Google Merchant Center – zaplecze reklam produktowych w Google

Merchant Center jest obowiązkowym narzędziem dla tych, którzy chcą korzystać z płatnej formy reklamy w wyszukiwarce w postaci reklam produktowych. Produkty z Twojego sklepu internetowego muszą przejść przez sito, jakim jest GMC i dopiero po prawidłowej konfiguracji i weryfikacji możesz zacząć korzystać z reklam produktowych, które w prosty i przejrzysty sposób zaprezentują Twoją ofertę odbiorcy, który będzie korzystał z wyszukiwarki Google lub innych narzędzi z tego ekosystemu.

Konfiguracja konta

 

Utworzenie i konfiguracja konta w GMC jest prosta i darmowa. Warto na początku zadbać o prawidłowe uzupełnienie wszystkich danych. Trzeba wiedzieć, że Google systematycznie wymaga od nas coraz większej ich ilości i przede wszystkim coraz bardziej stawia na transparentność i systematykę w kwestii podawania wszystkich najważniejszych informacji potencjalnemu kupującemu. Do ważniejszych elementów tego procesu należą m.in.:
weryfikacja prawa do domeny, pod którą działa nasz sklep internetowy
podanie wszystkich danych kontaktowych do podmiotu odpowiedzialnego za sklep
wgranie do systemu swojego logo w wersji kwadratowej i prostokątnej wg określonych wytycznych (format, rozmiar pliku, wielkość w pikselach, itd.)
określenie oferowanych przez sklep sposobów dostawy wraz z ich kosztami
określenie zasad dotyczących zwrotów

Warto również zwrócić uwagę na prawidłową konfigurację w zakresie ustalenia kto i na jakim poziomie będzie miał dostęp do konta GMC, z jakimi innymi kontami i usługami zostanie ono połączone (Google Ads, Google Moja Firma) oraz ustawienia np. automatu, który będzie nas informował, gdy określony procent z całkowitej puli naszych produktów zostanie wykluczony z systemu.

Zarządzanie produktami


Najważniejszym obszarem, do obsługi którego GMC służy, są oczywiście produkty, które chcemy pro
mować. Zanim jednak nasze produkty pojawiają się w ekosystemie Google, muszą trafić właśnie do GMC. Obecnie mamy kilka sposobów na dostarczenie do tego systemu informacji o naszych produktach, tj.:
feed produktowy w formacie XML
baza danych w usłudze Arkusze Google
ręczne dodanie produktów bezpośrednio z poziomu GMC

Wybór sposobu dodawania produktów zależy przede wszystkim od naszych możliwości technicznych
i asortymentu. Dla małego sklepu z niewielką ilością produktów i w miarę stałym asortymentem sensownym rozwiązaniem może być dodanie produktów ręcznie z poziomu GMC. Trzeba jednak pamiętać, że jako produkt musimy rozumieć każdy wariant asortymentu, który chcemy sprzedawać. Załóżmy np. że mamy w sklepie 10 sukienek. Wydaje się to małą liczbą, którą można by wprowadzić samodzielnie, ale jeśli pomyślimy, że każda z tych sukienek występuje w 5 rozmiarach i 3 kolorach, to okazuje się, że będziemy musieli stworzyć 150 wpisów do bazy danych i w takim wypadku wprowadzanie tego ręcznie będzie mocno problematyczne. Co więcej, późniejsza edycja jakichś parametrów również zajmie nam dużo czasu. Dlatego ręczne wprowadzanie produktów warto wykorzystywać tylko wtedy, gdy mamy naprawdę niewielki asortyment i nie mamy innych możliwości technicznych przesłania niezbędnych
informacji o produktach do GMC.

Lepszym rozwiązaniem jest przesyłanie do GMC informacji o swoich produktach w sposób automatyczny poprzez tzw. feed produktowy w formacie XML lub odpowiednio sformatowaną bazę danych zapisaną w usłudze Arkusze Google. Feed produktowy w formacie XML zwykle będzie możliwy do wygenerowaniu z poziomu silnika naszego sklepu internetowego. Warto jednak mieć na uwadze, że taki plik również musi spełniać szereg wymogów technicznych, dlatego dobrze jest mieć pod ręką dewelopera, który w razie potrzeby dokona nam odpowiednich modyfikacji w układzie i zawartości takiego pliku. Baza danych w usłudze Arkusze Google również musi skądś zaczerpnąć informacje o naszym asortymencie, jednak w niej, korzystając np. z różnego rodzaju reguł i funkcji, można dokonać edycji różnych parametrów w sposób masowy i usystematyzowany, co pozwoli nam w miarę łatwo i szybko przygotować informacje o naszych produktach w taki sposób, aby były one najlepiej sformatowane i zoptymalizowany pod kątem wymagań Google.
Ponadto, z poziomu samego GMC można również dokonywać pewnych modyfikacji w strukturze
i układzie informacji o produktach przy pomocy reguł, dodatkowych plików z informacjami o produktach, itp. Jest to jednak dość zaawansowana forma obróbki informacji o naszym asortymencie i najlepiej zlecić ją komuś z odpowiednio dużym doświadczeniem w tym zakresie.

