Skuteczne kampanie efektywnościowe na Facebooku

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″ custom_padding=”0px|||||”][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Użytkownicy – aktualizacja danych liczbowych

Według badania Gemius PBI liczba użytkowników Facebooka w marcu 2020 wyniosła prawie 23 mln miesięcznie, przy czym użytkownicy korzystający z serwisu mobilnie stanowią 14,5 mln (około 63% całości użytkowników).

System reklamowy Facebooka – zmiany w ekosystemie od sierpnia 2019 roku (od ostatniego wydania Poradnika dla Internetowego Reklamodawcy)

Miejsca wyświetlania (placementy):

  • Wyniki wyszukiwania na Facebooku Reklamy pojawiają się przy adekwatnych wynikach wyszukiwaniana Facebooku i w Marketplace na podstawie słów kluczowych i zainteresowań użytkownika – warto na niego zwrócić uwagę, gdyż niebawem może być dobrą alternatywą dla Google Ads w wyszukiwarce.
  • Karta Eksploruj na Instagramie Umożliwia bezinwazyjne wyświetlanie reklamy odbiorcom, 30 którzy przeszli do sekcji „szukaj” w aplikacji. Szczególnie polecane jest użycie krótkich, kilkusekundowych wideo. Reklamy te obecne są jedynie w aplikacji Instagram dla systemów iOS i Android.
  • Facebook / Messenger Stories Popularny format z Instagrama zagościł na dobre na Facebooku i Messengerze – i tutaj warto nadmienić, że ów format dostępny jest jedynie w aplikacji mobilnej. Jako reklamę możemy wyświetlać krótkie, maksymalnie 15-sekundowe filmy oraz statyczne obrazy (materiały przycięte do współczynnika proporcji 9:16), które pojawiają się pomiędzy innymi relacjami użytkowników serwisu.
  • Aktualności grup na Facebooku / Marketplace Umiejscowienie działające na podobnej zasadzie co standardowe aktualności w newsfeedzie użytkownika – reklamy wyświetlają się podczas przeglądania grup na Facebooku i ofert w sekcji Marketplace.
Rysunek 1: Reklama wyświetlająca się w wynikach wyszukiwania na Facebooku

Grupy niestandardowych odbiorców

Grupy odbiorców, do których kierujemy reklamy, mogą być tworzone na podstawie:

  • przygotowanej bazy klientów reklamodawcy (z użyciem posiadanych danych, które możemy wykorzystywać w celach marketingowych, takich jak e-mail, telefon, kod pocztowy i miejsce zamieszkania);
  • listy osób, które odwiedziły stronę WWW reklamodawcy, na której wcześniej został umieszczony Piksel Facebooka z danego konta reklamowego;
  • listy osób, które dokonały określonej czynności na stronie internetowej reklamodawcy – dokonały zakupu, dodali produkt do koszyka, zainicjowali checkout czy też wysłali formularz kontaktowy;
  • listy osób, które dokonały określonych aktywności w aplikacji reklamodawcy;
  • listy osób, które obejrzały Twój film umieszczony na stronie Facebooka;
  • listy osób, które pozostawiły swoje dane w odpowiedzi na reklamę służącą do pozyskiwania kontaktów;
  • listy osób, które w odpowiedni sposób zaangażowały się w określonym czasie na stronie Facebooka reklamodawcy, np. odwiedziły ją, kliknęły dowolny przycisk CTA, zareagowały aktywnie na post lub reklamę.

Dodatkowo istnieje możliwość zdefiniowania podobnych grup odbiorców (tzw. Lookalikes) na podstawie wyżej wymienionych grup, dzięki czemu zyskujemy lepiej dopasowane grupy docelowe do naszych potrzeb.

Cele reklam na Facebooku

Przy tworzeniu nowej kampanii mamy możliwość wybrania celu, jaki chcemy zrealizować. Aktualny wachlarz celów znajduje się poniżej i uwzględnia możliwość skupiania się m.in. na wizerunku marki, na kierowaniu użytkowników na stronę docelową, promowaniu aplikacji bądź pozyskiwaniu kontaktów do potencjalnych klientów. Istotną nowością jest wprowadzenie celu „Wiadomość”, który umożliwia dotarcie z komunikatem reklamowym do osób, które weszły w interakcje z naszym fanpage na platformie Messenger, a który może się okazać przydatnym narzędziem do lojalizacji naszych użytkowników i Klientów.

Rodzaje kampanii wykorzystującej aukcje, czyli umożliwiającej dotarcie do grupy docelowej po najniższej możliwej cenie:

Rysunek 2: Rodzaje kampanii dostępne w modelu aukcyjnym

 

 

 

 

Zasięg i częstotliwość, czyli docieranie do grupy docelowej po stałej cenie:

Rysunek 3: Rodzaje kampanii dostępne w modelu reach & frequency

Piksel Facebooka

Narzędzie, które na początku służyło do mierzenia ilości wizyt i zbierania danych o użytkownikach, ich aktywnościach i dokonywanych konwersjach na stronie dając podstawę do stworzenia trzech dodatkowych narzędzi dla reklamodawców (Analytics, Attribution, Self-Served Conversion Lift – omówienie narzędzi w daleszej części artykułu) stale ewoluuje.

