Sylwester Wardęga – popularniejszy niż Andrzej Wajda

22.09.2014

O tym jak Sylwester Wardęga i jego spiderdog podbili świat i co z tego wynika dla branży marketingowej?

Światowa euforia wokół Sylwestra Wardęgi powoli cichnie, więc jest to dobry moment na podsumowanie jego sukcesu. Film, na którym jego pies przebrany za pająka straszy przechodniów szybko rozniósł się w mediach tradycyjnych. Pisały o nim największe światowe portale, od Kanady po Japonię i Nową Zelandię. Angielska gazeta, Daily Mail, na swojej stronie internetowej nazwała go najśmieszniejszym materiałem tygodnia. O pranku mówiły CBS i CNN. W Polsce ciężko znaleźć medium, które nie wspomniałoby o sukcesie Sylwestra. Co ciekawe, na angielskiej Wikipedii[1] pojawił się artykuł o fenomenie psa-pająka.  O spiderdogu głośno było również w social media. Ellen DeGeneres udostępniła materiał na fanpage’u swojego talk show a guru marketingu, Guy Kawasaki, nazwał film najlepszym prankiem jaki kiedykolwiek widział. Ogromny buzz wokół filmu przełożył się na znakomite statystyki. Najnowszą produkcję Sylwestra obejrzało już ponad 90 000 000 ludzi. Liczba subskrybentów w ciągu 14 dni od publikacji wzrosła o niemal 700 000 i wynosi ponad 2 400 000. Statystyki podskoczyły również innym materiałom na kanale, które od 5 września uzbierały ponad 40 000 000 odsłon.

Dzięki temu sukcesowi Sylwester Wardęga pozostał niekwestionowanym liderem polskiego YouTube. Serwis SocialBlade przewiduje, że już w październiku kanał SA Wardęgi przekroczy liczbę 3 mln subskrybentów.

SA Wardega – charytatywnie

Film Sylwestra stał się także najpopularniejszym prank-video w historii YouTube. W poniższej tabeli znajdują się najpopularniejsze filmy, najbardziej znanych pranksterów YouTube.

Autor

Tytuł filmu

Liczba wyświetleń (stan: 19.09.2014)

Data publikacji

SA Wardega

Mutant Giant Spider Dog

90,773,426

04.09.2014

JUST FOR LAUGH GAGS

Sexy bikini nun

76,836,262

10.04.2011

Remi Gaillard

Kangaroo

59,843,260

21.10.2008

Roman Atwood Pranks

Anniversary Prank Backfires

49,175,163

20.11.2013

VitalyzdTV

How to get girls

kiss you

42,296,441

02.05.2013

IMPROV EVERYWHERE

Frozen Grand Central

34,557,930

31.01.2008

DmPranksProductions

Killer Clown Scare Prank!

26,563,676

11.05.2014

Stuart Edge

Mistletoe Kissing Prank (ORIGINAL)

26,478,362

12.12.2012

Prank vs Prank

Girlfriend caught cheating prank

26,446,537

25.01.2013

 

Skąd taki sukces? Myślę, że złożyło się na niego kilka elementów. Po pierwsze Sylwester jest utalentowanym twórcą youtubowym o dużym doświadczeniu. Poza tym zanim opublikował film ze spiderdogiem, miał już ponad 1,6 mln subskrybentów, którzy stali są naturalną bazą do dalszej promocji. Pomógł jeszcze fakt, że widzami kanału są także widzowie spoza Polski, dzięki czemu film mógł równolegle być rozpowszechniany w różnych krajach. Efekt wzmocniły publikacje innych youtuberów w Polsce (np. Rock), jak i z zagranicy (np. Remi Gaillard). Oraz tradycyjne media, o czym wspomniałem wcześniej.

Pokuszę się o wyciągnięcie dwóch szerszych wniosków.

1.       Popularność youtuberów gwałtownie rośnie

Niedawno Variety przeprowadził sondę wśród amerykańskich nastolatków[2], których wyniki zaskakują. Okazuje się, że youtuberzy są bardziej popularni niż gwiazdy Hollywood. Pierwsze 5 miejsc okupują twórcy video online, Jennifer Lawrence znalazła się na miejscu 7, a Leonardo DiCapiro dopiero na 20. Chyba do tej pory nie było podobnych badań w Polsce, ale atmosfera spotkań z youtuberami, pozwala przypuszczać, że wyniki będą podobne. Co warto jeszcze podkreślić YouTube daje możliwości zdobycia popularności także poza granicami Polski. Ja zaryzykowałbym stwierdzenie, że obok Roberta Lewandowskiego i Marcina Gortata – Sylwester jest (lub wkrótce będzie) najbardziej rozpoznawalnym Polakiem na świecie.

2.       YouTuberzy a pieniądze

Nie będę próbował wyliczyć ile pieniędzy mógł zarobić na filmie Sylwester Wardęga. Bo jest to jego prywatna sprawa, a dla branży marketingowej mało istotna. Znacznie ciekawszą kwestią jest pytanie, jak można wykorzystać popularność YouTubera w strategii marketingowej firmy. Niedawno Wirtualne Media opublikowały artykuł pod zaskakującym tytułem[3]. Tytuł dziwi tym bardziej, że można w nim przeczytać wypowiedź dr. Jana Zająca, współtwórcy SoTrendera: „Na pewno ze względu na kontrowersyjny wizerunek i młodą widownię, lokowanie produktów w filmikach tworzonych przez Wardęgę będzie pasować tylko do niektórych marek, ale ci, którzy podejmą ryzyko, mogą wiele wygrać”. Historia pokazuje, że niektóre marki lubią wyrazistych ambasadorów, jeśli jest to zgodne z osobowością marki. Angażując swojego psa, Sylwester Wardęga otworzył drogę do wielkiej kariery także swojemu psu.

Podsumowując: pierwszy globalny viral z Polski – marketerzy mają o czym myśleć.