Wschodzące trendy w reklamie natywnej

Reklama natywna odnotowała w ciągu kilku ostatnich lat wyraźny wzrost, głównie dzięki zjawisku ślepoty banerowej. Ponieważ użytkownicy podczas przeglądania Internetu często napotykali banery z reklamami, w końcu przestali na nie zwracać uwagę. Co to oznacza dla firm marketingowych i reklamowych? Oto krótkie podsumowanie tego, co naszym zdaniem się wydarzy:

  1. Większość firm nadal będzie przeznaczać część swoich budżetów reklamowych na banery, ponieważ nadal mogą one przynosić dobre wyniki.
  2. Dobrzy marketerzy zrewidują sposób alokacji swoich budżetów marketingowych i zbadają, w jaki sposób mogą przynieść lepsze zyski.
  3. Coraz więcej marketerów zdaje sobie sprawę, że reklama natywna jest dobrym rozwiązaniem.

Jeśli korzystasz już z reklamy natywnej, aby docierać do swoich odbiorców i ich angażować, to jest to świetna wiadomość! Oznacza to, że już teraz czerpiesz korzyści z tego, że użytkownicy domyślnie nie ignorują Twojej reklamy. Mimo wszystko musisz się również liczyć z tym, że konkurencja będzie coraz większa. Wraz z rosnącą liczbą reklamodawców dostrzegających wartość reklamy natywnej, będziesz potrzebować każdej możliwej broni z arsenału. A jeśli nie masz jeszcze doświadczenia, potraktuj to jako okazję do rozpoczęcia swojej przygody z reklamą natywną! Wznieś się ponad konkurencję i konsekwentnie zdobywaj odbiorców, poznając najnowsze trendy w reklamie natywnej.

Najpopularniejsze trendy w reklamie natywnej, których nie możesz zignorować

Z tego, co możemy zaobserwować, istnieją dwie główne motywacje dla najnowszych trendów: zaangażowanie i prywatność. Jak już wspomnieliśmy, konkurencja będzie coraz bardziej zacięta. Dlatego reklamodawcy powinni pracować nie tylko nad przyciąganiem uwagi odbiorców, ale także nad jej faktycznym utrzymaniem. Należy to jednak robić z poszanowaniem prywatności użytkowników. Jeśli więc chcesz tworzyć skuteczne strategie reklamy natywnej, pamiętaj o poniższych, najważniejszych trendach w tej dziedzinie.

Przystosowanie się do przyszłości bez plików cookie

Aby zrozumieć, co tak naprawdę oznacza zwrot „bez plików cookie”, najpierw musimy zrozumieć, czym w ogóle są pliki cookie. Pliki cookie to małe fragmenty tekstu tworzone przez witryny internetowe, które są osadzane w przeglądarce użytkownika w celu przechowywania jego danych osobowych, informacji o preferencjach, aktywności przeglądania i innych. Rezygnacja z plików cookie oznacza po prostu możliwość śledzenia informacji o użytkowniku bez ich stosowania. Śledzenie w przeglądarce internetowej zostanie zastąpione następującymi metodami:

  • Po stronie serwera. System śledzenia może utworzyć unikatowy identyfikator użytkownika w oparciu o różne cechy urządzenia, takie jak system operacyjny, język i inne.
  • Adres IP. W przypadku tej metody aktywność użytkownika może być śledzona na podstawie adresu IP. Nadal zapewnia to anonimowość, ponieważ większość sieci domowych ma dynamiczne adresowanie IP, co oznacza, że adres IP jest za każdym razem przypisywany losowo.

Dlaczego jednak reklamodawcy muszą zadawać sobie tyle trudu, by zbierać dane od użytkowników? Jeśli ktoś poprosi Cię o zgodę na zbieranie tych wszystkich informacji, prawdopodobnie odmówisz. Zapewne nie chcesz też, żeby śledziła Cię losowa strona, na której czytasz o najbardziej szalonych sposobach umierania myszoskoczków. Jednak to nie tylko chęć sprawiania wrażenia „mniej prześladującego” skłania właścicieli witryn do rezygnacji z plików cookie. Najważniejsze przeglądarki, takie jak Mozilla Firefox i Apple Safari, już domyślnie wyłączają pliki cookie stron trzecich. Google ma zamiar pójść w ich ślady, wycofując je całkowicie do połowy 2024 roku. Na szczęście przestrzeganie prywatności użytkowników nie oznacza konieczności działania po omacku. Korzystając z dwóch wspomnianych przez nas rozwiązań, można śledzić następujące informacje:

Rozwój mediów interaktywnych (rich media): korzystanie z interaktywnych formatów reklamowych

Rich media wykorzystują kombinację tekstu, filmów, obrazów, animacji i innych istotnych elementów, aby zachęcić użytkowników do interakcji. 

