzór nad zespołem z działu SEO. Prywatnie fan aut Alfa Romeo, filmów sci-fi oraz dobrego sprzętu audio. Wolny czas spędza na festiwalach muzycznych.

Wciśnij ESC, żeby zamknąć