Poradnik E-commerce: Jak zapewnić bezpieczeństwo w e-commerce?

Autor: Paweł Zasuń
08/03/2020
W czasie pandemii, co jest absolutnie zrozumiałe, wyjątkowa uwaga powinna być przywiązywana do kwestii bezpieczeństwa. I mowa tu o bezpieczeństwie, na wielu poziomach. Sprzedając w tych trudnych czasach, musisz utwierdzić swojego klienta w tym, że zarówno procedury po twojej stronie, jak i logistyka dostaw zagwarantują mu:
Kategorie: e-commerce

1.
otrzymanie pożądanego towaru – choć początkowo nie było wiadomo, czy pandemia nie pozbawi e-commerce znacznej części obrotu, przez zawirowania finansowe, przekładające się na sytuację materialną przeciętnego Kowalskiego, to dwa miesiące, od których borykamy się z pandemią, wskazują, że poza skrajnymi sytuacjami, takimi jak całkowita utrata dochodów, Polacy nie rezygnują z zakupów. Warto zapewnić im ciągłą możliwość, by robili zakupy u ciebie.

2.
bezpieczny produkt – choć badania naukowe nie są do końca precyzyjne w tym względzie, wiele osób obawia się przenoszenia koronawirusa na zamawianej odzieży, książkach, plastikowych opakowaniach, a nawet na żywności. Poinformuj swoich konsumentów, że towar jest pakowany w sterylnych warunkach magazynowych, przez zdrowych pracowników, ten który jest np. zwracany przez poprzedniego konsumenta, jest przed ponowną sprzedażą poddawany kwarantannie, bądź dezynfekcji.

3.
bezpieczną formę płatności – to obopólne życzenie zarówno strony kupującej jak i sprzedającej w e-commerce. Bezgotówkowe formy płatności są preferowane także w czynnych punktach sprzedaży, takich jak apteki czy markety, a w przypadku e-commerce stanowią zdecydowaną większość względem form gotówkowych, np. takich jak pobrania. Pod bezpieczeństwem płatności kryje się jednak również gwarancja, że przelane środki pozostają bezpieczne, także w przypadku chęci zwrotu towaru, gdyż obecnie każdy z klientów dwa razy obraca każdą złotówkę przed jej wydaniem.

4.
bezpieczną formę dostawy – to jeden z punktów, zależny w dużej mierze od firmy logistycznej, z którą współpracujesz. Jeżeli firma kurierska, która realizuje dla ciebie wysyłki, wdrożyła specjalne procedury, poinformuj o tym klienta przed zakupem. Jeżeli miałby zrezygnować z zakupów, w obawie o kontakt z dostawcą, to na pewno uspokoi go informacja, o możliwości pozostawienia przesyłki pod drzwiami, bez podpisywania dokumentów i bezpośredniego kontaktu z kurierem.

5.
możliwość bezpiecznego zwrotu – to związane jest bezpośrednio z bezpieczną płatnością. Klient, którego być może sytuacja po raz pierwszy w życiu zmusiła do robienia zakupów online, może mieć obawy, bo nie wie, jak przebiegają procedury ewentualnego zwrotu, jeżeli okaże się, że nie trafił z rozmiarem, albo produkt mu nie odpowiada. Poinformowanie o możliwości bezpiecznego zwrotu, a nawet wydłużenie, ponad to, co na sprzedawcę nakłada prawo, okresu na odstąpienie od umowy powinno przełamać te obawy.

Ten artykuł jest częścią publikacji Grupy Roboczej E-commerce pt. “E-commerce w czasach kryzysu”, opublikowanej w czerwcu 2020r. Zachęcamy do zapoznania się z całością materiału. Publikacja jest dostępna bezpłatnie w formacie pdf.

Paweł Zasuń

Paweł Zasuń

Czytaj także

Poradnik E-commerce: Czy muszę promować swój sklep?

Poradnik E-commerce: Czy muszę promować swój sklep?

To nie ulega wątpliwości. Sklep bez promocji jest jak wiersz napisany do szuflady – niby powstał, ale nikt poza autorem o nim nie wie. Każdy sklep zakładany jest po to, żeby sprzedawać, natomiast jeżeli nie jest w żaden sposób promowany, to nie ma możliwości, by generował sprzedaże, pozwalające choćby na jego utrzymanie. Na promocję sklepu warto patrzeć dwutorowo i opracować współgrające ze sobą strategie – długo i krótkoterminową.