Trendy w Social Media

03.02.2016

Autor: Klaudia Mazurkiewicz, MOSQI.TO

Kilka lat temu rozpoczęło się coś, co już na stałe wpisało się w życie niemal każdego współczesnego człowieka. Nastąpił przełom, który do dziś dostarcza ludziom wielu emocji i wrażeń. Przełom, który sprawił, że nie wyobrażamy sobie życia bez stałego kontaktu z mediami społecznościowymi. Z roku na rok przekonujemy się, jak duży potencjał kryje się za tego typu serwisami. Co roku też, pojawiają się ich nowe kierunki rozwoju, trendy, które dają nowe możliwości dostosowane do tempa i specyfiki danych czasów. Jakie trendy w social media obserwujemy tym razem?

KRYZYS WIEKU ŚREDNIEGO

Wiek użytkowników. Wyraźnie widać, że media społecznościowe dojrzewają razem ze swoimi użytkownikami. Na Facebooku obserwujemy wyraźny wzrost obecności osób starszych. Według statystyk opracowanych przez Senti One i IRCenter.com, największą grupą wiekową są osoby w wieku 25-34 czyli te, które z pewnością rozpoczęły swoją przygodę z Facebookiem kilka lat temu. Najprężniej rozwijająca się grupa, to osoby powyżej 45. Pewnie z tego powodu z Facebooka uciekają młodzi na: Snapchat, Periscope, Vine, Twitter, Instagram.

SPECJALIZACJA = ROZPROSZENIE

Kolejnym trendem jest wyraźne rozproszenie contentu. Jeszcze nigdy uwaga użytkownika nie była podzielona pomiędzy tak dużą ilość portali i aplikacji. Mamy osobne konta do publikowania krótkich filmików na Snapchacie czy pokazywania różnego rodzaju zdjęć. I tak te prywatne trafiają na Facebooka, bardziej artystyczne na Instagram. Livestreaming może się odbywać tylko przy użyciu Periscope itd. Użytkownicy coraz częściej zamiast korzystać z kompleksowej platformy jaką jest Facebook wolą korzystać z bardziej wyspecjalizowanych. Pokolenie Y i X (osoby urodzone po roku 1990) są prawdziwymi heavy userami – korzystają z wielu serwisów społecznościowych, przekonując do nich również, tych bardziej opornych i odpornych.

NASZE MOJE ŻYCIE

Żyjemy chwilą i lubimy się nią dzielić z innymi. Ten trend ma odzwierciedlenie w rosnącej popularności takich serwisów jak Instagram, Snpachat czy Periscope. Z tym wiąże się również to, że popularne stały się micro filmy, które możemy pokazywać i udostępniać naszym znajomym. Wideo dostało nowe życie. Bariera upublicznienia filmu jest coraz mniejsza, więc czemu z tego nie korzystać?

PERSONAL PIJAR

Rośnie nasza świadomość dotycząca tego, że profil w różnego rodzaju społecznościach to nasza wizytówka, o którą musimy dbać. Filtrujemy treści, które upubliczniamy, planujemy jak ma wyglądać nasz profil. To, jak wygląda konto na Facebooku wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani. Co ważniejsze, Facebook to nie wszystko. W związku z naszymi zawodowymi podbojami, coraz chętniej wchodzimy do społeczności zawodowych, takich jak chociażby LinkedIn.

ANALITYKA JEST SEXY

Zmienia się również podejście do liczb i analiz. Szczególnie w biznesie, który na co dzień korzysta z internetowych rozwiązań. Coraz częściej docenia się magię liczb i nielubianego niegdyś Excela. Firmy, które zarabiają na analizach mediów społecznościowych świetnie sobie radzą i wychodzą naprzeciw dynamicznie zmieniającym się czasom. Co za tym idzie? Firmy posiadają coraz większą wiedzę na temat użytkowników profili społecznościowych. Znajomość ta jest niezwykle cenna, by dostosowywać content do ich upodobań. Według danych firmy Gather wynika, że do 2020 roku Big Data zmieni lub wyeliminuje aż 80% procesów biznesowych w firmach. Mało tego – za około 2 lata ponad 30% wszystkich informacji w firmach będzie pochodziła od wyspecjalizowanych podmiotów zajmujących się analizami – otoczenia, schematów działań, zachowań konsumentów i trendów rynkowych.

NAJPOPULARNIEJSZY RSS READER

Zmienia się konsumpcja social mediów. Facebook nie pełni już tych funkcji co kiedyś. Coraz częściej nie jest to tylko miejsce, w którym możemy dowiedzieć się co słychać u naszych znajomych, ale news feed zastępuje nam RSSy. Lajkujemy to, co chcemy czytać, oglądać, przeglądać. Coraz rzadziej są to fanpage’a marek, które lubimy lub które publikują atrakcyjne dla nas treści. Oprócz tego, częściej niż prywatne zdjęcia, udostępniamy content, który zobaczyliśmy właśnie w taki sposób.

Cykl życia mediów społecznościowych dowodzi, że to, co teraz jest modne, za kilka lat przejdzie do lamusa. Może to już czas na kolejny wielki pomysł? Wszystko na to wskazuje, ponieważ niemożliwe jest utrzymanie zainteresowania na stale wysokim poziomie. Ludzie, mający ogromną ilość możliwości i mogący z łatwością lawirować pomiędzy nimi – szybko się nudzą. Takie mamy czasy – walka o atencję jest brutalna i żmudna. Pozostaną najlepsi, ale i tak nie na zawsze.