Mimo, iż zamysłem jest, by wypróbować te metody w banerach reklamowych, nie ma nic złego w używaniu multimediów również w reklamie natywnej. W końcu reklamy natywne mogą przybierać różne formaty. Jedyną zasadą jest to, że muszą one zmieścić się natywnie w witrynie wydawcy. Zastanawiasz się zapewne, dlaczego po prostu nie trzymać się sprawdzonego formatu filmu? Jeśli chcesz przyciągnąć użytkowników do swojej witryny, twoim celem jest to, aby kliknęli w reklamę natywną. Reklama wideo jest przydatna do wielu celów, ale niekoniecznie zachęca oglądających do działania.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kreacjach reklamowych

Wszelkiego rodzaju generatory SI istnieją już od pewnego czasu. Dlaczego więc nie wykorzystać mocy tej (stale rozwijającej się) technologii do tworzenia niesamowitych kreacji reklamowych? Najbardziej oczywistym sposobem jest generowanie samej kreacji przy użyciu sztucznej inteligencji. Technologia ta pozwala na przeglądanie dużej ilości danych, które  tworzą pożądany wynik. Niektóre narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą nawet sugerować formaty reklamowe, elementy lub filmy, których można użyć. Jest to pomocne, jeśli nie chcesz rozpoczynać procesu twórczego od zera. Jednak nie jest to jedyny sposób, w jaki sztuczna inteligencja może usprawnić tworzenie treści przez reklamodawców. Oto nasze ulubione sposoby, w jakie sztuczna inteligencja zmienia krajobraz tworzenia kreacji reklamowych:

  • Personalizacja skalowania. To, który element zwróci uwagę użytkownika na reklamę, może zależeć od tego, kim jest użytkownik. W tym przypadku sztuczna inteligencja może przyjrzeć się temu, co na przestrzeni lat przemawiało do grupy demograficznej, do której należy docelowy odbiorca. Następnie przedstawi kreację w skali, która przyciągnie uwagę do tego elementu.
  • Iteracyjna optymalizacja. Wykracza to poza zwykłe testy podzielone (testy A/B). Sztuczna inteligencja może przetestować wiele wersji reklamy i podzielić uzyskane dane, aby określić najskuteczniejsze kolory, elementy i kombinacje.
  • Monitorowanie w czasie rzeczywistym. Pomyśl o tym jak o dokładnej odpowiedzi na każde pytanie, które zadajesz. Dzięki uzyskanym w ten sposób informacjom można w ostatniej chwili wprowadzić zmiany w kreacjach, a nawet usunąć z obiegu te, które nie przynoszą oczekiwanych efektów.

Dominacja wideo w reklamie natywnej

Mimo, iż większość filmów nie zawiera elementów interaktywnych, ludzie nadal uwielbiają je oglądać, ponieważ opowiadają historię. Nie muszą zastanawiać się nad znaczeniem reklamy, ponieważ mają ją podaną jak na tacy. Uwierz nam, że przy całej istniejącej konkurencji będziesz chcieć, aby odbiorcy z łatwością zrozumieli Twoją reklamę i jak najszybciej ją kliknęli. Zastanawiasz się jednak, dlaczego warto stosować akurat natywne reklamy wideo? Raport Nielsena przedstawił cenne statystyki dotyczące tego, co sprawia, że wideo jest świetną opcją w porównaniu z reklamami wideo poprzedzającymi wyświetlenie materiału głównego (tzw. reklamy pre-roll, uważane powszechnie za irytujące):

  • Wszystkie natywne reklamy wideo w badaniu wypadły lepiej niż ich odpowiedniki pre-roll.
  • W porównaniu do reklam pre-roll nastąpił 82% wzrost popularności marki.
  • Wystąpił wzrost rozpoznawalności marki o 42% w kontekście zamiaru zakupu.

Równoważenie personalizacji z prywatnością

Jak omówiono w poprzednich punktach, rezygnacja z plików cookie nie oznacza rezygnacji z jakiegokolwiek poziomu personalizacji. Można to osiągnąć na wiele sposobów, ale ogólną ideą jest praca z dużymi (i zanonimizowanymi) danymi zamiast z indywidualnymi elementami informacji. Istnieją oczywiście wyjątki, o których porozmawiamy w kolejnym punkcie w ramach targetowania kontekstowego. Można nadal segmentować odbiorców i podejmować decyzje na tej podstawie, jednocześnie dbając o ich prywatność. Gdy podążamy za dzisiejszymi trendami, zawsze odnosimy sukces!

