Instargam: działania organiczne

Krótka historia światowa i statystyki

“Zbliżamy Cię do rzeczy i ludzi, które kochasz” – to krótki opis, z którym identyfikuje się Instagram dziś, jako medium społecznościowe. Misja dzielenia się zdjęciami i filmami towarzyszy Instagramowi od po czątku istnienia. Za oficjalną datę założenia platformy przyjmuje się 6 października 2010 roku, a za ojców projektu oraz późniejszego, ekspresowego sukcesu – Kevina Systroma i Marka Kriegera. Co ciekawe, analogicznie do pierwszej istoty w kosmosie, bohaterem pierwszego w historii postu na Instagramie był szczeniak jednego z twórców.

Koncepcja zakładająca zmianę sposobu in
terakcji użytkowników online i połączenie platformy społecznościowej z udostępnianiem zdjęć, wideo oraz komentowaniem, dzięki idei tworzenia społeczności i silnego zaangażowania użytkowników spotkała się z ogromnym zainteresowaniem.
Początkowo aplikacja była dostępna wy- łącznie dla posiadaczy Iphone’ów, groma- dząc 10 milionów unikalnych użytkowników.
Kolejny gwałtowny wzrost miał miejsce w 2012 roku gdy do platformy dołączyli po- siadacze smartfonów z systemem Android.

Kilka dni po rozszerzeniu działań Instagram
został kupiony przez Facebooka za miliard dolarów.

Charakterystyka platformy

Instagram jest 4. najpopularniejszym medium społecznościowym na świecie, z liczbą 2 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. Chcąc rozpocząć korzystanie z platformy należy założyć bezpłatne konto. Dostęp do Instagrama możliwy jest za pomocą aplikacji mobilnej dostępnej dla każdego systemu operacyjnego, oraz przeglądarki internetowej. Na platformie wyróżniamy 2 typy kont, w zależności od celu ich utworzenia. Pierwszym jest profil osobisty, drugim jest konto profe sjonalne, które ze względu na dostęp do funkcji biznesowych oraz rozbudowanych statystyk konta jest przeznaczone dla firm freelancerów.

Po założeniu konta do dyspozycji jest możliwość obserwowania większości profili, znajomych, preferowanych twórców, hashtagów, ulubionych marek lub karty “Eksploruj”, która daje możliwość odkrywania nowych materiałów, spersonalizowanych na podstawie indywidualnych zainteresowań właściciela konta. Jako użytkownik mamy do wyboru 3 “Widoki”. Pierwszy z nich to klasyczny feed z postami osób, które obserwujemy, sugerowanymi twórcami oraz treścią sponsorowaną. Drugim jest widok “Obserwowani”, gdzie znajdziemy wyłącznie treści publikowane przez twórców, którzy otrzymali od nas „follow”.

Trzecim widokiem jest “lubione”, gdzie znajdziemy wyselekcjonowane przez nas konta, które mogą znaleźć się na tej liście wyłącznie dzięki manualnym ich dołączeniu. Instagram daje również możliwość budowania relacji poprzez interakcje. Platforma oddaje do dyspozycji: polubienia, komentarze, udostępnienia, czy prywatne wiadomości (DM-direct message). Instagram daje również możliwość zwiększenia prywatności na swoim koncie. Aktywując “Konto prywatne”, dostęp do naszego profiluoraz publikowanych treści będą miały wyłącznie osoby, których prośby o obserwowanie zostały zaakceptowane przez właściciela.

Wśród istotnych funkcji Instagrama mo
żemy wymienić:
• edycję zdjęć,
• tworzenie reels (format wideo) wewnątrz platformy (dedykowany edytor Instagrama),
• tworzenie historii ograniczonych czasowo – stories,
• posty karuzelowe – dające możliwość umieszczenia max. 10 elementów, zdjęć w jednej publikacji,
• sklepy wewnątrz aplikacji,
• dostęp do aplikacji, z pozycji komputera,
• wyszukiwanie za pomocą lokalizacji.

Funkcjonalność i formaty organiczne

Newsfeed to inaczej aktualności na platformie Instagram, w których pojawia się głównie content publikowany z profili obserwowanych przez użytkownika. Dodatkowo użytkownikowi sugerowane są konta, które pasują do jego zainteresowań. Jest to również przestrzeń, którą wykorzystuje się w działaniach reklamowych.