Do podstawowych funkcjonalności, czyli:

  • rejestrowania konwersji na różnych urządzeniach (czyli śledzenie, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy, zanim dokonają konwersji);
  • optymalizacji kampanii pod kątem jak największej liczby dokonanych konwersji;
  • tworzenia grup użytkowników podobnych (podobnych do osób, które odwiedzały stronę WWW reklamodawcy);
  • wyświetlania reklam dynamicznych (automatyczne dostosowywanie reklamy karuzelowej poprzez eksponowanie produktów, które w danym czasie przeglądali użytkownicy na stronie WWW);

zostały dodane możliwości tagowania zdarzeń na stronie reklamodawcy za pomocą narzędzia wizualnego (nie jest przy tym potrzebne wstawianie kodów konwersji „na twardo” w kodzie strony – wystarczy uruchomić narzędzie by wskazać interaktywne elementy strony i przypisać im pożądaną konwersję), możliwość tworzenia niestandardowych konwersji na podstawie tzw. custom events oraz możliwość zintegrowania piksela FB za pomocy jednego kliknięcia z platformami do eCommerce (PrestaShop, Shopify, Magento, WooCommerce), platform CMS (Drupal, Joomla, WordPress) oraz systemami CRM i DMP (Infusinsoft, Salesforce, Zoho).

Dodatkowo usprawnione zostało narzędzie do testowania zdarzeń na stronie WWW reklamodawcy – wystarczy w polu adresu wpisać adres strony, na której jest nasz piksel i którą chcemy zbadać, by (klikając na różne elementy strony WWW) sprawdzić na konsoli, czy eventy konwersji uruchamiają się prawidłowo.

Facebook Analytics

Narzędzie analityczne służące do pomiaru aktywności użytkowników na Stronie WWW bazujące na kodzie piksela. Dzięki niemu możemy zbudować lejki, sprawdzić przychody, retencję czy też zbadać ścieżki Klienta. Niewątpliwą zaletą narzędzia jest fakt, że przy pokryciu około 85% internautów w Polsce zyskujemy pierwsze rozwiązanie na rynku wykorzystujące model analityczny user-centric w przeciwieństwie do Google, gdzie stosowany jest model analityczne cookie-centric (który może skutkować zaburzonym obrazem aktywności użytkowników na stronie). Przy dobrze zainstalowanym kodzie piksela oraz poprawnie osadzonymi kodami konwersji na stronie Facebook Analytics jest bardzo dobrym uzupełnieniem Google Analytics.

Rysunek 4: Podsumowanie ruchu na stronie w Facebook Analytics

Facebook Attribution

Kolejne narzędzie analityczne od Facebooka – tym razem bardziej zaawansowane. Umożliwia ono przypisanie wag dla poszczególnych komunikatów reklamowych dla kanałów w kampaniach typu multikanałowe (Facebook, Google, AdForm i inne), dzięki czemu jesteśmy w stanie lepiej ocenić, które kanały mają największy wpływ na zachowanie użytkowników bądź konwersję w multikanałowej kampanii reklamowej.

Możemy również skorzystać ze standardowych modelów atrybucji, takich jak: równa wartość, first click lub first view, first interaction, last click lub last view, last interaction, pozycyjne 30%, pozycyjne 40% 34 lub rozkład czasowy jedno- albo siedmiodniowy.

Facebook Attribution umożliwia również podejrzenie najistotniejszych ścieżek konwersji, a także śledzenie ścieżek konwersji obejmujących zarówno komputery i urządzenia mobilne (multidevice conversion path).

Rysunek 5: Podsumowanie liczby konwersji w podziale na kanały w Facebook Attribution

Self Served Conversion Lift (Test wyłączenia – sekcja Eksperymenty)

W narzędziu Eksperymenty można przeprowadzić test grupy kontrolnej i zmierzyć wzrost konwersji. Test wzrostu konwersji ma za zadanie porównanie osób, które miały możliwość zobaczenia reklam na Facebooku, z osobami w grupie kontrolnej, które celowo zostały wykluczone z grona odbiorców reklam. Następnie obliczany jest wskaźnik jaki dodatkowy wpływ miały reklamy na Facebooku na aktywność związaną z konwersją, np. na zakupy i inne zdarzenia standardowe i niestandardowe.

Wszystkie testy grup kontrolnych w narzędziu Testowanie i sprawdzanie korzystają z 10% wielkości grupy kontrolnej i porównują wyniki tej grupy względem grupy testowej w stosownej skali. Test grupy kontrolnej można przeprowadzić przy pomocy badania wzrostu konwersji na konkretnej kampanii reklamowej na Facebooku lub na wszystkich reklamach na Facebooku.
[/et_pb_text][et_pb_divider _builder_version=”4.6.1″ _module_preset=”default” min_height=”16px”][/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=”4.6.1″ _module_preset=”default”]

Ten artykuł pochodzi z trzeciej aktualizacji “Poradnika dla internetowego reklamodawcy” Grupy Roboczej SEM.
Zachęcamy do zapoznania się z całością materiału. Publikacja jest dostępna bezpłatnie w formacie pdf.

[/et_pb_text][et_pb_button button_url=”https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/07/Poradnik-Internetowego-Reklamodawcy-2020.pdf” button_text=”POBIERZ PORADNIK” button_alignment=”center” _builder_version=”4.6.1″ _module_preset=”default”][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Bartłomiej Przybysz

Senior Programmatic Trader Havas Media Group, przedstawiciel Grupy Roboczej SEM IAB Polska Senior Programmatic Trader wyspecjalizowany w kampaniach realizowanych w ekosystemie Facebooka z czteroletnim doświadczeniem. Na co dzień realizuje kampanie efektywnościowe dla PKO Banku Polskiego, Hyundai, Michelin oraz Skarbnicy Narodowej. W przeszłości realizował kampanie na Facebooku dla ponad 30 marek, takich jak: Canal+ Platforma, Red Bull, Louis Vuitton, Prudential. Związany z branżą marketingu internetowego od 2016 roku, ma na swoim koncie blisko 700 zrealizowanych kampanii w ekosystemie Facebooka.

Wciśnij ESC, żeby zamknąć