Wykorzystanie AI w marketingu: obraz

AI jest jednym z wiodących trendów wśród narzędzi marketingowych. W 2018 40% respondentów zadeklarowało, że przeznacza na sztuczną inteligencję 5% swojego digitalowego budżetu; W 2022 odsetek ten wzrósł do do 52%. [1]

Dlaczego rola sztucznej inteligencji w marketingu nieustannie rośnie? Ponieważ głównym zadaniem marketerów jest zrozumienie potrzeb konsumenta. To według nich tworzone są odpowiednie produkty i usługi. Następnie budowana jest świadomość, potrzeba zakupu i –w dole lejka marketingowego – lojalność. W międzyczasie dogłębnie analizowana jest percepcja tych produktów i usług tak, by optymalizować je i zwiększać częstotliwość zakupu.I właśnie z usprawnianiem i wspieraniem wszystkich wymienionych czynności AI radzi sobie świetnie. Według badań McKinsey [1] aż 70% respondentów uważa, że największy wzrost przychodów AI generuje w obszarze marketingu i sprzedaży!

Aby lepiej przyjrzeć się roli AI w kluczowych kanałach marketingowych, w tym w social mediach, i lepiej ją zrozumieć, należy zacząć od dwóch głównych wymiarów sztucznej inteligencji w marketingu, tworzących jedną macierz. Jest to poziom jej zaawansowania oraz to, czy jest ona samodzielną i wyizolowaną platformą, czy też integruje się z innymi.

Jak AI jest wykorzystywane w marketingu

Najmniej zaawansowane i odizolowane są aplikacje do automatyzacji zadań (task-automationapps), odpowiadające np. za podstawową obsługę klienta za pośrednictwem czatu lub zautomatyzowane, kontekstowe odpowiedzi e-mailowe. Nieco bardziej złożone, ale wciąż pozbawione integracji z większą częścią systemu/platformy są aplikacje oparte na uczeniu maszynowym, wspierające marketing automation. Ich rolą jest zarządzanie ogromną ilość danych w celu wysnuwania złożonych prognoz, przewidywania trendów i podejmowaniad ecyzji.[2] Są też używane w zakupach programatycznych czy w rekomendacjach wyszukiwarek e-commerce’owych (np. Amazon czy Allegro).

Samodzielnie funkcjonujące aplikacje nie są w żaden sposób powiązane z innymi platformami danej marki, z których mogłyby pobierać większą ilość danych. Tworząc daną aplikację intuicyjną i opierając o przyjazny dla konsumenta designem, zwiększamy szansę na sukces.Przykładowo: firma Behrs stworzyła aplikację Color Smart do doboru kolorów wystroju wnętrza, w oparciu o tzw. Tone Analyzer wykrywający emocje w tekście. Aplikacja dostarcza spersonalizowane propozycje kolorystyczne farb do malowania wnętrz. Sama sprzedaż odbywa się jednak już poza aplikacją.

Artykuł jest częścią „Poradnika AI w social media” Grupy Roboczej Social Media IAB Polska.

Publikacja dostarcza praktycznej wiedzy na temat korzyści, wyzwań i możliwości, jakie niesie ze sobą stosowanie AI w mediach społecznościowych.

Przechodząc bezpośrednio do social mediów, należy podkreślić, że AI odgrywa w nich już teraz ogromną rolę, a w przyszłości będzie ona rosła. Rynek sztucznej inteligencji w mediach społecznościowych ma osiągnąć wartość 3 714,89 mln USD do 2026 r., odnotowując CAGR (średnia roczna stopa wzrostu) na poziomie 28,77%. [3]

Przykładem autentycznego „Hot Topic” w ostatnim czasie jest Chat GPT. W ciągu pierwszych5 dni z platformy tej skorzystał ponad milion użytkowników! To narzędzie może być game changerem dla wielu branż, w tym dla marketingu, pozwalając nie tylko znaleźć istotne trendy czy statystyki (choć podkreślając za każdym razem, że nie ma dostępu do aktualnych danych), ale też przygotować krótki lub dłuższy content – np. posty do mediów społecznościowych (celnie dobiera hashtagi i dobrze dostosowuje ton komunikacji, jeśli tylko odpowiednio się go zbriefuje), czy przygotować template pod brief marketingowy (choć w tym obszarze twórcy muszą jeszcze udoskonalić swoje narzędzie). Innym rozwiązaniem, które pomaga szybko stworzyć angażujące treści, harmonogram publikacji, dobrać hashtagi czy przenalizować działania, jest Flick. [4]W kolejnych rozdziałach analizujemy szczegółowo kolejne obszary wykorzystania AI w mediach społecznościowych i przedstawiamy konkretne rozwiązania.

