„Kryzys wizerunkowy”w wyszukiwarce — co robić, gdy Google przestaje lubić naszą stronę?

Kryzys wizerunkowy to nagłe i nieprzewidziane zdarzenie, które w istotny sposób wpływa na to, jak konsumenci postrzegają daną markę. Zjawisko to możemy odnieść także do algorytmów wyszukiwarek. To, w jaki sposób postrzegają one stronę, jak widzą jej „wizerunek”, determinuje, jak często będzie się ona wyświetlać w wynikach wyszukiwania i na których pozycjach. Kryzys w tym obszarze potrafi zniszczyć wypracowany autorytet, powodując spadki widoczności, co ostatecznie przekłada się na przychody firmy oraz jej postrzeganie przez klientów.

Przyczyny problemów z widocznością w Google

Nagłe spadki widoczności w wyszukiwarce mogą mieć podłoże wewnętrzne lub zewnętrzne. Do najczęstszych przyczyn wewnętrznych zaliczyć możemy błąd ludzki. Bardzo często zdarza się, że niepoprawnie ustawiony znacznik meta robots, czy omyłkowo dodana w pliku robots.txt dyrektywa mocno ograniczy widoczność w Google.

Szczególnie niebezpieczne są błędy ludzkie przy prowadzeniu migracji strony. Złożoność pro- cesu powoduje, że niemal na każdym etapie istnieje ryzyko popełnienia brzemiennej w skutkach pomyłki, prowadzącej do utraty ruchu z wyników organicznych.

Spadki widoczności przy migracji mogą być też owocem świadomych decyzji, takich jak: usunięcie
generujących ruch z wyszukiwarki podstron czy zbyt mocna ingerencja w treść.

Analizując podłoże kryzysu wizerunkowego w wyszukiwarce, warto sprawdzić też jakość treści czy stan techniczny strony. Zbyt wolne ładowanie, problemy z wersją mobilną, Thin i Duplicate Content to jedne z najczęstszych wewnętrznych przyczyn utraty wypracowanych w Google pozycji.

Poza problemami natury wewnętrznej, na widoczność wpływają także czynniki zewnętrzne. Do nich zaliczyć możemy:

  • obecność wirusów na stronie firmowej, występowanie podstron, utworzonych w wyniku
  • działania wirusa, kierujących do wątpliwej reputacji domen,
  • posiadanie w profilu linków, odnośników ze spamerskich stron.

Nie należy też zapominać o aktualizacjach algorytmów Google. W tym przypadku spadki wynikają przede wszystkim z niedostosowania witryny do wymogów wyszukiwarki od strony technicznej i contentowej.
Zdarza się, że obrywają także strony, którym nic pod tym względem nie można zarzucić.

Jak rozpoznać kryzys widoczności w wyszukiwarce?

Głównym objawem spadku widoczności w wyszukiwarce jest wyłapywanie typowych dla tego zjawiska objawów, czyli spadku ruchu organicznego, zmniejszenia liczby słów kluczowych, na które widoczna jest domena, a także obniżenie wydajności strony.
Do monitoringu warto wykorzystywać specjalistyczne narzędzia i systemy analityczne.

Artykuł jest częścią trendbooka „Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digitalu public relations” Grup Roboczych IAB Polska.

Publikacja stanowi kompendium wiedzy ekspertów public relations, SEM oraz social media w zakresie tworzenia strategii i realizacji działań kryzysowych online.

Strategie zarządzania spadkiem widoczności w Google

Gwałtowne zmiany w wynikach wyszukiwania powinny być sygnałem do przeprowadzenia szczegółowej analizy i opracowania działań naprawczych.
Analizie powinny być poddane następujące obszary:

  • stan techniczny witryny,
  • treści na stronie,
  • profil linków,
  • bezpieczeństwo.

Po gruntownym sprawdzeniu witryny i jej otoczenia, w zależności od wykrytych problemów możemy:

  • zlikwidować problemy techniczne utrudniające skanowanie, indeksację czy renderowanie treści, poprawić jakość contentu, usunąć niepotrzebne strony, wyeliminować zduplikowane materiały,
  • budować profil linków w sposób naturalny, unikać masowego kupowania odnośników czy korzystania z Systemów Wymiany Linków (tzw. SWL),
  • usunąć wirusy oraz wszelkie automatycznie wygenerowane strony, zaktualizować oprogramowanie i zabezpieczyć witrynę przed ponowną infekcją,
  • zgłosić do Google strony, na których bezprawnie opublikowano kopie Twoich treści.

Należy pamiętać, że kryzys wizerunkowy w Google może trwać bardzo długo i nawet mimo szybkiej reakcji odzyskanie ruchu z wyników organicznych będzie wymagało cierpliwości i systematycznej pracy.

Jak ograniczyć ryzyko wystąpienia kryzysu widoczności w wyszukiwarce?

Lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Zwłaszcza że kryzysy wizerunkowe w wyszukiwarce mogą trwać miesiącami. Oto co można zrobić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia takiego zjawiska:

  • planuj dokładnie migrację, nie zapomnij o przeniesieniu treści, meta tagów i przekierowaniu starych
  • adresów na nowe,
  • twórz wartościowe materiały, które będą atrakcyjne dla odbiorców i wyszukiwarek,
  • czuwaj nad stanem technicznym strony, raz na jakiś czas wykonaj audyt SEO,
  • monitoruj widoczność witryny oraz ruch organiczny,
  • badaj liczbę oraz jakość odnośników, które prowadzą do Twojej strony,
  • regularnie aktualizuj CMS, rozważnie dobieraj rozszerzenia, ogranicz liczbę osób mających dostęp lub rozważ przydzielenie odpowiednich uprawnień.

Podsumowanie

Dbanie o wizerunek strony firmowej w kontekście algorytmów wyszukiwarek jest ważne, gdyż bez odpowiedniego autorytetu Google nie będzie wyświetlał jej w wynikach wyszukiwania. To z kolei przełoży się na niższą sprzedaż, mniejszą rozpoznawalność marki czy też utratę statusu eksperta
w danej branży.
Kryzysy „wizerunkowe” w wyszukiwarce mogą poważnie zachwiać biznesem, dlatego najlepiej ich unikać. Zwłaszcza że naprawa może być czasochłonna i nigdy nie ma pewności, że utraconą pozycję uda się w pełni odzyskać.

Daniel Jędrysik

MARKETING MANAGER W AGENCJI KS

Wciśnij ESC, żeby zamknąć