Działania płatne i organiczne na Pinterest

Przeglądając propozycje ze strony głównej jest możliwość skopiowania (przypięcia) danego zdjęcia do swojego profilu, gdzie tworzy się swoją własną bazę inspiracji i pomysłów. Zapisane piny mogą być pokategoryzowane tematycznie w formie tablic. Tablice mogą być publiczne (widoczne dla wszystkich użytkowników Pinteresta) oraz prywatne (widoczne tylko dla właściciela konta lub profili, z którymi je współtworzy dzięki funkcji współdzielenia tablic).

Wewnątrz poszczególnych tablic można skorzystać z dwóch dodatkowych funkcji: “Więcej pomysłów” oraz “Lista zadań”. “Więcej pomysłów” sugeruje nowe piny podobne do zapisanych w obrębie danej tablicy, natomiast “Lista zadań” pozwala posegregować przypięte piny na kategorie, np. “do kupienia”, “do przetestowania” itp.

Dlaczego warto być obecnym na Pintereście

Pinterest służy użytkownikom przede wszystkim jako źródło inspiracji i zbierania pomysłów na długo przed momentem realnego dokonania zakupu. Dlatego też platforma może być cennym wsparciem w długoterminowym budowaniu świadomości marki, docelowo wpływając na sięgnięcie przez użytkownika po produkt, który znalazł się wcześniej na jego liście i który rozpoznaje dzięki bazie zapisanych inspiracji. Platforma szczególnie dobrze może sprawdzić się w przypadku biznesów, gdzie istotny jest content wizualny, zdjęcia i atrakcyjne zaprezentowanie produktu lub usługi.

Działania organiczne

Na Pintereście w ramach organicznych formatów pinów dostępne są aktualnie 3: zdjęciowe, filmowe oraz pin z pomysłem. Na stronie Pinteresta można znaleźć kilka praktycznych wskazówek dotyczących każdego z nich.

Piny zdjęciowe

Tworząc pina ze zdjęciem, warto pamiętać o poniższych wskazówkach Pinterest:
• zamieszczaj wysokiej jakości zdjęcia w proporcji 2:3 (1000 x 1500 px)
• Tworząc pina eksponującego produkt, umieść go na pierwszym planie
• umieść logo na każdym pinie (unikaj prawego dolnego rogu, który zasłaniają ikony produktów Pinteresta
• dodaj tekst na zdjęciu: krótki i zwięzły
• Zoptymalizuj opis pina, posługując się 100 znakami w tytule i 500 w opisie Dodaj link do swojego pina i pamiętaj, aby kierował do strony powiązanej ze zdjęciem, które zamieszczasz w pinie Dodaj zoptymalizowany opis (100 znaków dla tytułu i 500 w opisie.)

Piny filmowe

Tworząc pin filmowy, warto pamiętać o poniższych wskazówkach:
• Przyciągnij uwagę użytkowników w trakcie pierwszych kilku sekund filmu
• Film powinien jasno i zwięźle przedstawiać Twój pomysł. Piny organiczne powinny mieć od 15 sekund do minuty, natomiast w przypadku formatów reklamowych najlepiej sprawdza się długość od 6 do 15 sekund
• Pamiętaj, aby na pinie dodać nakładki tekstowe lub napisy z myślą o osobach, które oglądają piny bez dźwięku
• Wybierz obraz na nakładkę, który jednoznacznie pokaże użytkownikom o czym jest zamieszczony przez Ciebie film

Piny z pomysłami

Format pinów z pomysłami dostępny jest na urządzeniach mobilnych w zakładce “Obejrzyj”. Podobnie jak tiktoki, wyświetla się je na całym ekranie i za pomocą przesunięcia palcem w górę można przejść do kolejnego pina z pomysłem. Wewnątrz każdego pina z pomysłem można umieścić do 20 stron (można porównać je do kafelków w stories) składających się ze zdjęć lub filmów, które można po kolei wyświetlić lub przeskakiwać do kolejnych za pomocą dotknięcia ekranu, podobnie jak w klasycznym formacie stories. Piny z pomysłami umożliwiają przedstawienie użytkownikom dłużej historii, np. różnego rodzaju tutoriali.

Tworząc piny z pomysłami, warto pamiętać o następujących elementach:
• Na pierwszej stronie pina z pomysłem warto zamieścić film, co pomoże zwiększyć szanse na wyświetlenie w aktualnościach użytkowników. Pamiętaj o nakładkach tekstowych dla osób oglądających piny bez dźwięku.
• Pinterest zachęca do opowiadania kompletnych historii z początkiem, rozwinięciem i zakończeniem. Nie powinno się korzystać z materiałów oznaczonym znakiem wodnym.
• Warto wypracować własny pomysł na piny z pomysłami – np. tutoriale lub po- radniki, które pozwolą zbudować społeczność.
• Do każdego pina można dodać szczegółowe, dodatkowe informacje w postaci listy składników, niezbędnych materiałów lub przydatnych dla odbiorców notatek.

Ułatwi to użytkownikom przetestowanie prezentowanego pomysłu samodzielnie.