Jak wygląda przyszłość reklamy natywnej?

Przytoczone przed chwilą trendy będą postępować, aż staną się normą. W przyszłości reklama natywna będzie więc w pełni wykorzystywać potencjał trendów, które w strategiach reklamy natywnej nadadzą priorytet zarówno zaangażowaniu użytkowników, jak i prywatności. Oto spojrzenie na to, jak będzie wyglądać przyszłość.

Personalizacja treści za pomocą sztucznej inteligencji

Nawet po wyeliminowaniu plików cookie, w przyszłości nadal będzie dużo personalizacji treści. A ponieważ sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wydajna w przetwarzaniu i analizowaniu dużych ilości danych, wyniki będą coraz lepsze! Zachowanie użytkownika nie jest jednak jedyną rzeczą, której sztuczna inteligencja potrzebuje do tworzenia spersonalizowanych treści. Powinna ona również być w stanie zrozumieć treść, w której umieszczane są reklamy natywne. W końcu w reklamie natywnej chodzi o to, by nie była natrętna, lecz harmonijnie wtapiała się w treść i jednocześnie się wyróżniała. Mówiąc o wtapianiu się…

Zwiększone wykorzystanie targetowania kontekstowego

Targetowanie kontekstowe polega na wykorzystaniu danych własnych lub danych uzyskanych przez witrynę internetową w celu poprawy komfortu korzystania z witryny przez użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam. Nawet jeśli wszystkie wyszukiwania odbiorcy dotyczyły zakupu nowego samochodu, nie zobaczy reklamy samochodu na stronie z przepisami kulinarnymi. W przyszłości zobaczymy więcej takich sytuacji, ponieważ:

  • W przyszłości może nie być plików cookie. Trzeba się liczyć z rzeczywistością, w której nic nie polega na plikach cookie. W końcu fakt, że użytkownik znajduje się na stronie o ptakach, oznacza, że jest tym wystarczająco zainteresowany, by podjąć działanie.
  • Ta metoda uwzględnia to, o czym myśli teraz użytkownik. Użytkownik podejmuje działanie teraz, więc dobrze jest prezentować reklamy, które są zgodne z intencjami stojącymi za bieżącym działaniem.
  • Ta metoda jest zgodna z tym, o co chodzi w reklamie natywnej. Reklama natywna polega na zapewnianiu bezproblemowych doświadczeń użytkownikom. Ponieważ prezentowane reklamy są wybierane tak, aby były jak najbardziej dopasowane do treści strony, będą w stanie utrzymać uwagę i zainteresowanie odbiorców.

Nacisk na zrównoważoną i etyczną reklamę

Dni podejrzanych, niegodnych zaufania praktyk reklamowych mogą za kilka lat odejść w zapomnienie. Ponieważ główne przeglądarki odwracają się od plików cookie, reklamodawcy będą musieli polegać na innych, bardziej etycznych metodach gromadzenia danych użytkowników. Internauci są teraz mniej skłonni, by komuś zaufać. Ostatnią rzeczą, jakiej byśmy chcieli, jest to używanie przez nich programów blokujących reklamy, które trwale usuwają je  z zasięgu wzroku. Wierzymy jednak, że przynajmniej w świecie reklamy natywnej branża na stałe przestawi się na bardziej uczciwe i przejrzyste praktyki.

Wnioski: trendy przychodzą i odchodzą, ale zasady reklamy natywnej są wieczne

Dawno minęły czasy, gdy reklama online mogła zapewnić współczynnik klikalności na poziomie 44%. Tak przynajmniej wyglądała reklama AT&T z 1993 roku. Od tego czasu użytkownicy online zdążyli jednak znudzić się otaczającymi ich reklamami. Nie spodziewajmy się więc, że znowu zobaczymy takie liczby! Mimo to podstawowe zasady reklamy (w tym reklamy natywnej) pozostają niezmienne: należy stworzyć przekaz, który będzie rezonował z odbiorcami tam, gdzie go zobaczą. 

Wszystkie osoby w jakikolwiek sposób zaangażowane w reklamę natywną powinny pamiętać o tym, że aby nie pozostać w tyle za konkurencją, należy koniecznie śledzić trendy. Jest to kluczowe w dobie zaawansowanych technologii, ponieważ mogą one całkowicie zmienić sposób prowadzenia działalności. Nie zapominajmy jednak o podstawach! Utrzymają nas na ziemi i uchronią przed przytłoczeniem przez stale rozwijającą się branżę reklamy natywnej. Życzymy jeszcze bardziej skutecznych kampanii, niezależnie od obowiązujących trendów!

Yuliia Petruk

EU Sales Team Lead at MGID

Wciśnij ESC, żeby zamknąć