Influencer Marketing. Co jest możliwe dzięki AI?

Wykorzystanie AI w influencer marketingu można podzielić na dwa obszary.

Źródła:
[1] Lu do Magalu (@magazineluiza) • Zdjęcia i filmy na Instagramie
[2] https://influencermarketinghub.com/ai-in-influencer-marketing/

Pierwszy z nich obejmuje wszystkie narzędzia softwarowe bazujące na AI, które wspierają marketerów w realizowaniu kampanii influencer marketingowych. Umożliwiają one efektywniejsze prowadzenie projektów od początkowych etapów związanych z researchem i stworzeniem konceptu (np. szybsze dopasowanie influencerów do określonych grup docelowych) czy pomoc przy tworzeniu treści po efektywniejsze lokowanie budżetu dzięki analizie większej ilości danych. Warto podkreślić, że marketerzy doceniają wykorzystanie tych narzędzi w praktyce – według badania przeprowadzonego przez Influencer
Marketing Hub 60% badanych marketerów zaznaczyło, że dostrzegają ich pozytywny wpływ na realizowane kampanie.

W drugim obszarze znajdują się wirtualni influencerzy, wygenerowani przez sztuczną inteligencję. To fikcyjne postaci, które mają realistyczne cechy, właściwości i osobowość. W przeciwieństwie do realnych influencerów mogą przybierać różne formy, np. kiełbasek jak Nobody Sausage. To co ich również wyróżnia w kontekście współpracy marketingowej to możliwość całkowitego dopasowania się do dowolnego konceptu (obejmującego np. podróż w czasie lub na Marsa), czy większa gwarancja bezpieczeństwa (nie zrobią nic nieprzewidywalnego, co mogłoby wpakować markę w kryzys wizerunkowy).

Marketerzy mają również możliwość tworzenia wirtualnych influencerów dla swoich brandów. Na ten moment jest to bardzo kosztowna inwestycja, ale pewnie w perspektywie najbliższych lat powstaną narzędzia, które ułatwią tworzenie tego typu wirtualnych postaci. W pewnym wymiarze to już miało miejsce, kiedy marki wykorzystywały brand heroes do komunikacji, jak np. Serce i Rozum czy Danio. Teraz jednak tworzenie tego typu postaci weszło na wyższy poziom – na profilach AI-owych influencerów pojawiają się treści „tu i teraz”, publikowane systematycznie i w różnych formatach (grafika, wideo, etc.) oraz są moderowane przez sztuczną inteligencję.

Artykuł jest częścią „Poradnika AI w social media” Grupy Roboczej Social Media IAB Polska.

Publikacja dostarcza praktycznej wiedzy na temat korzyści, wyzwań i możliwości, jakie niesie ze sobą stosowanie AI w mediach społecznościowych.


Wykorzystanie w praktyce

Źródła:
[1] https://influencermarketinghub.com/ai-in-influencer-marketing/
[2] The Top Virtual Instagram Influencers in2021 | HypeAuditor Blog


Wirtualni influencerzy do tej pory nie podbili serc polskich (a nawet szerzej – europejskich) internautów. Tego typu projekty (jak np. Sara Kosmos) w przeciwieństwie do amerykańskiego czy azjatyckiego rynku nie odnosiły spektakularnych sukcesów. Być może wynika to z naszego dużego przywiązania do autentyczności i mniejszej otwartości na nowości. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w Stanach Zjednoczonych, w których już zostało wykreowanych przez sztuczną inteligencję 44 influencerów, cieszących się ogromną liczbą obserwujących.

Co ciekawe badanie Hyper Auditor wykazało, że wirtualni influencerzy budują większe zaangażowanie od tradycyjnych influencerów. Według raportu Influencer Marketing Hub – pomimo tego, iż wykreowani przez sztuczną inteligencję influencerzy są mniej wiarygodni, to nie przekłada się to na zmniejszenie chęci do obserwowania ich aktywności w social mediach czy ograniczenia podejmowania decyzji sprzedażowych, bazujących na ich rekomendacjach.
Warto więc aktywnie śledzić, co dzieje się w tym obszarze. Jest duża szansa, że sytuacja na naszym rynku będzie ulegać zmianie, jak to miało miejsce np. z TikTokiem.

Przykładowe narzędzia

  • Chat GPT – pomoc w researchu influencerów, stworzeniu konceptu kampanii, scenariuszy czy treści do publikacji.
  • Traackr – narzędzie, które wykorzystuje AI do analizy danych z mediów społecznościowych i identyfikacji wpływowych influencerów w danej branży. Pomaga w zarządzaniu
    kampaniami, monitorowaniu wyników i śledzeniu zaangażowania
  • HypeAuditor – narzędzie oparte na AI, które pomaga markom w analizie i weryfikacji autentyczności influencerów. Przy użyciu algorytmów AI, HypeAuditor ocenia jakość
    i autentyczność konta influencera, analizuje jego publiczność oraz dostarcza informacje na temat zaangażowania.
  • SentiOne – narzędzie oferujące analizę AI, którą można wykorzystać np. pod reasearch influencerów

Przykładowi influencerzy

  • Lil Miquela – pół Amerykanka, pół Brazylijka, największa wirtualna influencerka na świecie.
  • Puff Puff – wirtualna postać pingwina z prawie milionową społecznością

Julia Kałużyńska

Wciśnij ESC, żeby zamknąć