[1] https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review

[2] https://hbr.org/2021/07/how-to-design-an-ai-marketing-strategy

[3] https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2023/03/16/how-ai-transforms-social-media/?sh=9792bd81f308[4] https://www.unite.ai/10-best-ai-tools-for-social-media

Możliwości AI: obraz

Kiedyś to fotografia w formie negatywu stanowiła rewolucyjną zmianę, dużo później jej cyfrowa forma, a dziś możemy spojrzeć na obraz z perspektywy sztucznej inteligencji. AI daje możliwość generowania takich obrazów jak zdjęcia (bardzo przypominające te realistyczne),rysunki, ilustracje czy animacje, bazując na wprowadzonych za pomocą opisu lub obrazów danych wejściowych. Może ona stworzyć dzieło bazując na konkretnym stylu malarskim wybranego artysty, modyfikować istniejący już obraz lub stworzyć całkowicie nowy. Za jej pomocą możemy wygenerować twarze, całe postaci, krajobrazy, zwierzęta itp. Sztuczna inteligencja tworzy grafiki na podstawie tych, które „widziała” już wcześniej, np. korzystając ze zbioru obrazów kotów czy psów, stworzy za każdym razem inne zwierzę, będące mieszanką znanych jej wcześniej pikseli [1]

Podziwiając obrazy stworzone przez AI nasuwa się pytanie: czy obraz może powstać bez udziału człowieka? Na szczęście sztuczna inteligencja potrzebuje nas, a my możemy wykorzystać ją jako wsparcie w procesie twórczym. To od nas zależy wizja, styl i pomysł, który pokieruje AI we właściwym kierunku. [2]

[1] Jak sztuczna inteligencja tworzy obrazy? – Nauka To Lubię (naukatolubie.pl)
[2] How Does AI-Generated Art Work? | Built In

Wykorzystanie w praktyce

Generacja obrazów za pomocą AI zyskuje sympatię w wielu branżach, nie tylko ułatwiając pracę, lecz także oferując nowe możliwości twórcze dla artystów i projektantów. Przykładem jest turecki fotograf Alper Yeşiltaş, który wykorzystał sztuczną inteligencję do stworzenia zdjęć znanych ludzi, którzy zmarli, aby zaprezentować, jak mogliby dziś wyglądać. [1]

Sztuczna inteligencja potrafi stworzyć człowieka, który nie istnieje w rzeczywistości – tę okazję wykorzystują również fotografowie i platformy stockowe, sprzedając zdjęcia przedstawiające twarze i sylwetki os wygenerowanych przez AI (tego typu zdjęcia muszą posiadać informacje o grafice stworzonej przez AI). [2]Wyglądające realistycznie zdjęcia produktów, stworzone przez sztuczną inteligencję mogą mieć swoje zastosowanie w e-commerce, a wygenerowane przez AI wideo poszerza możliwości w branży gamingowej.

Obrazy mogą również zostać zastosowane w środowisku naukowym, ilustrując atomy i kosmos. [3]Generator obrazów AI jest także wykorzystywany do planowania ogrodów, ilustracji książek, projektowania rozwiązań dla statków kosmicznych itp.[4]

[1] Photographer uses AI to imagine how dead famous people would look today | Digital Camera World
[2] How AI changed photography forever in 2022 | Digital Camera World
[3] Explore the Possibilities of Dall-e, Deep AI, DeepArt.io and other awesome AI Image Generators | Evadav
[4] 35 Ways Real People Are Using A.I. Right Now – The New York Times (nytimes.com

Przykładowe narzędzia:

  • Midjourney – najpopularniejszy generator obrazów, wysoka jakość i szczegółowość obrazów. Narzędzie płatne.
  • DALL-E 2 – narzędzie open-source, dające możliwość tworzenia rysunków z tekstu. Oparte na sieci neuronowej (GPT-3). Narzędzie interpretuje kontekst i intencje użytkownika,łączy kilka obrazów w jeden.
  • Craiyon – narzędzie bezpłatne, noszący kiedyś nazwę „DALL-E mini”. Generator obrazów o niższym poziomie zaawansowania.
  • Stable Diffusion – narzędzie przekłada tekst na obraz. Do obrazów ze zbioru dodawany jest szum, a następnie zapamiętuje zależności między grafiką wejściową, zaszumioną i tekstem wejściowym.

Autorki:

Paulina Berbiu, Anita Treścińska

Paulina Berbiu

Wciśnij ESC, żeby zamknąć