Half Price Club – Kupuj jeszcze taniej Maria Markiewicz
Opis akcji:
Najnowsza kampania sieci sklepów typu off-price Half Price promuje program lojalnościowy HalfPrice Club. Kampania jest prowadzona we wszystkich kanałach social media, OOH oraz digital.
Rola AI:
Kampania wykorzystuje kreacje stworzone przez AI. Dyrektor marketingu chwali sobie szybkie działanie i wachlarz możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja, ale zaznacza, że traktuje to narzędzie jako uzupełnienie i wsparcie dotychczasowych narzędzi.
Najważniejszą kwestią jest transparentność marki z odbiorcami – przy każdej kreacji jest informacja o tym, że powstała za pomocą sztucznej inteligencji – w mojej ocenie to bardzo ważny element, który zapobiega dezinformacji odbiorców, a przy okazji w sposób transparenty pokazuje możliwości wykorzystania nowych technologii.
Hugo Boss & wirtualni influencerzy
Opis akcji:
Hugo Boss, chcąc odświeżyć swój wizerunek wśród młodszej grupy odbiorców, postanowił w 2022 r. zrealizować kampanię #ByYourOwnBoss we współpracy z wirtualnymi influencerami – Immą i Nobody Sausage.
Rola AI:
Zadaniem wirtualnych influencerów była publikacja na swoich Instagramowych profilach postów, prezentujących Immę i Nobody Sausage, ubranych w bluzy Hugo Boss. Posty spotkały się z uznaniem wśród internautów – grafika na profilu Nobody Sausage uzyskała ponad 30 tys. reakcji.
NIVEA – pierwsze testy Al
Opis akcji:
Marka NIVEA przeprowadziła jedną z pierwszych kampanii z wykorzystaniem Ai w dniach 4-30.11.2022, a jej celem było zwiększenie wizerunku marki. Produktem, który był promowany została linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy (NIVEA Soft), a odbiorcami treści – kobiety.
Rola AI:
W ramach kampanii zastosowano testy A/B między dwoma formatami reklamowymi – In-Image Ads vs In Image Ads + Al. W pierwszym wypadku grafiki zostały stworzone przez grafika, a w drugim została wykorzystana sztuczna inteligencja. Elementy takie jak logo, nazwa produktu czy hasła reklamowe w obu przypadkach pozostały takie same. Wyniki były stale monitorowane i optymalizowane wykorzystując technologię computer vision, która analizuje poszczególne elementy oraz pozwala na kontekstowe kierowanie reklam.
W działaniach wykorzystano w kolejnym etapie porównanie także banneru stworzonego przez Al na podstawie tagów.
Wyniki testów okazały się porównywalne! Obie kampanie konwertowały równie dobrze analizując wskaźniki takie jak CTR, współczynnik konwersji czy zaangażowanie. Dodatkowo dzięki wielu kombinacjom wygenerowanym przez sztuczną inteligencję powstała możliwość tworzenia wielu angażujących reklam w krótkim czasie.
Artykuł jest częścią poradnika „AI w Social Media” Grupy Roboczej Social Media IAB Polska.
Publikacja dostarcza praktycznej wiedzy na temat korzyści, wyzwań i możliwości, jakie niesie ze sobą stosowanie AI w mediach społecznościowych.
Ja w przyszłości – powered by AI & ING
Opis akcji:
Kampania zachęcająca Polaków do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i życiem na emeryturze.
Rola AI:
Bank wykorzystał narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, osadzone na landing page’u www.ja-w przyszlosci.pl. Zadaniem osób biorących udział w akcji było dokończenie zdania „W przyszłości będę…” i opcjonalne wgranie zdjęcia. Każdego dnia autorzy 21 najciekawszych opisów otrzymywali wygenerowany przez AI obraz opisanej przez siebie przyszłości. W akcji wzięło udział prawie 9 tys. internautów. Co warto podkreślić, większość materiałów wizualnych, które promowało akcje, było również wytworem sztucznej inteligencji.
Dobre praktyki
„Dos” – czyli jak usprawnić działania dzięki AI?
- Rozważ wdrożenie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które mogą faktycznie usprawnić procesy w Twojej organizacji (np. czy bardziej przyda Ci się „sztucznieinteligentna” analityka, wsparcie copywritingu czy np. zaawansowane narzędzia do zarządzania procesami?
- Jeśli korzystasz z narzędzi kreatywnych – ćwicz tworzenie zapytań, siła modeli generatywnych leży w odpowiedzi na dobrze sformułowane „query”
- Jeśli oferujesz rozwiązanie oparte na AI osobom z zewnątrz (np. klientom, uczestnikom konkursu itp..), zwróć szczególną uwagę na bezpieczeństwo i sposób przetwarzania pozyskiwanych informacji, zwłaszcza danych wrażliwych.
„Don’ts” – czyli czego unikać”- Nie ufaj ślepo zaproponowanym np. przez ChatGPT propozycjom treści czy wynikom „researchu”, pamiętaj, że korzystasz z pracy modelu językowego, a więc – w uproszczeniu – z dopasowywanych do siebie sformułowań, a nie ze zweryfikowanej w jakikolwiek sposób wiedzy
- Kategorycznie unikaj umieszczania w zewnętrznych narzędziach danych wrażliwych i poufnych (np. nie „obrabiaj” przy ich pomocy raportów finansowych ani innych danych klienta lub własnej organizacji, bo możesz naruszać szereg procedur bezpieczeństwa oraz przepisy prawa)
- Jeśli korzystasz z zewnętrznych narzędzi opartych o AI, zawsze uważnie czytaj ich regulaminy i warunki usługi, aby mieć świadomość, co dzieje się z umieszczanych w nich danymi, do czego i w jakim zakresie są wykorzystywane – unikaj narzędzi, które przetwarzają dane poza obszarem jurysdykcji Unii Europejskiej lub których warunki użytkowania rodzą Twoje obawy.
Autorzy:
Julia Kałużyńska, Maria Markiewicz, Magda Rokicka, Adam Kaliszewski