Lepszy Senior w garści niż Millenials na Tik Toku

Marki rozpoczęły wielką gonitwę po reprezentantów Pokolenia Z i Alfa na Tik Toku. Czy warto wydawać budżety reklamowe na nielojalne pokolenia, czy efektywniej jest budować relacje z Baby Boomers? 

Nomenklatura

Zacznijmy najpierw od określenia, kim są i czym charakteryzują się pokolenia, które dzielą lata świetlne? Generacja Baby Boomers to osoby, które urodziły się w latach 1946-1964, czyli tuż po drugiej wojnie światowej. Oznacza to, że reprezentanci tego pokolenia doświadczyli na własnej skórze nie tylko ciemnej strony socjalizmu, ale również gospodarki centralnie planowanej. Natomiast w skład tzw. Millenialsów wchodzi Pokolenie Z (1990-2001) oraz Pokolenie Alfa (osoby urodzone po 2002 roku), czyli osoby wychowane w warunkach kapitalizmu i dobrobytu.  

Warto zauważyć, że seniorzy i Millennialsi nie tylko zupełnie inaczej konsumują media społecznościowe, ale również są na zupełnie innym poziomie zaawansowania. Baby Boomers nie czują się pewnie online 
i bardziej ufają papierowemu archiwum niż materiałom zapisanym w wersji elektronicznej. Z kolei tzw. Zetki i Alfa często zanim nauczyli się pisać i czytać, korzystali samodzielnie z Internetu.  

Różnice pomiędzy poszczególnymi pokoleniami widoczne są też na płaszczyźnie komunikacyjnej. Seniorzy preferują prosty przekaz i klasyczne rozwiązania. Natomiast w przypadku najmłodszych pokoleń marki muszą na bieżąco monitorować wszelkie nowinki technologiczne oraz śledzić modne komunikatory internetowe, gdyż Millenialsi szybko się nudzą i chętnie zmieniają media społecznościowe do codziennej komunikacji. 

Rzetelność

W ostatnim roku głośno było o Tik Toku. Chodziły słuchy, że Milennialsi są na Tik Toku i tylko ten kanał pozwala dotrzeć do reprezentantów młodego pokolenia. Patrząc wyłącznie na dane demograficzne użytkowników Tik Toka, największą grupę stanowi Pokolenie Z. Jednakże analizując liczbę użytkowników przez pryzmat poszczególnych pokoleń widać, że bez względu na wiek, niezmiennie króluje Facebook i YouTube1 

Lojalność 

W mediach coraz częściej widoczne są hasła w stylu „Jak dotrzeć do pokolenia Z?” lub „Młodzieżowe słowo roku”. Szefowie marketingu i reklamodawcy zastanawiają się, gdzie są, czego oczekują i jak zachowują się reprezentanci najmłodszych pokoleń. Jednakże czy warto skupiać działania biznesowe na osobach, które nie są decyzyjne oraz często nie posiadają dochodów? Co więcej, według Eurostat aż 1 na 6 młodych osób w Unii Europejskiej nie pracuje i nie uczy się2.  Powstało nawet określenie NEET (ang. not in employment, education or training), które opisuje to socjologiczne zjawisko i młode osoby na utrzymaniu innych3
W związku z tym, czy nie byłoby rozsądniej skupić się na seniorach?  

Wpływ 

Oparcie biznesu na pokoleniu Baby Boomers wydaje się jeszcze rozsądniejszym rozwiązaniem patrząc na kierunek rozwoju i sposobu korzystania z Internetu przez seniorów. Okazuje się, że nie tylko najmłodsi obserwują influencerów w mediach społecznościowych. Coraz głośniej jest o grandfluencerach, czyli dojrzałych twórcach, którzy podbijają serca użytkowników w różnym wieku4.  Przykładem jednej z najbardziej rozpoznawanych grandfluencerek jest m.in. @iconaccidental oraz @helenanorowicz. 

Źródło: Profil na Instagramie @iconaccidental, https://www.instagram.com/p/B4fDG5knCbb/  

Post na Instagramie @helenanorowicz 

Źródło: Profil na Instagramie @helenanorowicz, https://www.instagram.com/p/BxskhnIoVD9/ 

Dojrzałość 

Co więcej, badania pokazują, że Baby Boomers, czyli osoby urodzone w latach 1946-1964, robią zakupy przez Internet tak często jak Milenialsi. Jednakże Baby Boomers wydają jednorazowo najwięcej ze wszystkich generacji5.  Ponadto, patrząc na dynamikę mediów społecznościowych w odniesieniu do poszczególnych grup wiekowych, wyraźnie widać, że w ostatnich latach przybyło najwięcej aktywnych użytkowników wśród seniorów6W związku z tym, czy warto gonić Millenialsa bez pieniędzy, czy lepiej budować komunikację skierowaną do dojrzałych osób o stabilnej sytuacji i odkrywających świat digitalu? 

Więcej na ten temat w opracowaniu Grupy Roboczej IAB Social Media, które można pobrać: http://bit.ly/2s6AYaw  

Barbara Stańczak

Head of Social Media, Performics Publicis Groupe, szefowa Grupy Roboczej IAB Social Media Ekspert z kilkuletnim doświadczeniem w prowadzeniu działań dla klientów lokalnych i globalnych. Od 2016 roku związana z Performics. Obecnie nadzoruje prace zespołów w zakresie paid social i content marketingu dla ponad 100 klientów. Od 2019 roku szefowa grupy roboczej IAB Social Media. Absolwentka SGH, Université Paris-Dauphine oraz doktorantka Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim. Pracowała dla takich marek jak T-Mobile, Komputronik, L'Oréal, Mercedes-Benz, Triumph.

Wciśnij ESC, żeby zamknąć