Źródło: Zrzut ekranu, Instagram.com

Jakie formaty pojawiają się w newsfeedzie?
• Grafika/zdjęcia
To pojedyncze grafiki to jedna z najczęściej wybieranych form publikacji. Zdjęcia najczęściej publikowane są “w kwadracie” (rozdzielczość 1080×1080 pikseli), rzadziej w pionowej i poziomej.
• Karuzela
To format graficzny, pozwalający na publikację większej liczby zdjęć lub grafik w obrębie jednego posta – maksymalnie 10 obiektów graficznych w ramach jednej publikacji – galerię można przeglądać, przesuwając w lewo lub prawo.
• Reels
To krótkie formy wideo (do 90 sekund) z możliwością wzbogacenia o efekty wizualne, filtry i muzykę. Zalecany format to 1080 x 1920 pikseli.
• Wpis współdzielony
To forma publikacji, która pozwala tworzyć post lub reels przez dwie osoby. Publikacja pojawia się na obu profilach z identyczną liczbą polubień i komentarzy.

Instagram Newsfeed

Odbiorca może zareagować na publikację poprzez jej polubienie (tzw. serduszka), skomentowanie wpisu – platforma umożliwia również zablokowanie możliwości dodawania komentarzy pod postem – lub udostępnienie posta innemu użytkownikowi, poprzez wiadomość prywatną. Co istotne każdą publikację można zapisać oraz dodać do prywatnej kolekcji – kolekcję widoczna będzie jedynie dla jej właścicieli profilu w sekcji “zapisane”. Widoczne na newsfedzie wpisy użytkownik może udostępnić na swoim profilu jako Instagram Stories.

Jakie treści wyświetlane są w aktualnościach i dlaczego?

Zasady działania algorytmu Instagrama dotyczące kolejności i ogólnego pojawienia się danej publikacji w aktualnościach nie zo stały w pełni ujawnione (w 2021 Adam Mosseri – CEO Instagrama, chcąc dodać platformie transparentności oraz wyjść naprzeciw potrzebom użytkowników, ujawnił część szczegółów dotyczących pracy algo rytmu), jednak platforma zapewnia, że nie ukrywa wpisów pochodzących od użytkowników, których obserwujemy.

Z oficjalnych danych dotyczących algorytmu można wywnioskować, że pod uwagę brane jest wypadkowa: treść publikacji, zainteresowań użytkownika, data publikacji, poprzednia interakcja z osobą zamieszczającą post oraz konta dodane do listy ulubionych. Dodatkową funkcją algorytmu jest cykliczne umieszczanie w newsfeedzie użytkownika publikacji sprzed kilku dni, aby użytkownik nigdy nie przeoczył treść, która go interesuje.

Ponadto w przypadku publikacji z kilkoma zdjęciami (tzw. karuzela) algorytm może wyświetlić wpis użytkownikowi kilkukrotnie, pokazując za każdym razem inne zdjęcie z karuzeli. Ma to na celu dopasowanie treści do preferencji danego użytkownika.

Co więcej, w panelu aktualności mogą pojawić się polecane posty, które nie należą do obserwowanych profili. Sugestie te wyświetlane są w oparciu o aktywność (publikacje podobne do tych, które zostały np. polubione), kontakty (profile podobne do tych, które są obserwowane) oraz interakcja dokonywana wcześniej z danym profilem, który nie jest obserwowany.

By treści w newsfeedzie ograniczyć jedynie do publikacji obserwowanych użytkowników, należy w lewym górnym rogu dotknąć napisu “Instagram”, a następnie wybrać opcję “Obserwowani”

Instagram Stories

Wewnątrz aplikacji Instagrama istnieje możliwość dzielenia się treściami ograniczonymi czasowo “Stories”, które znikają profilu po 24 godzinach.

Źródło: własne, Instagram

Jest również możliwość zatrzymania wybranych stories i umieszczenia ich na stałe na swoim profilu, dodając je do sekcji wyróżnione. Relacje te dostępne są w głównej części profilu, zaraz pod bio i zdjęciem profilowym.

W ramach Stories można publikować zarówno zdjęcia, jak i wideo. Co istotne, w panelu jest możliwość ich edycji: interaktywne naklejki, filtry, gify, szablony czy możliwości tworzenia własnych quizów dla oglądających relacje.

Instagram Reels

Instagram Reels, inaczej Rolki,to kanał publikacji treści wideo na platformie, który podobnie jak TikTok oraz Shorts na YouTubie pozwala na zamieszczenie

Źródło: Zrzut ekranu, Instagram.com

klipów trwających kilkadziesiąt sekund (maksymalnie 90 sekund). Reelsy mają własną ikonę na dole aplikacji, jak również w zakładce “Eksploruj”, w aktualnościach lub udostępnianych stories na profilu publikującego,

Rolkę można nagrać bezpośrednio w aplikacji Instagram, posługując się dostępnymi efektami, filtrami i muzyką lub wgrać przy- gotowany wcześniej film. Co warte podkreślenia profile osobiste lub konta twórców mają znacznie szerszy wybór dźwięków (muzyki) niż konta biznesowe. Jest to spo- wodowane prawami autorskimi, które wyglądają inaczej przy zastosowaniu muzyki do użytku komercyjnego/reklamowego.

