Zaangażowanie marek buduje zaufanie i lojalność klientów

Autor: Ewa Ziętek-Maciejczyk
02/09/2022
Aby zadbać o odpowiedni poziom konkurencyjności, firmy w ostatnim okresie musiały przemyśleć sposób komunikacji z klientami i zmienić całościowe podejście do oferowanego im doświadczenia – wynika z raportu Global Marketing Trends 2022 firmy Deloitte. Klienci zwracają uwagę nie tylko na cenę, jakość i markę produktu, ale coraz większe znaczenie ma fakt, czy firma jest odpowiedzialna społecznie i działa zgodnie ze zrównoważonym rozwojem. Przy czym warto zauważyć, że te kwestie są najbardziej istotne dla przedstawicieli Pokolenia Z, czyli najmłodszych e-klientów.
Kategorie: public relations
Trend, który już w 2020 roku był zauważalny, w mijającym tylko się nasilił. Przyszło nam żyć w czasach pełnych niepokoju, ciągłych zmian i niepewności. Jako konsumenci chcemy mieć realny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość, decyzje zakupowe są wyrazem naszych życiowych postaw, wartości, które są dla nas ważne. Zauważamy też rosnącą siłę naszego oddziaływania komunikacja z firmami jest coraz bardziej bezpośrednia, komentarze pod postami w mediach społecznościowych stają się często iskrą, która rozpala całkiem realny pożar.


Zaangażowanie marek to już nie tylko kwestie ekologiczne, ale też bezpieczeństwo w sieci, edukacja, działania prozdrowotne i funkcjonowanie w społeczności lokalnej, a coraz częściej deklaracje światopoglądowe. Sytuacja kobiet, osób LGBT+ czy kryzys klimatyczny są wydarzeniami, wobec których marki nie pozostają obojętne. To już nie tylko specjalne eventy, oznaczenia brandów z deklaracją w formie tęczowej flagi czy błyskawicy, ale konkretne działania, np. aktywne włączenie się w dyskusję dotyczącą kobiet i ich seksualności, jak robi to Your KAYA.


Trzeba jednak pamiętać, że takie działanie to też ryzyko dla marki. Część osób będzie się utożsamiać z wartościami przez nią zaprezentowanymi, ale niektórzy wyrażą odmienne poglądy w formie hejtu czy bojkotu produktów marki. Tak stało się m.in. z reklamą piwa Doctor Brew przedstawiającą parę gejów. W odpowiedzi na te reakcje firma zakomunikowała, że za każdy hejterski komentarz pod oryginalnym postem przekaże 10 zł na rzecz Kampanii Przeciw Homofobii.


Zaangażowanie społeczne w wielu branżach to szczególnie trudne zagadnienie. Tak jest m.in. w przemyśle modowym, którego funkcjonowanie niekorzystnie wpływa na środowisko. Czy firma może zatem produkować mniej? Namawiać, aby kupować mniej? Działałaby wówczas wbrew swoim interesom. Może natomiast stosować bardziej ekologiczne rozwiązania w procesie produkcji, korzystać z naturalnych materiałów czy wreszcie stworzyć platformę do wymiany używanej odzieży, jak np. Zalando.


Jak wynika z danych platformy Sustainable Brands, 9 na 10 konsumentów oczekuje, że marki będą działać dla dobra społecznego i deklaruje, że takim markom będzie sprzyjać. Dzięki temu firma zjednuje sobie lojalną grupę odbiorców, która wyznaje podobne wartości, poprawia swój wizerunek i świadomie buduje w oczach klientów swoją tożsamość. To dla przedsiębiorstw wyzwanie, ale i szansa te, które to zrobią w sensowny sposób, staną się partnerami w dyskusji o zmieniającym się świecie.

Artykuł jest fragmentem publikacji „2022 – Rok Dla Odważnych I Rozważnych: metawersum, spirale informacyjne i łamanie tabu” stworzonej przez Grupę Roboczą Public Relations. Publikacja stanowi zestawienie najważniejszych trendów na rok 2022 w szeroko rozumianym środowisku digital marketingu.
Publikację można bezpłatnie pobrać tutaj:

Ewa Ziętek-Maciejczyk

Ewa Ziętek-Maciejczyk

Pasjonatka digital marketingu z certyfikatem DIMAQ Professional, autorka i redaktorka wielu publikacji. Od ponad 20 lat związana z mediami, wcześniej m.in. z INFOR PL, Gremi Media oraz z Wiedzą i Praktyką. Odpowiedzialna za rozwój i strategię, wizerunek firmy oraz kampanie marketingowe. Z wykształcenia polonistka, ukończyła również Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie na kierunkach: marketing internetowy, zarządzanie w mediach oraz handel elektroniczny.

Czytaj także

Czas liderów online

Czas liderów online

Współczesny nam postpandemiczny krajobraz biznesu kształtuje swoją obecność w niezakładanym dotąd wymiarze w przestrzeni cyfrowej.

Komunikacja w gamingu i o gamingu

Komunikacja w gamingu i o gamingu

Nie jest tajemnicą, że gaming rośnie i będzie rósł w siłę. Dowodzą tego wyniki wielu badań, które w zależności od źródła, podają wskaźniki dynamiki wzrostu liczby graczy (rok do roku) na poziomie między 4 a 7%.

Agile? Tak, ale na spokojnie

Agile? Tak, ale na spokojnie

Codziennie setki, tysiące firm i osób publikuje te same śmieszne, sensacyjne, poruszające informacje z nadzieją, że to oni będą pierwsi. Marki jak lwy walczą o uwagę konsumentów, próbując przebić się ze swoim przekazem.