Działania płatne

Cele reklamowe

Pinterest to platforma społecznościowa, dzięki której możemy skutecznie inspirować odbiorców. Kanał ten, dzięki rozbudowanemu managerowi reklam, oferuje rozwiązania dla dużej liczby celów reklamowych, czyli:
• świadomość marki – zwiększanie świa- domości na temat marki i jej produktów lub usług, poprzez poszerzanie zasięgu i docieranie do jak największej liczby użytkowników,
• wyświetlenia filmu – optymalizacja pod obejrzenia materiałów wideo,
• rozważenie zakupu – zwiększenie liczby kliknięć w treść reklamową,
• konwersje – zwiększenie interakcji z funkcjonalnościami na stronie (np. przejście do kasy, subskrypcja, rejestracja),
• sprzedaż katalogowa – maksymalizacja potencjału sprzedaży, polegająca na wyświetlaniu użytkownikom produktów marek, którymi mogą być zainteresowani.

Formaty reklamowe

Piny reklamowe wizualnie przypominają content organiczny, dzięki czemu lepiej wpasowują się w wyniki wyszukiwań użytkownika i zwiększają szansę na interakcje.

Poniżej prezentacja dostępnych formatów reklamowych na Pintereście:

 

Dopasowanie contentu do wymagań platformy (czy też do oczekiwań jej odbiorców) jest proste, wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy pamiętać, że Pinterest, jak większość platform społecznościowych, jest konsumowany głównie z poziomu mobile. Co za tym idzie, rekomendowany format Pinów to pionowe obrazy (wgranie poziomego materiału może skutkować ucięciem części grafiki).

Dodatkowo, dla zwiększenia czytelności, za
leca się, aby w centrum Pina wyeksponować produkt lub usługę, którą reklamujemy. Oczywiście należy również pamiętać o brandingu (szczególnie o logo, które powinno być wyraźne i usadowione w tzw. safe zone). Warto również na grafice umieścić zwięzły tekst, który podkreśli walory rekla- mowanego produktu lub usługi, bądź jasno zakomunikuje użytkownikom czego od nich chcemy (CTA). Podczas publikacji Pina można także go uzupełnić o tytuł (100 znaków) i opis (500 znaków), które lepiej go wypozycjonują w wyszukiwarce. Co istotne, przed publikacją należy zweryfikować linkowanie i upewnić się, że jest poprawne, a także, czy strona do której prowadzimy pasuje do tematyki Pina (i tym samym nie wprowadza odbiorców w błąd).

W przypadku, gdy decydujemy się na publikację materiału wideo, warto pamiętać o optymalizacji długości filmu – zaleca się, aby trwał od 6 do 15 sekund. Dodatkowo, to co najważniejsze w contencie, należy przedstawić w warstwie wizualnej, a nie dźwiękowej (gdyż użytkownicy platformy rzadko odtwa- rzają wideo z dźwiękiem). O tym, czy użytkownik obejrzy Twojego Pina do końca, decydują pierwsze sekundy, dlatego trzeba za- dbać o mocny i zachęcający początek. Pod- czas publikacji należy wybrać okładkę, która będzie na tyle czytelna, że jasno zasugeruje o czym będzie wideo.

Grupy odbiorców

Z poziomu panelu reklamowego Piny możemy targetować według poniższych wytycznych:
• automatyczne kierowanie reklam, czyli zautomatyzowane dotarcie do użytkowników, w oparciu o dane z naszych Pinów,
• dane demograficzne, czyli dotarcie do użytkowników w oparciu o informacje demograficzne, takie jak wiek, płeć, lokalizacja i język,
• zainteresowania, czyli dotarcie na podstawie tematyki, którymi zainteresowani są odbiorcy (takie jak decor, cooking czy moda), słowa kluczowe, czyli wyświetlanie się użytkownikom, którzy używają konkretnych słów czy wyrażeń podczas wyszukiwania interesujących ich Pinów,
• listy klientów, czyli dotarcie do osób, które miały styczność z marką (weszły na stronę internetową czy zareagowały na publikacje na platformie), pamiętając o konieczności uzyskania odpowiednich zgód,
• identyczność (Lookalike), czyli wyświetlenie Pinów grupie osób podobnej do użytkowników, którzy już zakupili Twój produkt lub weszli w interakcję z contentem.


Artykuł jest częścią Przewodnika Po Social Media w Polsce stworzonego przez Grupę Roboczą Social Media IAB PolskaNa blisko 150 stronach zawarto przegląd najważniejszych serwisów społecznościowych oraz najważniejsze zagadnienia związane z demografią, metaverse, czy rozszerzoną rzeczywistością. Przewodnik jest dedykowany osobom zajmującym się tworzeniem treści, reklamą, public relations i marketingiem, przedstawicielom mediów oraz wszystkim zainteresowanym aktualnym stanem i trendami w polskim świecie mediów społecznościowych.

Publikację można bezpłatnie pobrać tutaj >

Natalia Żmuda

Wciśnij ESC, żeby zamknąć