Platforma w dużo większym stopniu promuje treści reels niż statyczne publikacje. Publikacje w formie Instagram Reels, tak jak w przypadku postów statycznych, pozwalają na zastosowanie znaczników produktów, co umożliwia robienie zakupów. Rolki można komentować, polubić, udostępnić lub zapisać. Dostępna jest również funkcja stworzenia współdzielonej rolki, która pojawi się na dwóch profilach. Dodatkowo jest możliwość stworzenia remiksu już powstałej rolki, czyli odpowiedź w formie video na już gotowy film.

Nazywane również Instagram Collabs to forma publikacji, która pozwala na umieszczenie posta oraz rolki na dwóch profilach jednocześnie. W praktyce oznacza to, że publikując wpis można zaprosić innego użytkownika do współtworzenia treści, a gdy on zaakceptuje zaproszenie, to post wyświetli się również na jego profilu. Nad publikacją w miejscu nazwy użytkownika pojawią nazwy kont obu profili.

Wpisy współdzielone

Źródło: Zrzut ekranu, Instagram.com

Co ważne, na obu kontach widoczna jest ta sama liczba polubień pod wpisem, te same komentarze i obu współtwórców ma dostęp do wspólnych statystyk. Opcja ta cieszy się dużym potencjałem szczególnie przy współpracach marek z ambasadorami, kolaboracją dwóch firm czy po prostu przy tworzeniu angażującego contentu przez obu twórców.

Jest to katalog, w którym użytkownik może tematycznie poukładać miejsca, produkty i posty. Sekcja z przewodnikami znajduje się na profilu w dodatkowej zakładce z symbolem papierowego przewodnika. W tym miejscu inni odbiorcy mogą przejrzeć przygotowaną przez autora serię postów i przejść do każdego z nich po kolei. Po kliknięciu w wy- brane zdjęcie użytkownik zostaje automatycznie przeniesiony do konkretnego wpisu.

Przewodniki na Instagramie


Funkcja ta jest przydatna do tworzenia zbioru wiedzy na dany temat, przez co odbiorcy w łatwy sposób mogą odnaleźć interesujące ich treści. Umieszczone cykle postów można następnie dowolnie tytułować wraz opisywać. Przewodniki można wielokrotnie edytować i dodawać kolejne, nowsze treści.

Źródło: Zrzut ekranu, Instagram.com

Transmisja na żywo


Obraz z kamery można transmitować na dwa sposoby: samemu lub z kimś. W pierw- szym przypadku cała transmisja należy do jednego użytkownika i pojawia się na jego profilu. Natomiast w drugim przypadku obraz zostaje podzielony na pół i widoczne są dwie osoby.

W momencie, kiedy dany użytkownik rozpoczyna transmisję na żywo, Instagram przesyła osobom obserwującym informację o Live z zachętą do dołączenia. Dodatkowo zdjęcie profilowe osoby będącej ”Live” pojawia się u góry Aktualności w sekcji Stories z kolorową obwódką i napisem “Na żywo”. Wystarczy kliknąć zdjęcie, aby dołączyć do transmisji.

W trakcie oglądania można zostawić polubienie lub komentarz, na który osoba prowadząca może odpowiedzieć. Autor transmisji może ją zapisać na swoim profilu. Takie nagranie pojawi się w sekcji Reels, dzięki czemu inni użytkownicy będą mieli szansę na odtworzenie wideo w późniejszym czasie.

Opcja ta sprawdza się w kontakcie z odbiorcami, którzy na żywo mogą zadać pytanie i uzyskać odpowiedź. Niektóre marki wykorzystują ten format do prezentacji swoich produktów oraz ich sprzedaży podczas transmisji.

Autorzy:

Marta Górka
Magdalena Jaroma
Mateusz Rakowski


Artykuł jest częścią Przewodnika Po Social Media w Polsce stworzonego przez Grupę Roboczą Social Media IAB Polska. Na blisko 150 stronach zawarto przegląd najważniejszych serwisów społecznościowych oraz najważniejsze zagadnienia związane z demografią, metaverse, czy rozszerzoną rzeczywistością. Przewodnik jest dedykowany osobom zajmującym się tworzeniem treści, reklamą, public relations i marketingiem, przedstawicielom mediów oraz wszystkim zainteresowanym aktualnym stanem i trendami w polskim świecie mediów społecznościowych.

Publikację można bezpłatnie pobrać tutaj >

Marta Górka

Wciśnij ESC, żeby zamknąć