SXO – czyli synergia działań SEO i UX

Co to jest SXO?

SXO to połączenie skutecznych taktyk związanych z pozycjonowaniem stron (SEO) oraz działań związanych z poprawą doświadczeń użytkowników na naszej stronie (UX). Stąd też skrót SXO, czyli Search Experience Optimization.

Skąd moda na SXO?

Początkujący gracze e-commerce, rozpoczynając działania marketingowe, często na starcie stawiają cały swój budżet marketingowy na jedną kartę – czyli płatne reklamy, takie jak Google Ads czy też Face
book Ads.
Wielu z nich, w celu dywersyfikacji działań, w kolejnym kroku inwestuje w SEO. Jeżeli trafią na doświadczonych specjalistów, to właśnie SEO może okazać się jednym z najtańszych źródeł pozyskiwania klientów. Jest ono jednak uzależnione od wielu czynników, takich jak m.in. oferta, konkurencyjność, sezonowość oraz skuteczność działań optymalizacyjnych i pozycjonujących, które są oceniane przez algorytmy wyszukiwarek internetowych.

W wielu przypadkach właściciele sklepów internetowych rozpoczynając współpracę ze specjalistami SEO, skupiają się głównie na przyciągnięciu ruchu organicznego do serwisu. Zapominają przy tym o potrzebach potencjalnych klientów, co skutkuje brakiem przełożenia wzrostu wizyt na realizację celów biznesowych e-sklepu, czyli najczęściej – sprzedaży. Dopiero będąc w tym punkcie, właściciele lub managerowie sklepów online zaczynają interesować się działaniami związanymi z UX, które mają na celu poprawę doświadczenia użytkowników w serwisie. Efektem zwiększenia użyteczności e-sklepu jest zazwyczaj wzrost transakcji oraz przychodów w e-commerce przy takim samym poziomie ruchu. Z tego względu w ostatnim czasie coraz większym zainteresowaniem cieszy się SXO, które w założeniu od startu łączy w sobie najlepsze praktyki związane z SEO i UX.

Jakie działania wchodzą w skład SXO?

W skład SXO wchodzą działania związane przede wszystkim z SEO oraz UX, a także w wielu przypadkach z analityką internetową oraz CRO (ang. conversion rate optimization):
SEO optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych
Content marketing – tworzenie treści zarówno na własnej stronie, jaki i na zewnętrznych portalach, które mają na celu wsparcie użytkownika na wszystkich etapach decyzji zakupowej
UX – poprawa doświadczeń użytkownika polegająca na dostosowaniu witryny do potrzeb klientów oraz zapewnieniu przyjaznego interfejsu i atrakcyjnego designu strony
CRO – optymalizacja współczynnika konwersji polegająca na testowaniu elementów witryny w celu uzyskania większej liczby konwersji
Analityka internetowa – ciągła analiza statystyk i wyciąganie wniosków, których celem jest m.in. poprawa użyteczności strony, podejmowanie lepszych decyzji biznesowych i marketingowych

Na jakie elementy strony warto zwrócić uwagę pod kątem SXO w 2021?

SXO skupia się na doświadczeniach użytkownika zaczynających się już od wyszukiwarki internetowej (SERP Experience), po te związane z czasem spędzonym na stronie (Page Performance), a kończąc na tych wynikających z realizacji celu strony (Conversion Experience).

SERP Experience

W pierwszej kolejności warto zadbać o podstawowe elementy strony związane z doświadczeniem użytkownika w czasie korzystania z wyszukiwarki internetowej, które pozwolą na przyciągnięcie uwagi klienta już na poziomie organicznych wyników wyszukiwarki:

  • Metatagi

Meta title mają duży wpływ na pozycję Twojej strony w wyszukiwarkach internetowych, dlatego zadbaj o ich odpowiednią optymalizację, wykorzystując słowa kluczowe, po których użytkownicy szukają Twojej oferty. Meta description nie jest czynnikiem rankingowym w wyszukiwarce Google, natomiast odgrywa ważną rolę pod kątem współczynnika CTR (współczynnik klikalności). Spraw, aby Twoje meta description zachęciło użytkownika do wyboru akurat Twojej strony spośród innych konkurentów za pomocą m.in. wykorzystania Call To Action, dopasowania do intencji wyszukiwania lub stosowania języka korzyści. Przykład widoku meta title oraz meta description w wyszukiwarce Google:
Przykład widoku meta title oraz meta description w wyszukiwarce Google:

Wyniki z elementami rozszerzonymi
Posiadanie wyników z elementami rozszerzonymi może zwiększyć współczynnik klikalności oraz przy

ciągnąć ruch na Twoją stronę. Do najpopularniejszych wyników rozszerzonych (Rich Results) możemy
zaliczyć:
przepisy
video
wydarzenia
oceny/opinie
oznaczenia produktu
how to, Q&A, FAQW tym celu należy wdrożyć odpowiednie dane strukturalne schema.org, które są specjalnymi znacznikami umieszczonymi na stronie internetowej, umożliwiającymi opisanie zawartości witryny w zrozumiałej dla wyszukiwarek formie.

