Zaangażowanie marek buduje zaufanie i lojalność klientów

Autor: Ewa Ziętek-Maciejczyk
02/09/2022
Aby zadbać o odpowiedni poziom konkurencyjności, firmy w ostatnim okresie musiały przemyśleć sposób komunikacji z klientami i zmienić całościowe podejście do oferowanego im doświadczenia – wynika z raportu Global Marketing Trends 2022 firmy Deloitte. Klienci zwracają uwagę nie tylko na cenę, jakość i markę produktu, ale coraz większe znaczenie ma fakt, czy firma jest odpowiedzialna społecznie i działa zgodnie ze zrównoważonym rozwojem. Przy czym warto zauważyć, że te kwestie są najbardziej istotne dla przedstawicieli Pokolenia Z, czyli najmłodszych e-klientów.
Kategorie: public relations
Trend, który już w 2020 roku był zauważalny, w mijającym tylko się nasilił. Przyszło nam żyć w czasach pełnych niepokoju, ciągłych zmian i niepewności. Jako konsumenci chcemy mieć realny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość, decyzje zakupowe są wyrazem naszych życiowych postaw, wartości, które są dla nas ważne. Zauważamy też rosnącą siłę naszego oddziaływania komunikacja z firmami jest coraz bardziej bezpośrednia, komentarze pod postami w mediach społecznościowych stają się często iskrą, która rozpala całkiem realny pożar.


Zaangażowanie marek to już nie tylko kwestie ekologiczne, ale też bezpieczeństwo w sieci, edukacja, działania prozdrowotne i funkcjonowanie w społeczności lokalnej, a coraz częściej deklaracje światopoglądowe. Sytuacja kobiet, osób LGBT+ czy kryzys klimatyczny są wydarzeniami, wobec których marki nie pozostają obojętne. To już nie tylko specjalne eventy, oznaczenia brandów z deklaracją w formie tęczowej flagi czy błyskawicy, ale konkretne działania, np. aktywne włączenie się w dyskusję dotyczącą kobiet i ich seksualności, jak robi to Your KAYA.


Trzeba jednak pamiętać, że takie działanie to też ryzyko dla marki. Część osób będzie się utożsamiać z wartościami przez nią zaprezentowanymi, ale niektórzy wyrażą odmienne poglądy w formie hejtu czy bojkotu produktów marki. Tak stało się m.in. z reklamą piwa Doctor Brew przedstawiającą parę gejów. W odpowiedzi na te reakcje firma zakomunikowała, że za każdy hejterski komentarz pod oryginalnym postem przekaże 10 zł na rzecz Kampanii Przeciw Homofobii.


Zaangażowanie społeczne w wielu branżach to szczególnie trudne zagadnienie. Tak jest m.in. w przemyśle modowym, którego funkcjonowanie niekorzystnie wpływa na środowisko. Czy firma może zatem produkować mniej? Namawiać, aby kupować mniej? Działałaby wówczas wbrew swoim interesom. Może natomiast stosować bardziej ekologiczne rozwiązania w procesie produkcji, korzystać z naturalnych materiałów czy wreszcie stworzyć platformę do wymiany używanej odzieży, jak np. Zalando.


Jak wynika z danych platformy Sustainable Brands, 9 na 10 konsumentów oczekuje, że marki będą działać dla dobra społecznego i deklaruje, że takim markom będzie sprzyjać. Dzięki temu firma zjednuje sobie lojalną grupę odbiorców, która wyznaje podobne wartości, poprawia swój wizerunek i świadomie buduje w oczach klientów swoją tożsamość. To dla przedsiębiorstw wyzwanie, ale i szansa te, które to zrobią w sensowny sposób, staną się partnerami w dyskusji o zmieniającym się świecie.

Artykuł jest fragmentem publikacji „2022 – Rok Dla Odważnych I Rozważnych: metawersum, spirale informacyjne i łamanie tabu” stworzonej przez Grupę Roboczą Public Relations. Publikacja stanowi zestawienie najważniejszych trendów na rok 2022 w szeroko rozumianym środowisku digital marketingu.
Publikację można bezpłatnie pobrać tutaj:

Ewa Ziętek-Maciejczyk

Ewa Ziętek-Maciejczyk

Pasjonatka digital marketingu z certyfikatem DIMAQ Professional, autorka i redaktorka wielu publikacji. Od ponad 20 lat związana z mediami, wcześniej m.in. z INFOR PL, Gremi Media oraz z Wiedzą i Praktyką. Odpowiedzialna za rozwój i strategię, wizerunek firmy oraz kampanie marketingowe. Z wykształcenia polonistka, ukończyła również Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie na kierunkach: marketing internetowy, zarządzanie w mediach oraz handel elektroniczny.

Czytaj także

Przyszłość CSR: nadchodzi następca CSR – ESG

Przyszłość CSR: nadchodzi następca CSR – ESG

21 kwietnia 2021 r. Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która zakłada obowiązek raportowania zagadnień ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) przez wszystkie spółki zarówno publiczne, jak i prywatne. Te mające powyżej 250 pracowników będą zobowiązane do przygotowania raportu niefinansowego już od 2023 r. Trzy lata później regulacje obejmą wszystkie spółki notowane na rynku regulowanym, które mają powyżej 10 pracowników.