Optymalizacja konta


Kolejną istotną kwestią jest zadbanie o to, aby informacje o naszych produktach były zawsze aktualne
i – co niemniej ważne – zgodne z tym co zobaczy potencjalny klient w naszym sklepie internetowym. Google bardzo dba o to, aby treści z reklam produktowych współgrały z tym, co użytkownik otrzymuje następnie w sklepie internetowym. Gdy tak się nie dzieje, możliwość reklamowania się w tym systemie często zostaje zablokowana. Zatem aby zadbać o aktualność i prawidłowość informacji w systemie GMC, musimy stale aktualizować nasz feed produktowy. Można ustalić reguły i zasady w ramach których Google będzie sobie automatycznie pobierał ze wskazanego przez nas źródła informacje o naszych produktach, np. codziennie o określonej godzinie. Częstotliwość ta może być wyższa lub niższa – wszystko zależy od naszych możliwości i potrzeb w tym zakresie.

Dodanie do GMC informacji o naszych produktach nie kończy procesu wchodzenia do ekosystemu Google z naszym asortymentem. Produkty, które chcemy promować, muszą spełniać szereg wymogów, które są opisane na oficjalnych stronach Google + muszą przejść weryfikację. W przypadku nowych kont i nowego asortymentu, które dopiero zaczyna swoją przygodę z Google, może ona potrwać do 3 dni roboczych. Wielkość asortymentu również może wpływać na czas weryfikacji. Po pierwsze Google chce sprawdzić czy produkty, które będziemy oferować, są zgodne z jego zasadami, ale również musi indeksować np. zdjęcia, które chcemy wykorzystywać w reklamach i jeśli jest ich kilka lub kilkanaście tysięcy, to trzeba się liczyć z tym, że ten proces na pewno potrwa kilka dni. Po jego zakończeniu dodatkowo może się okazać, że część produktów lub ich elementów nie spełnia jakichś kryteriów i trzeba będzie wprowadzić poprawki. Jest to szczególnie istotne, gdy myśli się o wystartowaniu z kampanią produktową w wyszukiwarce. Mając powyższe na uwadze, trzeba rozpocząć taki proces przygotowań co najmniej tydzień lub dwa przed planowanym uruchomieniem reklam.

Podsumowanie


Gdy nasze produkty znajdą się już w systemie GMC, zostaną poprawnie zweryfikowane i zaczniemy
z nich korzystać czy to w reklamach produktowych, czy w bezpłatnych kanałach, musimy pamiętać o tym, żeby regularnie zaglądać do GMC. Raz zaakceptowane produkty nie muszą mieć takiego statusu na wieczność – po czasie może się okazać, że konieczne będą inne, dalsze działania optymalizacyjne, aby móc w pełni korzystać z możliwości ekosystemu Google. Dlatego pracę z system GMC warto zaplanować jako element stałych działań związanych z naszą obecnością w internecie. Najlepszym rozwiązaniem jest przekazanie opieki nad tym obszarem specjalistom, którzy na bieżąco śledzą zmiany w tym systemie, znają go od podszewki i dzięki temu wycisną z niego maksimum możliwości i doradzą najlepsze rozwiązania.

sem

Jakub Grabowski

Absolwent studiów podyplomowych na kierunku “Marketing w internecie” na Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie oraz politologii ze specjalnością marketing polityczny na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Z branżą reklamową profesjonalnie związany od ponad 15 lat, przede wszystkim jako freelancer. Specjalista w zakresie performance marketingu, certyfikowany specjalista Google Ads. Praca z rozmaity-mi Klienta pozwoliła mu zdobyć szeroką wiedzę z zakresu funkcjonowania e-commerców. Z SEOgroup związany od 2021 r. Odpowiedzialny jest za kompleksową obsługę Klientów z obszaru Performance Marketingu.

Wciśnij ESC, żeby zamknąć