Przykładowy opis rozszerzony dla wyników związanych z wyszukiwaniem produktu iPhone 12 Pro Max:

Page Performance

Aby zapewnić użytkownikowi jak najlepsze doświadczenia w trakcie korzystania z naszej strony, należy zadbać o takie elementy, jak:

Prędkość ładowania strony oraz podstawowe wskaźniki internetowe

W
2021 roku nie wystarczy już tylko patrzeć na szybkość ładowania strony, musimy zwrócić również
uwagę na podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals), które Google wprowadził w tym roku w celu identyfikacji problemów z doświadczeniem użytkownika na stronie. Obejmują one wydajność ładowania strony, łatwość interakcji oraz wizualną stabilność strony z perspektywy użytkownika.

Intuicyjna nawigacja

Nawigacja na stronie powinna być intuicyjna i
przejrzysta, aby nowi użytkownicy nie mieli problemów
ze zrealizowaniem założonego celu. Najważniejszym elementem nawigacji strony jest menu, czyli poziomy lub pionowy pasek znajdujący się na samej górze strony z listą najważniejszych podstron. Pamiętaj, że większość użytkowników zwraca szczególną uwagę na łatwość znalezienia informacji, których szukają – a bez intuicyjnej nawigacji będzie to utrudnione.

Wygląd strony oraz użyteczność

Jednym z
elementów najbardziej przykuwających uwagę użytkownika Twojej strony jest jej wygląd.
W tym celu zadbaj o czytelność i przejrzystość, a jednocześnie oryginalność, która wyróżni Twoją stro
nę na tle konkurencji. Przede wszystkim projektując stronę należy również zadbać o jej funkcjonalność
i wygodę użytkowania.

Mobilna wersja

Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych? W
takim razie Twoim głównym celem na
rok 2021 musi być stworzenie responsywnej strony. Nie bez powodu Google w ostatnim czasie wprowadził zasadę “Mobile-First Indexing”, która oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google korzysta przede wszystkim z mobilnych wersji stron. Wynika to z faktu, że obecnie większość użytkowników wyszukiwarki Google używa urządzeń mobilnych.

Conversion Experience

Mierząc i optymalizując doświadczenia użytkownika na etapie podejmowania ostatecznych działań na stronie, jesteśmy w stanie w dużym stopniu wpłynąć na poprawę współczynnika konwersji.Niski współczynnik konwersji w e-commerce często związany jest z dużą liczbą porzucanych koszy
ków, które z kolei zazwyczaj są skutkiem:

dodatkowych lub wysokich kosztów dostawy
konieczności zakładania konta
zbyt długiego czasu dostawy
zbyt długiego/skomplikowanego procesu weryfikacji
zbyt małej liczby metod płatności

Aby zwiększyć liczbę sfinalizowanych transakcji, warto zatem zadbać o m.in. jasne przedstawienie dodatkowych kosztów, możliwość zakupu bez rejestracji, a także uproszczenie ścieżki zakupowej do niezbędnego minimum.
Zwróć uwagę również na aspekty związane z zaufaniem do strony, takimi jak regulamin sklepu oraz polityka zwrotów. Upewnij się, że dane te są w łatwy sposób dostępne i widoczne dla użytkownika.
Nie zapomnij także zadbać o dobry wizerunek swojej strony/firmy w internecie – w wielu przypadkach przed ostatecznym dokonaniem zakupu użytkownicy weryfikują opinie o danej stronie w internecie. Negatywne recenzje mogą być również powodem niskiego współczynnika konwersji.

Jakie działania wchodzą w skład SXO?

Systematycznie budujemy widoczność naszej strony w wynikach organicznych wyszukiwa
rek internetowych

Trafiamy do dokładnie sprofilowanej grupy docelowej z punktu widzenia biznesu
Spełniamy oczekiwania potencjalnych klientów odwiedzających naszą stronę
Skutecznie konwertujemy ruch na realizację naszych celów, np. sprzedaż
Analizujemy i usprawniamy funkcjonalność strony oraz doświadczeń użytkowników

Kto i kiedy powinien skorzystać z SXO?

SXO jest skierowane zarówno do małych, jak i dużych e-commerców, a także stron ofertowych oraz portali contentowych, które chcą generować jak najbardziej kaloryczny ruch organiczny, spełniający ich cele biznesowe.

SXO sprawdzi się również w przypadku witryn, które dopiero powstały, a także tych, które z perspektywy standardowych działań SEO osiągnęły już tzw. szklany sufit. Zazwyczaj wówczas kompleksowe działania SXO pozwalają na poprawę współczynnika konwersji na stronie oraz współczynnika klikalności na poziomie wyszukiwarki internetowej.

Shaban Dżelili

Wciśnij ESC, żeby zamknąć